פרצוף של פוקר

אינני נוהג לכתוב על מה שאני רואה בטלוויזיה אבל הסרט " פרצוף של פוקר" העניק לי חוויה מסוג אחר ששוה התייחסות מיוחדת. מהרגע הראשון נשביתי אחר קסמו של הסרט ושקעתי לתוכו מתנתק לחלוטין מהסביבה. הצפיה בטלוויזיה היא מבחינתי עיסוק רקע, זה נדיר למדי שאני שוקע לחלוטין בתוך חוויה טלוויזיונית. זוהי מבחינתי חוויה ששייכת לעולם התיאטרון ולפעמים לעולם הספרים. בתיאטרון אני מוותר מרצון על הקשר עם המציאות ושוקע למציאות החלופית שמוצעת לי על הבמה, אבסורדית ומופשטת ככל שתהיה. גם ספרים מאפשרים לי לנדוד לפעמים לעולם הדמיון וזה די מסוכן ביחוד כאשר אני קורא תוך כדי הליכה. הצפיה בטלוויזיה היא מבחינתי חלק מהמציאות, בטלוויזיה רואים חדשות וארועים רבים שאינם דורשים ניטרול של כל החושים והמחשבות לטובת החוויה.

"פרצוף של פוקר" הופק בשנת 2002 על-ידי "רשת" במסגרת הסדרה "שעור מולדת". בצהרי פסח שני הוקרן הסרט בערוץ 22 ואני ראיתי אותו לגמרי במקרה. הסרט עוסק בחברוּת, אהבה, שיתוף, מסירות, בגידה ואכזבה מהרבה היבטים וכל זה על רקע של 'בגידת המח' של אלכס. אנה, אשתו, איננה מספר לו שלמחלה שלו קוראים אלצהיימר. אלכס איננו זקן. אלכס, אנה וחבריהם בשנות החמישים לחייהם – כמוני. יש להם קבוצת חברים שמתכנסת אחת לשבוע שש עשרה שנים רצופות למפגש שבמרכזו משחק קלפים. הגברים משחקים פוקר והנשים נשחקות רמי קוב. המפגשים מהסוג הזה מוכרים לי היטב מה'חֶברה' של הורי שנהגה לשחק בערבי שבת בבתי החברים ברוטציה. החלוקה הייתה מקודשת, לא יעלה על הדעת שאשה תשחק פוקר בשולחן הגברים ולהיפך. בקרב קבוצה שכזאת נרקמים, מטבע הדברים, קשרים שונים, יש מריבות וחילוקי דעות אבל חברים נשארים חברים. ב"פרצוף של פוקר" מופר האיזון המקודש כאשר אחת מנשות החבורה מציעה להחליף את אלכס בשחקן מבחוץ בגלל בעיות הזיכרון שלו. מכאן משתלשלים האירועים לכיוונים שמעמידים במבחן את כל היחסים בין חברי הקבוצה. אגב כך נחשפים סודות שחברי הקבוצה שמרו מפני חבריהם ולפעמים אפילו מבני זוגם לחיים. לקראת סוף הסרט מתקיימת ההצבעה על נכונות החברים להכניס לקבוצה חבר חדש שיחליף את אלכס במשחק הפוקר.

מתחילתו נדמָה לי הסרט כהצגה. חשדתי שהסרט מבוסס על מחזה או ספר וחיפשתי אותו באתר 'טקסט' וב'סימניה'. ב'טקסט' הוא איננו וב'סימניה' יש דף תמוה ובו שם הספר ללא כל תוכן ואפילו ללא שם הסופר. כל מה שכתוב הוא "הוצאת אשל". למותר לציין שגם באתר הוצאת אשל לא מצאתי את הספר אך מצאתי התייחסות לסרט.

אמנם אין לי על מה להסתמך בחשדותי שמדובר במחזה מעובד לסרט אך גם במאי הסרט, איתן ענר, חשב ככל הנראה כמוני כשליהק לסרט חבורה מכובדת של שחקני תיאטרון מהשורה הראשונה. כמו-כן, הבימוי ממוקד באזורי התרחשות מוגדרים היטב ללא קפיצות מאתר לאתר. רק באותם מקומות שהיה צידוק מובהק לתנועת מצלמה המצלמה נעה ואז התנועה הייתה תזזיתית ומהירה ושירתה את הבהילות שהוצגה באותם קטעים.

סרט מדהים, מציק, מעורר למחשבות מסוגים שונים ונוגע ללב. משחק מעולה של כל השחקנים ובימוי קולע ומדוייק. בסיום הסרט הרהרתי בכך שהייתי רוצה לראותו על במה. חיפשתי התייחסויות לסרט באינטרנט ומצאתי את הכתבה:
פרצוף של פוקר לבמה – סרטו העלילתי של איתן ענר "פרצוף של פוקר", יעובד לתיאטרון על ידי משה נאור.
הכבתה פורסמה באוקטובר 2006. עברו מאז שנתיים וחצי וככל הידוע לי עדיין לא הגיעה ההצגה לבמה. אני מחכה.
משתתפי הסרט:
• ששון גבאי [אלכס]
• סנדרה שדה [אנה]
• יצחק חזקיה
• שבתאי קונורטי ז"ל
• רוזינה קמבוס
• אסנת חכים
• אילי גורליצקי
• מיקי ורשביאק
• צחי גראד

בסיום הסרט רוקדים בני הזוג לצלילי השיר "אהבה בת עשרים" של ז'אק ברל

ידענו אש, ידענו רעם
ואהבה בת עשרים
ברחנו זה מזו לא פעם
אבל היינו חוזרים

אם את רוצה עכשיו לבכות
ליבי נקרע עכשיו פחות
יש בזהירות עכשיו ללכת.
זה קו הגבול מכאן עד כאן
כי המשחק הוא מסוכן
המלחמה ברוך נמשכת
יפה שלי…

עוד על הסרט:
http://www.nrg.co.il/online/5/ART1/485/888.html
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1939742,00.html
http://www.eshelnet.org.il/he/catalog.php?item=26&mt=m

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

