הגיג לחודש אלול (או: כבר ראיתי חסידות נוחתות על האקליפטוס)

רמי:

איור של ניצה רז לשיר תשרי מהספר שיר במתנה ©החיים מתחלקים לתהליכים ליניאריים ותהליכים מעגליים. התהליכים הליניאריים, לכאורה, הם כאלה שבהם אנו יכולים למצוא משמעות, מטרה וכיוון. כן, להגדיר מטרות ויעדים ולרוץ קדימה, להתקדם מנקודה לנקודה (milestones) תוך כדי איסוף הבונוסים בדרך. רק לכאורה, כי בעצם רוב התהליכים הליניאריים הם סופניים. אנחנו נולדים, חיים, מזדקנים ומתים – אין תהליך יותר ליניארי מזה. עוד דוגמא? אנחנו לומדים מקצוע, מתקבלים לעבודה כזוטרים, מתקדמים וצוברים נסיון ומפוטרים בגלל עייפות החומר או שאנחנו over qualified.דוגמאות נוספות ניתן למצוא בטבע: פרח גדל, מרהיב ביופיו ונובל. וכן הלאה.

בפרשת השבוע, "כי תצא" שבספר דברים, ניתן למצוא דוגמא מעניינת. התורה נותנת שלשה מקרים (מתחילים ב"כי" – כאשר זה יקרה) ברצף (דברים, פרק כ"א):

1. כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ…
מדובר במקרה שלקחת בשבי אשה יפת תואר. התורה מבינה שבמצב של מלחמה, יצרו של המנצח גדול ולכן במקרה שהשובה חושק בשבויה ורוצה לקחתה לאשה אין הוא רשאי לממש את חשקו באופן מיידי אלא הוא חייב לאפשר לה להתאבל על קרוביה במשך חודש ימים ורק אחר כך לקחתה לאשה. התורה מוסיפה שאם בסופו של תהליך לא חפץ בה האיש – אסור לו להתעמר בה ולמכור אותה אלא הוא חייב לשלחה לנפשה.

2. כִּי תִהְיֶינָה לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים…
פה התורה מתארת מצב שאיש אחד נשוי לשתיים, אחת אהובה והשניה שנואה ויצא ככה שדווקא הבן הבכור הוא מהאשה השנואה. התורה מבהירה שביום חלוקת הרכוש לבנים, בצוואה, אסור להעדיף את בן האהובה על פני בן השנואה.

3. כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה…
רצף ה"מקרים" הללו (ליניארי) אומר דרשני, ואכן מספר פרשנים נתנו סימן בפרשה זו, סימן הליניאריות הבלתי נמנעת. Once נכנסת לסיטואציה הבעייתית של לקיחת שבוית מלחמה לאשה, סיכוי טוב שהחשק הבוער יתחלף בשנאה והבן המתוסכל של האשה הדחויה יהפוך לעבריין מועד.

התהליכים המעגליים הם, לכאורה, רוטינות משמימות וחסרות את ההתרגשות של ההתקדמות. רק לכאורה, כי בעצם במעגליות נמצאת הנחמה, החמלה, היכולת לחזור על פעמינו ולעשות את הדברים שוב פעם, לתקן. באותה דוגמא של הצמח הגדל, פורח ונובל, אפשר לראות את המחזוריות המופלאה של זרע שנובט ומצמיח לתפארת ואז נובל תוך כדי הפצת זרעים לצמחים נוספים, או תוך כדי שמירת בצל באדמה שיתחדש לאחר הרקבון וינבט בשנה הבאה מחדש.

גלגל השנה הוא אחד המופעים היותר מוצלחים של הנחמה המעגלית. זה שבשיא החורף, כשהכל קר ורטוב מתחיל בט"ו בשבט השקד ללבלב ולפרוח ובעקבותיו מתפרץ לו כל הטבע הנהדר בחגיגת אביב משגעת, זה נותן אופק צבעוני ומואר לצפות אליו.

ובשיא הקיץ, כשגלי חום קיצוני של אוגוסט עדיין רודפים ובאים זה אחר זה, כבר עבר ט"ו באב שמסמל את שיא הקיץ ושבועיים אחר כך התחיל חודש אלול, והימים מתחילים להתקצר, ובלילות כבר פחות רותח, והחצבים שבקיאים בתאריך העברי מתחילים להזדקף בצידי כביש החוף והחסידות שיודעות לפני כולם שהסתיו מתקרב ואחרין יגיע החורף, במעגליות בלתי נמנעת, כבר יורדות לחניה לילית על האקליפטוס הגדול שמול משטרת זכרון-יעקב, על כביש 4, בדרך לדרום החם. המעגליות הזו מנחמת אותנו בכך שהזמן אמנם מתקדם לבלי שוב, אך הוא גם מביא אותנו שוב לפינות האהובות עלינו ולנקודת ההתחלה מחדש בכל שנה.

גם "הימים הנוראים" מבטאים רעיון דומה. היכולת לעצור לחשבון נפש, להזדכות על הדברים המיותרים שהצמדננו לעצמנו במהלך השנה שחלפה, להזדכך ולהתחיל מחדש, הם מעיקרי ראש השנה ויום הכיפורים.

ולמי שלא התעייף, הנה שִׁיר תִּשְׂרֵי של רחל שפירא, שיר מבשר הסתיו החביב עלי:

הַשָּׁמַיִם מִשְׁתַּנִים
לְעֵינֵי הַחַקְלָאִים.
הַשְּׁכֵנִים מִתְכּוֹנְנִים
לַיָּמִים הַנּוֹרָאִים.

מִישֶׁהוּ חוֹשֵׁב עָלֵיךָ
וְרוֹשֵׁם אֶת מַעֲשֶׂיךָ.
בּוֹא הַבַּיְתָה בִּמְהֵרָה
עִם הָרוּחַ הַקְרִירָה

מַנְדָּרִינוֹת מַבְשִׁילוֹת
בַּפַּרְדֵּס בְּמוֹעֲדָן.
הַמוֹרוֹת מִשׁתַּעֲלוֹת
וְהוֹלְכוֹת לִישׁוֹן מֻקְדָּם.

כְּבָר רָאִיתִי נַחֲלִיאֵלִי
וְאוּלַי זֶה סְתָם נִדְמֶה לִי.
עוֹד חַמְסִין נִשְׁבַּר אֶתְמוֹל,
גַּם הַחֹפֶשׁ הַגָּדוֹל.

מַה יִקְרֶה וּמַה יַחֲלֹף
שׁוֹאֲלִים הַכַּתָּבִים,
כְּשֶׁלְּאֹרֶךְ כְּבִישׁ הַחוֹף
מִתְיַצְּבִים הַחֲצָבִים.

מַה בְּעִתּוֹנֵי הָעֶרֶב
מְבַשֶּׂרֶת הַכּוֹתֶרֶת
בּוֹא הַבַּיְתָה בִּמְהֵרָה
עִם הָרוּחַ הַקְרִירָה…

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: