שבוע הספר העברי של ילדותי

שבוע הספר העברי של ילדותי היה שונה מזה של היום. גם אז היה זה בעיקרו אירוע שיווקי, אבל אני הייתי ילד, וכילד ידעתי שספרים שואלים בספריה. רק לאירועים מיוחדים כמו ימי הולדת קונים ספרים. בין כיתה ב' לכתה ו' שאלתי ספרים משלוש ספריות במקביל, וקראתי הרבה מאוד ספרים ישנים. הספרים החדשים הגיעו לספריות רק לאחר שירדו מגדולתם. שבוע אחד בשנה קראתי ספרים חדשים ולפעמים אפילו קיבלתי ספר חדש – שבוע הספר העברי. איך קראתי ספרים חדשים אם לא קניתי אותם? ובכן, בילדותי התל-אביבית נערכו ירידי שבוע הספר בכיכר צינה ומאוחר יותר נדדו כמאה מטר מערבה לבוסתן שהיה בפינת הרחובות בן-עמי ופרוג. היריד היה באותם ימים קטן בהרבה מירידי ימינו והציג רק ספרים עבריים. מארגני היריד היו חדורי שליחות הנחלת השפה והספרות העברית בקרב ילדי הארץ והניחו לנו לקרוא ספרים ליד הדוכנים ללא הפרעה. במהלך שבוע הספר נהגתי לרוץ אל היריד כל ערב, לשבת על הרצפה ליד הדוכנים ולקרוא ספר אחר ספר. אולי לא היו המונים מטורפים כמוני אך לא הייתי יחיד, ליד כל דוכן ישבו מספר ילדי בית-ספר וקראו.

כיכר צִינָה הפכה זה מכבר לכביש רב מפלסי מעוטר בשלל צבעים וקרוי בפי כל כיכר דיזנגוף, אף שצורתו איננה יותר צורת כיכר, וגן בוסתן מימש את ערכו הנדל"ני והפך לבניין. שיטות הדפסת, כריכת והפצת הספרים השתנו. היום מרבית הספרים נמכרים בכריכה רכה בתהליך הפקה זול והמשווקים יכולים להרשות לעצמם להציע מבצעי רכישת ספרים במחירים זולים בהרבה מהמחיר הנקוב לאורך כל השנה. היום אין צורך להכין רשימת קניות ולהמתין לשבוע הספר העברי משום שמבצעים שמאפשרים רכישת ספרים בזול ניתן למצוא כל הזמן. יריד הספרים של שבוע הספר העברי הפך לארוע ענק שאיננו מוגבל להפצת ספרים עבריים. ביריד של היום תוכלו למצוא דיסקים, צעצועים, משחקי מחשב, עיתונים, ספרים וכל דבר בעל סיכוי מכירה ביריד. היריד מלווה במוסיקת רקע מתנגשת ממספר כיוונים ובשלל הודעות במערכת כריזה מרכזית ובמערכות כריזה של המשווקים השונים. אוירת היריד היום היא הרבה יותר שוּקית וססגונית משהייתה בעבר. זה נחמד ומרענן כל עוד איננו נחרשים מהמהומה ומעירוב הקולות, אך אין לאף אחד סיכוי לשבת ביריד ליד הדוכן ולקרוא ספר מתחילתו ועד סופו.

למרות הזמינות והמחיר הזול יחסית של הספרים, אני עדיין קורא ספרים שאולים מהספריה פשוט משום שאינם צורכים שטח מדף, הם חוזרים לספריה לאחר הקריאה. ואל תשכחו –ספריות ציבוריות משאילות ספרים חינם אין כסף.

טלי כוכבי: 01 06 2008 12:07    כותרת הודעה: שבוע הספר של ילדותך נשמע תמים ונעים

גם אני כתבתי קצת על שבוע הספר של ילדותי וגם על זה של נעוריי-http://www.notes.co.il/tali/44479.asp
אתמול חלפתי בדוכני שבוע הספר בחיפה במרכז הכרמל והתעצבתי מאוד.
הלוואי שהיה שם רעש כמו שתיארת, זה נראה יותר כמו טקס אשכבה לשבוע הספר- מעט דוכנים, מעט אנשים, מעט ספרים, החנויות הגדולות הורגות את שבוע הספר וכמה שנוח לקנות ספרים בזול לאורך כל השנה, יש בזה משהו עצוב מאוד…

ליבי רן: 07 06 2008 01:12    כותרת הודעה: ילדותי החיפאית

אני נהנית משבוע הספר. החוויה אינה רכישת הספרים עצמה, אלא השיטוט בין הדוכנים ומציאת האוצרות. תחביב ביזארי שטיפחתי לעצמי הוא להמליץ בקול לאנשים זרים על ספרים שאני אוהבת. נניח, אישה זרה מרימה את הספר שזה עתה סיימתי לקרוא ואהבתי – אני לא יכולה להילחם בזה: אני אגיד לה "כדאי לך". למה 'נניח'? עשיתי את זה ממש לפני כמה ימים.

השנה, היריד התל-אביבי חזר לכיכר רבין (אחרי כמה שנים בגני התערוכה), והעובדה שהיריד מתקיים במרחק הליכה מדירתי וממקום עבודתי גרמה לי לקפוץ לשם כמה פעמים השבוע. בסופו של דבר, רכשתי רק שני ספרים (ואחד לאחי, כי הוא הכי, אחי). שימח אותי במיוחד הברווז של דודו גבע, שהביט בכל ההתרחשות וחייך ממקום שבתו, על גג העירייה. חשבתי על התיירים, שהגיעו לראות את האנדרטה לרבין, וזכו להסבר על היריד המיוחד הזה. "דיס איז אה נשיונל יריד פור בוקס, אול אובר דה קאנטרי". חבל לי לשמוע שבחיפה היריד הולך ומצטמק. הרי בחיפה אין פחות קוראים.

אני לא יודעת מה באמת רציתי לכתוב, הכל מתערבב לי ביחד.
יש לי זיכרון מיוחד מהיריד בחיפה, בגן הזיכרון, בילדותי. מאוד רציתי ספר שנקרא "מי פוחד ממתמטיקה" (נשמע מופרך, נכון?) שהכיל הסברים על לוגיקה בתוספת איורים, קריקטורות וחידות היגיון. באתי לאבא עם הספר, והוא בחר לי חידה. "אם תעני נכון על החידה," הוא אמר, "תקבלי את הספר". זו היתה חידת גפרורים – איך יוצרים ארבעה משולשים משישה גפרורים. חשבתי דקה ועניתי נכון, וזכיתי בספר. מעניין אותי מה היה קורה לולא הייתי עונה נכון. יש לי הרגשה שהייתי מקבלת אותו בכל זאת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

להשאיר תגובה

