איש הגשם [תיאטרון בית ליסין]

ההצגה מבוססת על סרט מצליח שעלה למסכים ב 1988 וזכה באוסקר כסרט הטוב ביותר, במאי, שחקן ותסריט. גיבורי הסרט דאסטין הופמן וטום קרוז היו מעולים והסרט חרוט היטב בזכרונם של אלה שראו אותו. ידעתי מראש שאתקשה להמנע מהשואת ההצגה לסרט ולכן, למרות הליהוק הקולע, הכנתי את עצמי לאכזבה, הרי זה כמעט בלתי אפשרי להרשים, להפתיע ולחדש לאורה של הצלחה כל כך גדולה. לשמחתי התבדיתי.
ההצגה מעולה, נושאת את עצמה בכבוד, דומה מאוד לסרט ובכל זאת שונה. השחקנים, ששון גבאי בתפקיד ריימונד וליאור אשכנזי בתפקיד צ'רלי, מרגשים מאוד בדרך בה הם מובילים את השינוי בהתנהגות החיצונית והריגשית של הדמויות לאורך ההצגה. הם אינם מנסים לדמות לדמויות בסרט אלא בונים אותן למידות ההצגה ולמידותיהם. ההצגה מתארת מסע מתמשך ממקום למקום, דבר שיכול בקלות לגלוש לסיפור כרונולוגי משמים, אך המסע הריגשי והתפתחות הדמויות לאורכו גוברים על העלילה ומושכים את הצופה לאהדת הזיווג המוזר עד אשר לקראת הסוף נראה שהם יכולים באמת להמשיך ולהתקיים יחדיו כאחים. ההצגה שזורה בהרבה אלמנטים קומיים שגורמים לצופה לצחוק, לפעמים צחוק פתוח ולפעמים לגחך במבוכה. גם המאפיינים הקומיים משרתים היטב את התפתחות הדמויות לאורך העלילה וככל הזכור לי הם לא היו קיימים בסרט. לעיתים נדמה לי שמשחקו של ליאור אשכנזי משובץ במחוות שאני מזהה ממשחקו של יוסי בנאי ומהקטעים אותם ביים לגשש החיוור, אלמלא ידעתי שיוסי בנאי הלך לעולמו הייתי משוכנע שהם פרי בימויו. יכול להיות שאכן יש כאן השפעה של יוסי בנאי על הבמאי, רוני ניניו, או על השחקן, ויכול להיות שהכל פרי דימיוני. יהיה אשר יהיה, אני מאוד נהניתי והתרגשתי.

בפתיחת ההצגה השחקנים כבר על הבמה. הבמה מורכבת משתי במות סובבות, תמונת רקע ושלושה מסכי רקע עליהם מוקרנות תמונות. ההרהור הראשון שלי היה שזוהי תפאורה מבוססת גימיקים. לא ראיתי צידוק בהעמסת הבמה בשתי במות מסתובבות. רק לאחת החלפת הלוקיישן השלישי קלטתי את הגאונות. לא במקרה השתמשתי במונח הקולנועי לוקיישן במקום המונח הבימתי תמונה. הבמאי והתפאורנית חברו יחדיו להעלות הצגה נאמנה להתפתחות הסרט. מאחר שזהו סיפור מסע, הוא עובר לעיתים תכופות מלוקיישן אחד לאחר. אני ספרתי לפחות תשעה לוקישנים לאורך ההצגה ואני משוכנע שהיו יותר. בהצגות אנחנו מורגלים לראות כניסות ויציאות. בסרטים, לעומת זאת, לרוב אין הדמויות יוצאות מהמסך ואינן נכנסות אליו. הבמות המסתובבות בגיבוי מסכי ההקרנה יצרו מצבי רצף בהם הדמויות עברו מלוקיישן למשנהו מבלי לצאת ולהכנס. הלוקיישנים סומלו באמצעות תאורה, הקרנות על מסכי הרקע ופריטי תפאורה מינימליסטיים – זרימה קולנועית מעניינת על הבמה. במקרה זה החוויה הייתה במקומה ושירתה היטב את העלילה.
הליהוק בהצגה זו, גם של השחקנים המובילים וגם של שחקני המשנה קולע היטב. המשחק של כולם נכון, מוקפד ומדוייק. שחקני המשנה שמבצעים תפקידים אפיזודיים מתחלפים, נראים שונה בכל תפקיד למרות שהם נותרים דומים חזותית לעצמם.
אמנם עבר זמן רב מאז ראיתי את הסרט, אך אני משוכנע שמשחקם של ששון גבאי וליאור אשכנזי ריגש אותי יותר מזה של הדמויות המקבילות בסרט. אני מניח שאמצא את הדרך לראות את הסרט שנית ולהזכר אך ההצגה תחלוף לה ולאחר שתרד מהבמה לא אוכל לראות את אותה הצגה לעולם.
אל תפסידו. לכו לראות את ההצגה, היא רצה כבר שנה ואינני יודע עד מתי יוכלו שנים מהעסוקים בשחקני הבמה והמסך שלנו להתמיד בה.
עיבוד לבמה: דן גורדון על פי תסריט מאת בארי מורו ורונאלד באס
תרגום: שלומי מושקוביץ
בימוי: רוני ניניו
תפאורה : כנרת קיש
תלבושות: יוסי בן ארי
עיצוב פסקול: אלכס קלוד
תאורה: קרן גרנק
משתתפים:
ששון גבאי,ליאור אשכנזי,הדס קלדרון,אברהם סלקטר,ברוך דרור,חן אשרוב
באתר תיאטרון בית ליסין אפשר לראות קטע וידאו מתוך ההצגה: http://www.lessin.co.il/ShowDetails.asp?ShowID=58
הערת שוליים לא רלוונטית אך חשובה:
בליהוק המקורי גילם אריאל פורמן את תפקיד העורך דין. לאחר כ – 30 הצגות החליטה הנהלת התיאטרון לחסוך את משכורתו והעבירה את התפקיד אל ברוך דרור שממילא מבצע מספר תפקידים אפיזודיים נוספים בהצגה. אז ממה מתקיים אריאל פורמן? על זה אתם מוזמנים לקרוא בכתבה "לא זורקים שחקנים זקנים" מהמוסף פרומו של מעריב.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: