אסור להיות טוב

רמי:

זקו נרגן בוחן את חייו בהומור יהודי מושלם. "אסור להיות טוב!", סיפור מתוך כתבי שלום עליכם שיצאו לאחרונה.

"אסור להיות טוב!" כך פונה אלי יהודי מהוגן שגולת יבלת לו על החוטם ולוקח ממני סיגריה כדי לעשן. "אתה שומע מה שאני אומר לך? אסור להיות טוב! בגלל טוּב הלב שלי והאופי הרך המנוול שלי, הכנסתי את עצמי במו ידי לתסבוכת, טיפחתי לי אצלי בבית אסון, שני אסונות! כדאי לך לשמוע."…

קראתי ובאמת כדאי לשמוע

יוסי רן: 01 03 2008 00:11

כאן אפשר לקרוא את הסיפור בשלמותו. מתוך מתוך "סיפורי זעם", מאת שלום עליכם, הוצאת עם עובד, 225 עמודיםתודה על ההמלצה. עכשיו גם אני קראתי וכפי שאמרת "כדאי לשמוע". הסיפור מעניין מאוד אך בהיותו מונולוג בגוף ראשון הוא מעניין שבעתיים בשמיעה. אלא מה, אין מי שיקרא עבורנו כדי שנשמע. הפתרון המתבקש הוא לקרוא לעצמנו בקול רם או לפחות לדמיין קריאה כזו. בדרך זו אנו מוסיפים לדמות קול אופייני, מבטא ואולי אפילו צורה.

מאחר שאני מתעניין לאחרונה בהשוואת תרגומים, פניתי בתום הקריאה לנבור בכתבי שלום עליכם על מדף הספרים שלי. חשבתי לתומי שאלה כל כתבי שלום עליכם אך לא מצאתי שם סיפור זה. התרגום החדש של דן מירון מאוד יפה ומדבר בלשון זמננו. כשקראתי לעצמי את המונולוג יכולתי לשמוע את הניגון האידישאי בין המילים אך לא את ההיגוי האידי. בקריאת מחזות שלום עליכם בתרגום ברקוביץ קשה להמנע מלשמוע את העברית כאידיש.

תענוג להזכר בספרות ובמחזאות היפה, ספק תמימה ספק מיתממת ומלאת חוכמת חיים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

