טיסת יום [אורית שחם-גובר]

ספר מעניין מאוד שנוגע במספר תחומים שיעניינו אותנו כישראלים. סיפור העלילה מתקדם לאורך טיסת יום מישראל לבולטימור שבארצות הברית ותוך כך הוא נשען על הרבה סיפורים מן העבר ומההוה וכן על חליפת מכתבים ישנה.

בתחילת הספר התקשיתי בקריאתו. אלמלא חלקה אשתי את חוויותיה מהספר כאשר היא קראה אותו הייתי אולי שוקל לעזבו פשוט משום שההקריאה משכה אותי כל הזמן לאחור במקום קדימה. אינני רוצה לרפות את ידיכם, הספר בהחלט מעניין וראוי לקריאה. הקושי בקריאה נובע מהצורה שאני קורא ספרים וזוהי בעייה שלי, לא של הספר. אני קורא ספרים בתמונות. לכל הדמויות והמקומות בספרים שאני קורא יש צורה. הספר טיסת לילה נודד ללא התראה בין תקופות שונות בחייה של נטע ובין סיפורי רקע משמעותיים. מאחר שמדובר באותן דמויות, לפעמים נוצר הרושם שמדובר בתקופה מסויימת ואז הפרטים מעידים על תקופה אחרת ומשנים את התמונה מקצה לקצה. אני קורא קטע ורואה בעיני רוחי את נטע, הנערה הג'ינג'ית המרדנית, מתרוצצת עם הבנים במטעי הקיבוץ, ואז מסתבר לי שבקטע זה נטע היא עובדת סוציאלית בשלה ועגלגלה כבת 50 וסביבת ההתרחשות איננה מזכירה בשום אופן את מטעי הקיבוץ. אני יודע שלאחרים אין בעייה להתכוונן אל המציאות החדשה ולהמשיך, לי יש בעיה, אני רואה תמונות שאינן מסתדרות עם העלילה אז אני שב לאחור וקורא את הקטע מתחילתו עם הדמויות והמקומות הנכונים בראש. זוהי טכניקה ספרותית שיוצרת דינמיקה מעניינת של חשיפת פרטים רק כאשר יש בהם שימוש. מבחינתי השתמשה המחברת בטכניקה זו יותר משאני ערוך לקבל. בסופו של דבר הסתגלתי לקפיצות הנחשוניות בעלילה ובכל זאת, כל פעם שלקחתי את הספר לידי להמשיך בקריאה נאלצתי לדפדף מעט לאחור כדי למקם את עצמי.

הספר נוגע במספר תחומים וכל אחד ימצא בו חלקים מוכרים. יש כאן עיסוק נרחב מאוד בתנועה הקיבוצית ובחותם שהשאירה הלינה המשותפת על הילדים. הלינה המשותפת הינה למעשה שם קוד ללינה בנפרד מהמשפחה. תמר, אמהּ של נטע היא "התיאורטיקנית הבלתי מוכתרת של החינוך המשותף". תמר מטיפה לשיתופיות ולשיוויוניות שמשמעותה, בין השאר, היא שהילדים אינם ראויים לקבל מהוריהם יחס מיוחד. נטע גדלה ללא כל ערכי משפחה וכאשר היא בונה את משפחתה מחוץ לקיבוץ היא נאלצת להיות אם ללא כל מודל משפחתי. החיים מזמנים אותה להיות עובדת סוציאלית שאחד מתפקידיה הוא לנתק ילדים מהוריהם וגם כאן אנו נחשפים למספר סיפורי רקע מכוננים שמשפיעים על התנהלות חייה של גיבורת הספר. בנוסף יש כאן סיפורי אהבת נעורים שלא התממשה. סיפורי אהבה, שנאה, תסכול והתגוננות מפני קרבה. יחסיה של נטע עם אחותה, איריס, ששמה את מושבה בבולטימור הרחוקה טעונים רגשי אשמה שאינם ניתנים להדחקה וגם להם תפקיד מכריע בהתפתחות ילדת הקיבוץ הסוררת שהתגלגלה להיות בוגרת מתוסכלת ומכורה לשוקולד ועדיין מקווה לשנות את העתיד למרות שאיננה יכולה ללהשיב את הגלגל לאחור.

הקו המוביל של הספר הוא טיסת יום לאחותה איריס בבולטימור. בטיסה נכונות לנטע מספר הפתעות ובאמצעותן היא חוזרת לסיפורי עברה. נטע סובלת מחרדת טיסה. היא למעשה מומחית להיסטורית אסונות טיסה ותאונות אויר קטלניות. נטע אוהבת שירה, אך הספר המכונן של חייה הוא 'טיסת לילה' של אנטואן דה סנט-אכזופרי שכל יצירתו סובבת סביב אסונות טיסה. לפני צאתה לדרך שמה נטע בתיק היד צרור מכתבים, התכתובת המלאה שלה עם החבר הראשון המיתולוגי אותו נטשה ומעולם לא סלחה לעצמה על כך. המכתבים שזורים בספר לכל ארכו וממליחים את הצלקת שנטע נושאת בנפשה.

הספר מדבר אל אשתי ואלי במיוחד משום שנטע היא בת מחזור שלנו. לימודי התיכון שלה וכן שירותה הצבאי חופפים לשלנו. אנחנו עכברי העיר ונטע היא ילדת הלינה המשותפת, אך פגשנו רבים כמותה במהלך שירותנו הצבאי המשותף בזמן מלחמת ההתשה. אשתי אפילו שירתה בנח"ל והכירה מקרוב מאוד את בית הילדים בקיבוץ. באותה תקופה רעיון הלינה המשותפת נראה לנו משונה אך לא מצאנו בו כל פסול בעיקר משום שאז היה עדיין מקובל להעלות על נס את תרומתה של התנועה הקיבוצית למדינה ולכן אף אחד לא ביקר את התנהלותה. דווקא היום אנחנו שומעים יותר ויותר את אלה שמגדירים את עצמם כ'פליטי' או 'ניצולי' התנועה הקיבוצית.

הסיפור המוביל את הספר אמור להיות סיפור ההחמצה של נטע ויואב, אהבת הנעורים שנגדעה על-ידי נטע ושניהם מתקשים להשלים עם המציאות שנכפתה עליהם ולסלוח לנטע על הבגידה. מבחינתי היה סיפור זה דווקא הרקע לסיפורה של נטע שנגזר מילדותה בקיבוץ והובל על ידי החלטותיה. וכסיפור רקע, נוכחותו של סיפור האהבה מוגזמת וכן גודש המכתבים, אך זוהי רק הרגשתי ואני מניח שכל אדם ימצא לעצמו את מה שמדבר אליו ויש בספר זה הרבה מאוד.

קשה לקריאה אבל שווה את ההשקעה. אין לי ספק שהספר יעורר מחשבות רבות אצל כל קוראיו.

הפרק הראשון בשלמותו http://e.walla.co.il/?w=/236/1268240
דעה נוספת על הספר, שונה משלי ומעניינת http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1249559
על הספר בטקסט http://www.text.org.il/index.php?book=0801043
על הספר בסימניה http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=225290
הוצאת כתר 2008 – 344 עמודים

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: