עין תחת אצבע

את האירוע שנושא את השם שבכותרת ראיתי במרכז קריגר שנמצא במרחק דקות נסיעה בודדות מביתי. בדרכי חזרה מהאירוע חלפה במוחי המחשבה שמספר הכנפיים בשמונה מאווררי התקרה שבאולם זהה למספר הנורות בכל אחת משש המנורות שמשתלשלות מהתקרה. ברור לי שמידע זה איננו צפוי בתיאור חוויותי מאירוע שכותרת המשנה שלו היא 'גברים ונשים בעולמו של חנוך לוין' ולכן אני מרגיש צורך להסביר. לכל מאוורר משמונה מאווררי התקרה יש שש כנפיים כך שיש בסך הכל 48 כנפי מאוורר. בכל מנורה שמשתלשלת מתקרת האולם יש שמונה שורות של שש נורות – שוב המספר הוא 48. ראיתי כבר הצגות ומופעים והשתתפתי בכנסים באולם זה בעבר כך שהאולם מוכר לי. למרות שביקרתי באולם לא מעט פעמים ובחלק מהמקרים תאורת הקהל דלקה, מעולם לא הבחנתי בפרטים אלה. אז מה קרה הפעם? כאשר אני יוצא מאירוע במה והמחשבה הראשונה שעולה במוחי נוגעת לתיאור התקרה, כנראה לפחות בחלק מהזמן מה שהתרחש על הבמה לא ממש לכד את תשומת ליבי.

אלה שמכירים אותי יודעים שאני מאוד אוהב את יצירתו של חנוך לוין. ממש ברגע זה אני יכול לראות סביבי את הספרים 'סוחרי הגומי ואחרים', 'הג'יגולו מקונגו', 'מה איכפת לציפור' ו'חפץ' וזאת מבלי ללכת ולנבור במדפים, הספרים מונחים על שידת מיטתי, על השולחן בסלון ועל המדפים שלראש המיטה שלי. ראיתי לא מעט הצגות של חנוך לוין ואני יודע בעל פה קטעים נרחבים ממחזותיו, מערכוניו ושיריו. ישנם קטעי תיאטרון ושירה של חנוך לוין שראיתי ושמעתי במספר ביצועים שונים. קל להבין מכך שיש לי ציפיות כלשהן מאירוע שמבוסס על יצירתו וכולל הרצאה עם הדגמות.

ובכן, קודם כל ההרצאה לא הייתה הרצאה אלא דיקלום מן הכתב של טקסט מנוסח מראש. ה"מרצה" נצמד אל הטקסט עד כדי כך שכאשר טעה בדיקלום באמצע המשפט, חזר לתחילתו וקרא אותו שנית וזה קרה יותר מפעם אחת. איכשהו נזכרתי במילותיו של דני סנדרסון 'בעצם מתקנת את הטעויות באמצע הנגינה'. אין לי ספק שדר' עמרי יבין – חוקר דרמה עברית שהתמחה במחזות חנוך לוין – מסוגל לשאת הרצאה מרתקת בנושא אם רק יניח את ניירותיו בצד וידבר באופן חופשי. מרגע שהחליט ליטול את תפקיד השחקן ולהצמד אל המילה הכתובה אני מצפה ממנו לאותה מחוייבות שיש לכל שחקן – לדעת את הטקסט באופן מושלם. כמו-כן הייתי ממליץ בפניו לבקש ממישהו לנקד עבורו את הטקסט ולהמנע טעויות לשוניות צורמות ומביכות.

בתכנית האירוע כתוב שהפסנתרן הוא נועם גלפרין. בפועל היה זה גרשון וייסרפירר, אומן מדהים ששולט בהרבה מאוד כלי נגינה וניכר עליו שהוא חי את המוסיקה שהוא מנגן. באירוע זה השתתף גרשון וייסרפירר גם באחד מקטעי המשחק והפגין כשרון משחק מרשים על אף שאיננו מוכר דווקא כשחקן. ליהוקו של גרשון וייסרפירר לתפקיד הקפיץ את המופע כלפי מעלה.

האירוע מתואר כגברים ונשים בעולמו של חנוך לוין. ברור לי שעורך האירוע בקיא עשרות מונים יותר ממני בעבודתו של חנוך לוין ובכל זאת בחירת הקטעים מעט תמוהה בעיני. נכון, מרבית הקטעים אכן קולעים היטב להגדרה ובכל זאת חסרו לי כמה מהפנינים שמזוהות היטב עם יחסי הגברים-נשים אצל חנוך לוין. ציפיתי לשמוע את השם ביג תוכס, לראות את טרודה, את קרום ואולי את אימו, רציתי לשמוע את 'אוח יוחנן' של בלה ברלו מ'סוחרי הגומי' ועוד ארוכה היריעה. עם זאת ברור לי שקשה מאוד לברור את המייצג ביותר מתוך יצירתו של לוין לענייני גברים נשים.

בהט קלצ'י ורפי קלמר הם שחקנים מוכשרים שהגישו את הדמויות באופן נאמן שהוציא מהקהל את התגובות הנכונות. את בהט קלצ'י ראיתי במספר הצגות בעבר. רפי קלמר איננו מוכר לי ולכן הלכתי לנבור בנבכי הרשת ומצאתי שהוא כבר שיחק את קרום. לאור מה שראיתי הערב אני סקרן לראות אותו גם בתפקיד קרום. אני מעריך מאוד את כשרונה של בהט קלצ'י, אך כאשר היא מגלמת תפקידים שמזוהים היטב עם ביצועים אחרים, ההתמודדות קשה. הקהל מאוד נהנה לראות ולשמוע את 'תעבירי את המלח' בביצועה, אך בראשי התנגן במקביל הביצוע המדהים של תיקי דיין. גם בתפקיד רות שחש הייתה בהט קלצ'י מצויינת ובראשי התחלפו במקביל תיקי דיין וזהרירה חריפאי. כן, ראיתי את הביצוע המקורי בצוותא של ראשית שנות השבעים. קשה להתמודד, מן הסתם, עם קלאסיקה כל כך טריה שהקהל עדיין זוכר. חברים שראו איתי את האירוע הופתעו מאכזבתי, הם דווקא מאוד נהנו. ככל הנראה היכרותי עם עבודתו של חנוך לוין והיכולת להשוות את הביצועים עם ביצועים מוכרים אחרים פגמה בהנאתי מהאירוע. החבר שנכח איתי באירוע ושמע ממני על אכזבתי אמר שהוא מניח שלא אכתוב על כך. הוא כבר יודע מהעבר שאינני נוהג לתאר חוויות מאכזבות מאירועים קצרי מועד. החלטתי לכתוב משום שלפני האירוע הוזהרתי על ידי חבר שבקיא אף יותר ממני בתיאטרון באלה המילים 'זה נחמד ביותר אם כי רדום משהו בעיניי'. בדיעבד הוא צדק ואני מניח שהתעלמתי מדבריו משום שאינני מאמין שאפשר להתאכזב מיצירות חנוך לוין.

לסיכום, מי שאיננו מכיר את יצירות חנוך לוין יזכה בחוויה מרנינה ומשעשעת כמיטב מסורת חנוך לוין. מי שבקיא היטב בעבודותיו של חנוך לוין עלול לנחול מהאירוע אכזבה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גלעד  ביום 8 באפריל 2010 בשעה 23:32

    מאחר שאין כאן כתובת מייל, אני כותב לך את זה בתגובה. מצדי תמחק אותה מיד.

    אתה משתמש בתבנית העיצוב של "רשימות"
    http://www.notes.co.il/
    יש אנשים שיחשבו שזה לא מנומס, מאחר שהבלוג שלך לא שייך ל"רשימות". ענין של נטיקט.

    אהבתי

    • יוסי רן  ביום 9 באפריל 2010 בשעה 12:30

      תודה על הערתך. קודם כל אתה צודק. גם אני לא מרגיש לא נח עם החשש להתחזות.
      עם זאת, התבנית נמצאת במאגר הפומבי של וורדפרס לשימוש חופשי לכולם ואפילו לאלה שלא שמעו מעולם על "רשימות".
      קוראי הפורום שלי עדיין לא יודעים על קיום הבלוג משום שעדיין לא פרסמתי אותו כך שלמיטב ידיעתי אתה היחיד שנתקל בו ואשמח מאוד למצוא תבנית מתאימה לפני פרסום הבלוג.

      עברתי על כל התבניות אחת לאחת ולא מצאתי אף תבנית נקיה מספיק לטעמי. התבנית היחידה שמתקרבת לציפיותי היא The Journalist v1.3 אך תבנית זו איננה יודעת להתמודד כשורה עם עירוב מילים בעברית, אנגלית ותאריכים וכן היא חורגת מהתצוגה בקורא ה RSS של גוגל בו משתמשים מרבית קוראי.

      מעצב התבנית מאפשר להחליף רק את צבע הרקע של הכותרת אך איננו מאפשר לצערי להעלים את סמל "רשימות". אשמח מאוד לאפשרות לשלוט על הסמל ועל צבע רקע הדף שהוא מעט כהה לטעמי.
      אודה לך אם תוכל להנחות אותי ממי לבקש להעלות תבנית דומה ללא מאפיינים שמזוהים עם "רשימות".

      אגב – לא הייתי מודע לאפשרות להציג את התיבת הדואר שלי. עכשיו כתובת הדואר שלי גלויה. אני רואה שגם כתובתך גלויה ומכך אני מסיק שאינך חושש מדואר זבל.

      תודה,
      – יוסי

      אהבתי

  • גלעד  ביום 9 באפריל 2010 בשעה 18:41

    מה, יש מישהו שלא מכיר את "רשימות"?
    הורדת הלוגו של רשימות לא מספיקה כי נשאר הlook and feel , אם אתה מבין למה כוונתי. תראה את האתרים ב"רשימות" המקורי. עכשיו לפני המעבר.
    אני לא יודע מי אחראי שם על התבניות. לי, כזכור יש אתר עצמאי. תמיד יש את האופציה לקנות עיצוב אישי. יקר, אבל אפשר.
    לדואר זבל התרגלתי. גוגל מסנן אותו לא רע בכלל. אבל יכול להיות שאני אחליף את זה בטופס של קשר. נראה.

    בהצלחה ושבת שלום

    אהבתי

    • יוסי רן  ביום 11 באפריל 2010 בשעה 03:23

      לאחר שבחנתי תבניות נוספות משך שעות ארוכות לא מצאתי תבנית אחרת שעונה לציפיותי.
      את ה look and feel שאני מבקש תוכל לראות בבלוג הניסיוני שבניתי לי ב http://haiim.blogspot.com לפני כמעט שנה.
      ה look and feel זהה לזה של "רשימות" כך שפרט לסמל אינני רואה כאן כך שום גורם עיצובי ייחודי ל"רשימות".
      הבלוגים של blogspot מאפשרים שליטה הרבה יותר נרחבת על העיצוב, אלמלא השתבש סדר העברית ב RSS לא הייתי נוטש את הבלוג ההוא לטובת wordpress.
      הצלחתי למצוא דרך להחליף את סמל "רשימות" בסמל שלי והחלטתי לשוב לתבנית זו לפחות עד שאמצא תבנית אחרת שעונה לטעמי.

      בכל מקרה, אני מודה לך על ההערה ואשמח לקבל ממך עצות גם בעתיד.

      שבוע טוב

      אהבתי

  • הופעות סטנד אפ  ביום 25 בינואר 2011 בשעה 17:32

    יוסי בתגובה למה שכתבת על בלוג ספוט אני חייב לציין שישנם הרבה דרכים לעבוד גם עם וורדפרס גם על תבניות יפיפיות שלא נופלות באיכותן משל בלוגספוט. אשמח לשמוע את דעתך במייל.

    אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.