הגיבורים שלי. יאיר לפיד על הספר שאיננו נגמר

יאיר לפיד קורא בתנ"ך ובספרי המפרשים לא מעט ומציג את התרשמותו האישית בספר בשם 'הגיבורים שלי – ארבע הרצאות תנ"כיות'. גם אני קורא בתנ"ך ברשת בין השאר כדי להתחקות אחר מקורות המילים המדוברות של ימינו. כל פעם אני נדהם מחדש לגלות שסיפור שאני מכיר היטב יכול להצטייר גם אחרת. ספר מרתק שניתן לקרוא בו שוב ושוב ולגלות בו דברים חדשים בכל קריאה – התנ"ך, כמובן.
אל ספרו של יאיר לפיד התוודעתי דרך הטור של טלי ולאחר שהתייחסתי לכך כאן בספרים רבותי ספרים קיבלתי מטלי את הספר בהשאלה.
הספר הוא אסופה של ארבע הרצאות שנשא יאיר לפיד בארועים שונים שמתלווים לחגי עמנו. כל הרצאה מציגה אחד מגיבורי התנ"ך דרך עיני המספר. הקו המוביל את יאיר לפיד הוא הידיעה שהתנ"ך ניתן לכל עם ישראל, לא רק לכוהני הדת – הרבנות בימינו – ולשומרי המצוות שהוא איננו נמנה איתם. שמעתי שהעיתונות הדתית רחוקה מלהתלהב מספרו של יאיר לפיד, לא קראתי את הביקורת אך אינני מופתע מהסתייגותם מפרשן חילוני לספר של כולנו. גם האינטרפרטציה של שולמית אלוני לתנ"ך לא הייתה חביבה במיוחד על הממסד הדתי.
אני ממליץ בחום לכולם לקרוא את הספר 'הגיבורים שלי – ארבע הרצאות תנ"כיות' ולא לשכוח לדלג מידי פעם אל התנ"ך ולקרוא את המקור, ולהזכירכם, המקור במגוון צורותיו, פרשנויותיו ותרגומיו מצוי באתר מכון ממרה.
בהרצאותיו מציג יאיר לפיד את גיבוריו ללא מעטפת המיתוסים ומגלה אנשים בודדים ועמוסי תסביכים שנובעים מילדותם הקשה. כל העובדות מצויות בספר הספרים אך חונכנו היטב להתעלם מהן שמא יקטנו הגיבורים בעינינו. כרגיל, הופתעתי לגלות שחלק גדול ממה שידעתי על גיבורינו הוא פרי של סיפורי אגדה ולימודים מונחי תכלית בבית הספר אך אינם נאמנים לנאמר בתנ"ך. המספר התנכי מקמץ מאוד במילים ובהסברים ומותיר מקום לדימיוננו להשלים אתה חסר. כאן באו המפרשים, המחנכים וכותבי הספרים המאוחרים והוסיפו לנו פרטים לעייפה על מנת לסתת את דמויות גיבורינו בהתאם לפוליטיקלי קורקט של המקום והזמן בו הם פעלו ופועלים. אנחנו הולעטנו בסיפורים לעוסים, מעובדים ומותאמים לציפיות מערכת החינוך בה התחנכנו והסיפור המעובד הסתיר מעינינו את הסיפור הכתוב ולפחות הבליע את העובדות.
דוגמא? בבקשה – אנחנו יודעים על ארבע האמהות של עמנו הלא הן שרה, רבקה, רחל ולאה. כולנו בניהם של שלושה אבות וארבע אמהות, כולנו משבטי ישראל. נסו נא להזכר מי הן האמהות של דן, נפתלי, אשר וגד. אופס… אז כמה אמהות יש לנו?
התשובה נמצאת בבראשית ל', אני ממליץ להתחיל מבראשית כ"ט בשביל ההקשר ובשביל הכיף.
הספר ממש קצר, העובי מתעתע, 'הוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד' פשוט מצאה לנכון להדפיסו על דפים עבים.
קישורים מעניינים נוספים:
הקדמה – מה פתאום אני? – כל ההקדמה לספר מצוטטת ב http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3509938,00.html – ממליץ לקרוא.
"הגיבורים שלי – ארבע הרצאות תנ"כיות" – יאיר לפיד ואני [עכשיו תורי] http://www.notes.co.il/tali/47344.asp – כאן שמעתי על הספר לראשונה.
ואם שכחתם – ספריות ציבוריות זה חינם.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

