יריד גדול וספרים בו מעט

בוקר יום שישי, שבוע הספר על סף סיומו ואני עדיין לא ביקרתי ביריד הספרים. אמנם הלכתי למכירת החצר של 'הנסיך הקטן' בתל אביב אך ליריד בכיכר רבין לא הגעתי מפאת 'מצעד הגאווה'. אני גר בחיפה. יריד הספרים של חיפה מתקיים השנה בגרנד קניון. בימים של חום ולחות יכול להיות שיש יתרון בחלל ממוזג, עם זאת, יריד הספרים מתקיים בכל שנה באותו זמן כך שהחום והלחות הם חלק מחוית שבוע הספר שלי מאז ומעולם.

נסעתי לגרנד קניון כשבראשי מצטיירת תמונה של דוכני המכירה של כל הוצאות הספרים מכסים את כל השטחים הפנויים בשלוש קומות הקניון והמוני אדם צובאים על הדוכנים. התמונה איננה דמיונית, כך נראה שבוע הספר בשנים קודמות בחיפה ובתל אביב. נכנסתי לקומה הראשונה של הקניון ומצאתי שהקניון נראה ממש כמו בכל יום שישי אחר. סובבתי את כל הקומה הראשונה וראיתי דוכנים רבים ואנשים צובאים עליהם, דוכני מזון ותכשיטים, פאות נוכריות, עבודות יד, שעונים, תיקים, חגורות, מכשירים סלולריים… כהנה וכהנה וספרים אין. משנואשתי מלמצוא את היריד שאלתי את אחת המוכרות באחד הדוכנים שבלב המעברים, תשובתה הייתה "אני חושבת שבאמצע הקומה השלישית מוכרים ספרים". למרבה תדהמתי היא צדקה. במרכז אחד הענפים של הקומה העליונה היו שני מעגלים של דוכני ספרים, ספרתי כחמישים דוכנים, מרביתם של אותה הוצאת ספרים. ניגשתי לשוטט בין הספרים. מביקורים בירידי ספרים של השנים הקודמות אני רגיל לפלס את דרכי כשאני כל הזמן אומר לאחרים סליחה והם אומרים לי סליחה כשעוברים על פני. ביריד של גרנד קניון לא נשמעה המילה סליחה ולו פעם אחת, פשוט לא הפרעתי לאיש ואיש לא הפריע לי. אנשים דווקא היו הרבה אבל לרובם הספרים לא ממש הפריעו. כולם גדשו את דוכני המאפים הטריים וחפצי הנוי, חובבי הספרים נראה שהדירו רגליהם מהקניון. גמרתי את שיטוטי ביריד הספרים בזמן קצר מאוד ופניתי לדרכי מתוסכל קמעה.

מה בכל זאת חידש לי היריד? באחד הדוכנים היה מבצע של ארבעה ספרים בכריכה קשה במאה שקלים מתוך מבחר של כעשרה ספרים. כתבי ביאליק, אלטנוילנד של הרצל, התנ"ך, שישה סדרי משנה בספר אחד, כתבי עגנון ועוד. פניתי אל המוכר וניסיתי להתלוצץ איתו באמרי שאני יכול לקנות במאה שקל את תמצית התרבות העברית ואני מסודר. המוכר חייך אלי בגאווה והנהן, הוא כנראה הסכים איתי, אלא שהוא לא התלוצץ.

בשנה שעברה כתבתי על שבוע הספר העברי של ילדותי. כבר אז היה היריד די חסר משמעות מבחינה מסחרית אך הוא היווה עדיין מפגש חברתי לשוחרי ספרים. התחרות בין שתי ענקיות שיווק הספרים בארץ 'סטימצקי' ו'צומת ספרים' יצרה מצב שבכל רגע ניתן לקנות ספרים בהוזלה ניכרת כך שאין טעם להכין רשימת קניות לשבוע הספר. לדוגמא, לפני מספר שבועות הוציאו שתי הרשתות בקניון חיפה ספרים "פגומים" למכירה ב 15 שקלים לספר. קניתי מספר ספרים ב 15 ₪ כל ספר וממש התקשיתי למצוא בספרים את הפגמים. לפני שבוע קניתי במכירת החצר של 'הנסיך הקטן' מספר ספרים ב 10 ₪ הספר. יונתן טוען שברכישת ספרים יש לקחת בחשבון לא רק את מחיר הרכישה אלא גם את עלות הבעלות הכוללת TCO, לכן אני משתדל להמנע מלקנות ספרים שצורכים שטח מדף כי ממילא ספריות ציבוריות משאילות ספרים חינם.

הבעיה העיקרית של יריד הספרים של השנה הייתה המיקום. כאשר יריד הספרים חולק את משכנו עם ירידים נוספים, גודש האנשים שאינם מתעניינים בספרים מרחיק ממנו את אלה שרוצים לראות ספרים, לדבר על ספרים ואולי גם לרכוש כמה. אני מקווה שבשנה הבאה ירחיקו את היריד מהקניון אל המקומות הפתוחים בהם התקיימו הירידים בעבר. אני עדיין מתגעגע לימים בהם התקיים היריד בגן הזיכרון בהדר הכרמל בין בניין העיריה לנוף הנמל.

אי אפשר לסיים מבלי להזכיר אפילו ספר אחד. האסוציאציה שהובילה אותי לכותרת 'יריד גדול וספרים בו מעט' נגזרת משמו של הספר המופלא של נחום גוטמן שמצייר ביד אומן את ראשית ימי העיר שהפכה ברבות הימים לתל-אביב.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

להשאיר תגובה

