דע מאין באת

הפסטיבל לתיאטרון פרינג' (2)Act הראשון – תיאטרון הסטודיו <בית יוצר לתיאטרון מקורי> – חיפה 2008

יום אחד היה רבי יוחנן רוחץ בירדן. ראהו ריש לקיש וקפץ לירדן אחריו.
אמר לו: "כוחך – לתורה".
אמר לו: "יופיך – לנשים".
אמר לו: אם אתה חוזר בך, אני נותן לך את אחותי, שהיא יפה ממני".
קיבל עליו. ביקש לחזור להביא בגדיו ולא יכול.
הקרהו והשנהו, ועשהו אדם גדול.

במילים אלה נפתחת ההצגה. הציטוט נועד להדגים את סגנון הדברים.
ההצגה מתרחשת בזירה במרכז האולם כשהקהל יושב סביב אזור ההתרחשות. ההצגה כולה היא עימות אהבה-שנאה בין רבי יוחנן לבין אחותו אותה נתן לריש לקיש לאישה. הצגה סבוכת התרחשות ורגשות שהומחזה ובוימה על ידי גדי צדקה שגם משחק בהצגה מול השחקנית פנינה ברט. שניהם שחקנים ותיקים אך לא זכיתי לראותם על הבמה עד עכשיו.

קשה לי להרחיב דברים על ההצגה משום שהיא פעלה עלי במישור הרגשי יותר מאשר בעלילתי. למען האמת, אינני זוכר בבירור את העלילה, כל שאני זוכר הוא שבסיום ההצגה כאבו לי שרירי הלסת.
חווית תיאטרון חזקה וקשה מאוד. התנסות מסוג אחר שהשאירה אותי מוטרד למדי. אם ההצגה תמשיך להיות מוצגת לאחר הפסטיבל, אני מניח שאלך לראותה שנית.

מומלץ בחום לכל מי שמוכן למאמץ ולטלטלה רגשית חזקה.

מאת ובבימוי: גדי צדקה
משתתפים: פנינה ברט, גדי צדקה
עיצוב תפאורה ותלבושות: בנו פרידל
על ההצגה בחיפה סיטי – http://www.haifacity.com/EDisplay.asp?EventCode=1647
הציטוט מועתק מעיון ספרותי באגדה "רבי יוחנן וריש לקיש" http://www.daat.co.il/daat/sifrut/agadot/ararat1-2.htm

יוסי רן: 05 06 2009 12:07    כותרת הודעה: טלטלת רגשות – סיבוב שני

כשראיתי את ההצגה 'דע מאין באת' לראשונה יצאתי מוטרד, מבולבל ואפילו כועס על אטימות ליבו של רבי יוחנן. ההצגה הסעירה את מנוחתי וחשתי שהחמצתי משהו מהותי ואני צריך לראות את ההצגה שנית.

ההצגה מועלית מעת לעת בתמונע בתל-אביב. ידעתי שההצגה תשוב לסטודיו בחיפה בו היא הועלתה לראשונה אך בפעם הבאה שההצגה הגיעה לחיפה היא חפפה להצגה אחרת שראיתי וכך חלפה כמעט שנה.

חיפשתי מקורות נוספים להבנת הקונפליקט שמוצג בהצגה ומצאתי עיון הספרותי באגדה "רבי יוחנן וריש לקיש" שהאיר את עיני במספר דברים אך עדיין לא הסביר לי את האירוע בו קוראת אחותו של רבי יוחנן את אחיה לדין תורה. באחד הקטעים הקשים והמצמררים בהצגה מתחננת האחות בפני רבי יוחנן שיתפלל עבור בעלה, ריש לקיש, שלקה בגופו בעקבות המחלוקת עם אחיה. רבי יוחנן איננו מוכן למחול על כבודו הפגוע בשל המחלוקת ואיננו מוכן להצילו בתפילה. גם כשמתחננת אחותו על אלמנותה הצפויה ועל יתמות ילדיה מקשיח רבי יוחנן את ליבו. אם הבנתי נכון, בהצגה קוראת האחות לרבי יוחנן לדין תורה בפני הציבור [הקהל?] ומתרעמת על שתיקת ציבור הדיינים. לא מצאתי לכך סימוכין ברסיסי האגדה שהצלחתי ללקט בשפה שאוכל להבין.

תוכנית אירועי "אֵת שאהבה נפשי" – תיקון ליל שבועות בחיפה כללה העלאה של ההצגה ב 02:30 בלילה בסטודיו. היה ברור לי שהפעם אראה את ההצגה ואשלים את שנעלם ממני בפעם הראשונה.
הגעתי אל ההצגה לאחר לילה לבן נטול שינה בתל-אביב שממנו חזרתי לחיפה כדי לחזור לתל-אביב למחווה לניסים אלוני בקאמרי וחזרה לחיפה לתיקון ליל שבועות. במילים אחרות, הייתי מאוד מאוד עייף. למרות זאת החלטתי לא לוותר וצפיתי בהצגה. הפעם, חילקו לנו בטרם ההצגה דפים ובהם האגדה המבוארת בתרגומה העברי. לפני תחילת ההצגה נקראה האגדה בפנינו מתוך אותם דפים. הפעם ידעתי מאין אני בא [מלילה ללא שינה] וידעתי מראש גם את העלילה. למרות זאת, ואולי משום שגברה עלי עייפותי וניקרתי קלות במהלך ההצגה, נותרתי עם הרבה סימני שאלה.
אני מניח שאחפש את ההזדמנות הבאה לצפות בהצגה בשלישית ואולי גם להשיג את הטקסט של ההצגה.

אני ממליץ על ההצגה בחם רב. זוהי הצגה מעולה מלווה בחוויה רגשית קשה.
אני מניח שבכל ההצגות מחולק הדף מ'בבא מציעא' עם האגדה כהכנה ובכל זאת קריאת העיון הספרותי באגדה "רבי יוחנן וריש לקיש" תעזור להתמקד באירועים. בהחלט שווה את ההשקעה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

