נושים [עודד ליפשיץ על-פי סטרינדברג]

עודד ליפשיץ ביים את ההצגה כתרגיל ללימודי תואר שני במסלול שחקן יוצר באוניברסיטת תל-אביב.
את הדינמיקה של הצגות שמוגשות כתרגיל אקדמי אני כבר מכיר מהעבר. קבוצת תיאטרון עמלה מספר חודשים על הכנת ההצגה ואז ההצגה Noshim[3]מוגשת כתרגיל, מוצגת פעם אחת בפני המעריכים מהפקולטה ועוד שלוש פעמים בפני סטודנטים מזדמנים ומקורבים… ונעלמת. הצגה כזאת מופקת, מן הסתם, ללא תקציב. משתמשים בחומרים קיימים, שאולים או מזדמנים ליצירת תפאורה ותלבושות. כל השותפים ביצירה תורמים מזמנם ללא תמורה ומגייסים חברים לעזור להם בהתנדבות באותם תחומים שאינם במרכז הכשרתם כגון עיצוב, תאורה, איפור, עיבוד ועריכה מוסיקלית. אם נדרשים לתקציב כלשהו, הוא יבוא בדרך כלל מכיסי הסטודנטים.
המחזה עליו מתבסס עודד ליפשיץ הוא 'נושים' של אוגוסט סטרינדברג בתרגום גד קינר. המחזה במקורו בנוי מדיאלוגים בין שלוש דמויות. בכל תמונה מצויות שתיים מן הדמויות על הבמה ומנהלות דיאלוג שבו עשויה להיות מוזכרת הדמות השלישית. שלושת הדמויות אינן אמורות להיפגש על במה אחת, כך במחזה של סטרינדברג. עודד ליפשיץ לוקח את ההצגה לכיוון שונה ומעניין. כאן נמצאות שלוש הדמויות על במה אחת לאורך כל ההצגה ומקיימות את הדיאלוגים כאשר הדמות השלישית נראית על הבמה אך איננה חלק מהדיאלוג.

בכרזה של ההצגה מוצג לוח שחמט עם כלים בשחור, לבן ואפור. עיצוב משמעותי ומעניין. בכרזה לא צוין משום מה שם המעצב.

בזמן כניסת הקהל לאולם ישובים שלושת השחקנים על שלושה כיסאות שמונחים בקודקודיו של משולש שווה צלעות שמצויר באמצעות קווי אור על הבמה. ההצגה נפתחת במונולוג של הבעל לשעבר שמציג את הסיטואציה של השניים האחרים, האשה ובעלה הנוכחי. שלושתם ממוקמים בתחילה במקומותיהם ותוך התפתחות ההצגה משנים מיקומים תוך שימוש באותם שלושה כסאות שהם למעשה כל תפאורת ההצגה. המונולוג גולש לדיאלוג והדיאלוגים מעורבבים ליצירת מצב שלא בכל רגע מובן אל מי פונה הדמות שמדברת כרגע. דיאלוג בין שתים מהדמויות מחליף כיוון ללא התראה והופך לדיאלוג בין זוג דמויות אחר מתוך השלישייה. כל אותו זמן נמצאת הדמות השלישית על הבמה, כאילו יכולה לשמוע את הדיאלוג ואפילו להגיב אך למעשה איננה חלק מהדיאלוג עד ההיפוך הבא. לאורך ההצגה מתגלות עובדות נוספות שמשלימות את התמונה שמצטיירת מתוך הדיאלוגים. אותם סיפורים מקבלים משמעויות שונות בפי הדוברים בעוד השותף השלישי, זה שאיננו חלק מהדיאלוג הנוכחי, הוא מעין נוכח-נפקד שאמור לא לשמוע את הדברים ובכל זאת לעתים נראה שהתנהגותו מגיבה על הנאמר. הגלישה בין הדיאלוגים מוסווית היטב והצופה, אני, צריך לנחש מתוכן הדברים ומהמשחק שאחד השותפים התחלף.
בשלב מסוים במהלך ההצגה חוזר הבעל לשעבר אל מונולוג הפתיחה ונראה כאילו יש כאן סיכום סנדוויץ' של ההצגה אך ההצגה נמשכת ועוברת היפוך נוסף. מסתבר שמה ששמענו מפי חלק מהדמויות הוא בחזקת אחיזת עיניים שנועדה להסתיר מציאות שונה ואינטראקציה חדשה בין הדמויות.

לא ראיתי את המחזה בצורתו המקורית בעבר ולא קראתיו. למיטב הבנתי, המחזה קוהרנטי ורהוט במקורו. המבנה שיצר עודד ליפשיץ באמצעות ערבוב הדיאלוגים והשארת כל הנוכחים על הבמה יוצר מתח שאיננו קיים במחזה המקורי.

ויטלי פוקס מגלם את הבעל לשעבר בכישרון רב. המונולוג והדיאלוגים יוצרים את המתח הראוי. בעיקר אהבתי את אותם מקרים בהם הוא גולש מדיאלוג עם אחת הדמויות לדיאלוג עם האחרת. הדיבור והמבט אינם משנים כיוון אך ההבעה מעידה שמשהו כאן השתנה והמילים שמגיעות בהמשך מבארות את השינוי. ראיתי את ויטלי במספר הצגות בעבר והתרשמתי מאוד ממשחקו. המבטא של ויטלי הוא בעל גוון רוסי מובהק אך הוא מקפיד על דיקציה עברית מושלמת. בפיגמליון אומר המומחה ההונגרי לפונטיקה שהשפה של ליזה דוליטל מושלמת מכדי שתהיה שפת האם שלה. כך גם ויטלי מקדש את הדיקציה העברית באופן מודגש ביתר. הדיבור שלו שמפריד בין ההברות הזכיר לי את יוסף מילוא בתחילת ימי התיאטרון העברי כאשר כל השחקנים היו דוברי רוסית.

הצגה עם תפיסת במה מאוד מעניינת. אם לא ראיתם אותה, ככל הנראה לא תזכו לראותה משום שהתרגיל כבר מיצה את ארבע ההופעות שלו וההיסטוריה מעידה שהסיכויים שהוא יוצג על במות נוספות אינם גבוהים.

שחקנים: אוולין קצ'ולין, ויטלי פוקס, עודד ליפשיץ
פסנתר: ערן מלכה
עריכה ובימוי: עודד ליפשיץ
עוזרת במאי ומפיקה: מילנה סנדלר
עיצוב תאורה: ליבי רן

ההצגה הועלתה גם במסגרת במה לבנה אך היא התנגשה עם אירוע אחר, חד פעמי, שרציתי ליטול בו חלק. אני ראיתי את ההצגה האחרונה שבוע אחרי הבמה הלבנה.

ליבי רן: 13 06 2009 02:57    כותרת הודעה: המעצבת של הכרזה

המעצבת של הכרזה היא מילנה סנדלר, בוגרת מכללת הדסה לעיצוב, ותלמידת שנה א' בחוג.
מילנה הפיקה את ההצגה, היתה עוזרת הבמאי, הפעילה את התאורה ועשתה עוד המון למען ההצגה.
מלבד כל זה, היא גם שחקנית מוכשרת, ואני בטוחה שעוד נראה אותה על הבמה, באוניברסיטה ומחוצה לה.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: