לאפ…לאפ… – ציור מאחורי הצלילים בגן החיות

בימים אלה עולה במוזיאון ארץ ישראל תל-אביב תערוכת נוסטלגיה על גן החיות של ילדותי, זה שנסגר לפני שלושים שנה, מייד לאחר שהעתקתי את מגורי לחיפה.

בילדותי הייתי תל-אביבי, צפוני של אז, שגר בדיזנגוף מרחק דקות ספורות הליכה מגן החיות. חלק נכבד מהשבתות ביליתי בגן החיות. בתחילה בתשלום ולאחר מכן בתור מציל חיות פצועות, בעיקר זרזירים. בפעם הראשונה שמצאתי בחצר ציפור פצועה והבאתי אותה לגן החיות הזמינו אותי אנשי הגן לטייל חינם בגן החיות בעוד הם מטפלים בציפור עד שתשוב לאיתנה ותוחזר אל הטבע. לימים "למדנו את השיטה", כל פעם שנמצאה חייה פצועה הבאנו אותה לגן החיות – כל ילדי השכונה ביחד – וכך זכינו כולנו בטיול חינם בגן החיות. חוויות מהגן יש לי בשפע ואני מצפה בכליון עיניים לבקר בתערוכה שמתעדת אותו.

את סיפורה של התערוכה שמעתי בכתבתו של כתב גל"צ לירון זייד בבילוי נעים. הכתב ליקט מספר סיפורים מהווי גן החיות. קסם לי במיוחד סיפורו של שלמה גרוניך על כתיבת המוסיקה ל'מאחורי הצלילים' בדירה של מתי כספי ברחוב שלמה המלך ממש מעל גן החיות. חזרתי אל ההקלטה באתר גל"צ כדי שאוכל לצטט את הסיפור עבורכם מילה במילה:

"בשבעים ואחת פתאום אני הפכתי להיות חסר בית ואז מתי – חברי הטוב – קיבל אותי בזרועות פתוחות כתושב ארעי ואני גרתי אצלו בקומה הרביעית, ואני זוכר שאנחנו שמענו את הסאונד של גן החיות ופתאום תוך כדי הלחנה ב'עינים קטנות מסתכלות וחוקרות מציירות לי את כל העולם, לאפ… לאפ…' זה כנראה אשכרה תגובה לאיזה קריאת חיה ארבע קומות מתחת".

אהבתי את הסיפור ונזכרתי שגם אז, בנעורי שלמה גרוניך ומתי כספי, הייתה בתל-אביב מצוקת דיור להשכרה וחסרי בית ארעיים מצאו את מקלטם בבתי חבריהם. אם אז זה הוליד את 'מאחורי הצלילים' אז יש לכולם תקווה [ואמרו אמן].

כל הכבוד לכתב גל"צ לירון זייד שידע להביא לנו סיפור זה.

ציור
מתי כספי ושלמה גרוניך
מילים: שלמה גרוניך
לחן: מתי כספי ושלמה גרוניך

ים כחול, סירה ונשר
שמש זהב אדום.
עינים קטנות מסתכלות וחוקרות
מציירות לי את כל העולם,
לאפ… לאפ…
פי רי פי פי…
בית עם גן ושובך יונים
וילדה בשמלה של פרחים.
אבא ואמא, אני שם באמצע,
מטיילים לנו עם כוכבים,
ציפ… ציפ…
פי רי פי פי…
עפיפון וציפור,
אוירון בשמים
ולוין,
אלוהים זה רחוק,
זה רחוק.
ופתאום אני הילד,
שחי מחדש בעולם של צבעים,
מצייר לי את כל העולם.
חי מחדש בעולם של צבעים,
מצייר לי את כל העולם,
לאפ… לאפ…
פי רי פי פי…

 

[לפני שתחפזו לתקן אותי – אני יודע שבשירונט כתוב רק 'פי רי פי פי…' , גרוניך הוא שאמר בשידור 'לאפ… לאפ…' ואני מעדיף לצטט מפי הגבורה]

על התערוכה…
מוזיאון ארץ ישראל תל אביב – חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב
1 באוקטובר 2009 עד 1 בפברואר 2010
ראשון עד רביעי 16:00-10:00 חמישי 20:00-10:00 שישי ושבת 14:00-10:00
אתר מוזיאון ארץ ישראל – תל-אביב http://www.eretzmuseum.org.il/main/site/index.php3?page=336
תל-אביב סיטי http://www.telavivcity.com/EDisplay.asp?EventCode=18891
עכבר העיר http://www.mouse.co.il/CM.art_item,418,208,20720,.aspx

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

כתיבת תגובה

