סיבוב מסוכן [סטודיו יורם לוינשטיין]

אני יושב באולם בשכונת התקווה, מאה מטר מהשוק. לפתע נשמע מאי שם קול ירית אקדח. דז'ה וו. בדיוק לפני חודשיים ישבתי באותו אולם וגם אז נשמע מאי שם קול ירית אקדח. במקרה ההוא היה זה האקדח שירה בקוסטיה טרייפליב בהצגת השחף. הפעם הירייה נשמעת ממקלט רדיו סביבו יושבת קבוצת חברים באנגליה של שנות העשרים של המאה הקודמת. אין קשר בין שני המקרים אך האסוציאציה מתבקשת.

תסכית הרדיו מסתיים בירייה. עולה האור ועל הבמה יושבות ארבע נשים ומלהגות במלודרמטיות מוגזמת על הקשרים שבחבורה ובינתיים מצטרפים שלושה גברים וגם הם מתנהגים באופן מלאכותי משהו. רק כאשר עוזבת אחת הנשים, גב' מוקרידג', את החדר נושמים כולם לרווחה ומנסים להתנהג כחברים אלא שגם אז אינם משתחררים לחלוטין מההתנהגות המלודרמטית.

לאורך כל ההצגה אנחנו נמצאים בביתם של פרידה ורוברט קפלן שמארחים ארבעה חברים, זוג נשוי – בטי וגורדון וייטהאוס ושני רווקים – צ'רלס סטנטון ואולווין דין. הבית מעוצב כבית אנגלי של תקופתו. בחוץ משתוללת סופת גשם עם רעמים שיודעים להגיע תמיד ברגע השיא של הדרמה. כל משתתפי ההצגה לבושים בגווני שחור-לבן ואפור סגלגל ובאמצע החבורה יושבת בטי לבושה בשמלה ורודה אוורירית כמו של בובת משחק שיודעת רק לפקוח ולעצום את עיניה.

מסיבת הקוקטייל עוברת טלטלה עזה כאשר פעולה סתמית למדי, הצעת סיגריות לאורחים, מתפתחת לסדרת גילויים שבמהלכם מסתבר שלכל אנשי החבורה יש סודות כמוסים מפני החבורה וכל אחד מהחברים יודע חלק מהסודות של האחרים. גילוי הסודות משנה את פני החבורה מקצה לקצה באופן שאינו ניתן להשבה. ובכל זאת, אפשר גם אחרת. יש להצגה פתרון מסוג דלתות מסתובבות. עוררתי את סקרנותכם? ההצגה מועלית כמעט כל יום עד 21 ביוני 2009, לכו לראות, אני מאוד נהניתי מההצגה.

על ההצגה אחראית הבמאית הצעירה והמוכשרת איה קפלן שאנחנו כבר מכירים מאני לא דרייפוס ושעתו האחרונה של קול. כמו בהשחף, גם כאן רמת המשחק איננה אחידה.

דני לשמן מגלם את דמותו של גורדון וויטיהאוס. גורדון היה היחיד שנחקר בעניין היריה שהרגה חבר שלהם בשנה שעברה. במהלך ההצגה מסתבר לו שכמעט כל אחד מחבריו ידע יותר ממנו והיה מעורב עמוק יותר באירועים שהובילו אל אותה יריה. כל גילוי כזה מעורר מחדש את חמתו של גורדון שמציג באופן משובב התפרצויות חמומות מזג שמאלצות את חבריו להרגיע אותו כל פעם מחדש.

גיל יפרח היא בטי וויטהאוס, האישה שכולם מתייחסים אליה כאל בובת משחק חולמנית ותמימה. בתחילת שלב הגילויים כולם מדברים, מתווכחים, כועסים ומופתעים. רק בטי יושבת שקטה במרכז הספה בשמלתה הוורודה ושותקת. בטי שותקת אך שפת הגוף שלה מעידה על לחץ מתגבר והולך. ככל שהסודות מסביבה מתגלים כן התנהגותה מעידה על חרדה מתגברת. היא רוצה להפסיק את הסיוט ודורשת ללכת הביתה. אל דאגה, היא עוד תשוב. בשלב מאוחר יותר היא חוזרת ומפתיעה את כולם במונולוג שמשאיר את כולם המומים מהאישה הדעתנית והאסרטיבית שפרצה מתוך הבובה התמימה.

מירב שירום בתפקיד פרידה קפלן כובשת את הבמה בנוכחותה לאורך כל ההצגה. התפקיד שלה משמעותי מאוד, היא למעשה מנווטת את התקדמות העלילה הן במילים והן בתגובות גוף ופנים שמוסיפות לתמונה לפעמים יותר ממה שעושות המילים. לפעמים נדמה לי שגם אילו ישבה מירב בין שורות הקהל אי אפשר היה להתעלם ממנה. מבחינתי, מירב היא ההבטחה הגדולה של המחזור. ביום שתשתמעו שמירב שירום זכתה בפרס השחקנית המבטיחה, אל תשכחו שאצלי היא כבר קיבלה את הפרס מזמן.

לסיכום, זוהי מלודרמה בלשית משעשעת מתובלת בהומור עצמי. אין כאן ניסיון להתעמת עם בעיות קיומיות הרות גורל.

אני מאוד נהניתי.

סיבוב מסוכן
מאת: ג`.ב. פריסטלי
תרגום: רבקה משולח
בימוי: איה קפלן
מוסיקה: אודי ברנר
תאורה: יעקב סליב
תפאורה ותאורה: יהודית אהרון
שחקנים: דני לשמן / גור פיפשקוביץ, עוז זהבי , הגר דנון/ חן יאני, גיא אדלר/ יואב בנאי , מירב שירום, גיל יפרח , גליה פטילון

אתר הסטודיו ובו מועדי ההצגות http://www.studioact.co.il/newweb/page.asp?id=25

About these ads
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: