צליל מכוון בקלבת שבת

מאז החלה עונת קלבות שבת אנחנו מגיעים לכל ההופעות למעט שתיים שהפסדנו כשהיינו בחו"ל. בכל הופעה אנחנו מתמקמים מבעוד מועד בשורה הראשונה, הקרובה לבמה, רואים את האומנים מקרוב ומצטרפים אל הקהל הגדול שמלווה בשירתו את ההופעה. בתחילת העונה הקודמת נהגתי להתפעל מידי שבוע מהתנהגותו התרבותית של הקהל ומהאוירה הנעימה. הקהל מורכב ממשפחות עם ילדים וסבים וכן מבני נוער וכולם מגיעים להנות מהופעה תרבותית של מיטב אומני ישראל. הקהל שטורח לצאת מהבית כאשר השמש עדיין קופחת לבילוי ערב שבת עד השקיעה כבר מוכר לי היטב ואני נהנה מידי ערב שבת בחברתו. בשבוע שעבר, במהלך ההופעה של יזהר אשדות נודע לנו שההופעה משודרת בערוץ 24 בשידור חי וחלקה אפילו מועבר לערוץ השני – ערוץ 22. הצלמים הסתובבו סביבנו ועל הבמה, סדר ההופעה השתנה מעט במטרה לעלות לשידור עם השיר הנכון והייתה אוירה נהדרת כרגיל. מצלמות הטלוויזיה סרקו לא מעט את העומדים בשורה הראשונה וסביר להניח שאפילו נראינו פה ושם על המסך. אינני יודע ולא טרחתי לברר, אני הרי באתי להופעה חיה והטלוויזיה לא עניינה אותי.

Zlil 

הנה אנחנו מגיעים כמנהגנו לקלבת שבת. הערב מופיעה להקת צליל מכוון. זו אמנם אחת הלהקות שנתנו את הטון המוסיקלי המוביל בתקופה מסויימת בעבר אך היא איננה חריגה ביחס להופעות שראינו בשבועות הקודמים, לכן הופתענו מעט לגלות שהשורה הראשונה מלאה ואנחנו נאלצים להתמקם מאחורי אלה ששמרו על מקומם צמודים למעקה זמן רב לפני שהופיעה להקת צליל מכוון. להערכתי הלהקה הייתה כבר אמורה לעלות על הבמה ואנחנו עדיין ממתינים. פועלי הבמה מכינים שלושה כסאות לפני המיקרופונים והפסנתר ואיש סאונד מבצע כל מיני בדיקות ומאותת למישהו אי שם מאחור לברר אם הכל בסדר. אני מביט לאחור ורואה את צוות הטלוויזיה על המגדל. אוקיי, התמונה ברורה, לוח הזמנים מוכתב על ידי הטלוויזיה.

Shlomo1ChurchillShemTov

עובר זמן ולבסוף עולים על הבמה בזה אחר זה חברי להקת צליל מכוון. שם טוב לוי ניגש אל הפסנתר, שלמה יידוב מתיישב ונוטל את הגיטרה הספרדית שלו ויצחק קלפטר – צ'רצ'יל מתישב ולוקח את הפֶנדֶר. בתחילת החודש היינו בהופעה של שם טוב לוי במרתף 10 כך שאנחנו יודעים כיצד הוא נראה היום. שלמה יידוב התבגר מעט ביחס לדמות שיש לנו בראש מימי פעילותה של צליל מכוון לפני כשלושים שנה. גם צ'רצ'יל התבגר מאז ובנוסף עבר מחלה קשה ומתישה. התנהלותו כבדה משהו והוא נראה עייף שלא לומר סובל. ההופעה מתחילה ושלושתם מוכיחים לנו שכוחם המוסיקאלי עדיין במותניהם. הם שרים את שירי הלהקה וביניהם גם קטעים של כל אחד מהם כסולן עצמאי. הקהל מסביב מכיר היטב את השירים ומצטרף בשירה ואנחנו רואים כיצד צ'רצ'יל מתחיל לפרוח – אין ספק שהקהל הוא סם הכח שלו. אני שר יחד עם כולם אך מוטרד משהו ממספר אנשים בקהל, ממש לידי, ששורקים בעוז וצועקים תוך כדי השירים ומידי פעם מוחאים כפיים בידיים מורמות אל על ללא קשר לשירים. אני מצליח להתעלם איכשהו מאותם צעקנים בקהל ותמה מאין צמחו בתוכנו, הרי את קהל קלבות שבת אני מכיר היטב ואין בו אנשים כאלה. אינני זוכר את סדר השירים אך כל השירים להם חיכינו מופיעים בזה אחר זה… לוקח את הזמן, שיר אהבה בדואי, יכול להיות שזה נגמר וכמובן צליל מכוון. בשיר ילדי הירח – שלמה יידוב מגניב לתוך השיר את המילים זקני הירח.

Refreshment

מגיע השיר חולם בספרדית. את השיר הזה אני, ולא רק אני, אוהב במיוחד. זהו שיר חם ומרגש עם מנגינה מדהימה שמלווה בצליל הגיטרה הספרדית של שלמה יידוב. השיר מתחיל ומייד מספר אנשים בקהל סביבי מוחאים כפיים בקולי קולות בקצב שאיננו מזכיר את השיר, שורקים ושרים משהו שבקושי רב מזכיר את חולם בספרדית. אני, שמאוד רוצה לשמוע את השיר, נמלט על נפשי מקרבת הבמה למקום מרוחק במעלה הגבעה על מנת להתחמק מאותם צווחנים.  אני על הגבעה, מכאן שומעים את השירים נהדר, הקהל תרבותי כרגיל ומגיב היטב לנעשה על הבמה ואפילו מסתובבות נערות ומוכרות כוסות עם פירות קיץ קרים. מכאן גם רואים מה קורה למרגלות הבמה. אותה קבוצת אנשים שלא ראיתי מעולם בקרבת הבמה בקלבות שבת איננה מסתכלת על ההופעה אלא עוקבת אחרי מצלמות הטלוויזיה, הם באו להצטלם לטלוויזיה וההופעה איננה מעניינת אותם כהוא זה. אני עדיין חושב שאני אולי שופט אותם לחומרה וקובע שאינם שייכים לכאן רק משום שהפריעו לי אלא שאז מתקפלות מצלמות הטלוויזיה, הצוות הולך לדרכו וגם הרעשנים נעלמים איתו מהקהל ואני יכול לשוב בנחת לחזית הבמה ולהמשיך להנות מההופעה.

ההופעה נמשכת. עכשיו האוירה היא אוירת קלבות שבת התרבותית שמוכרת לי היטב מהשבועות הקודמים. אני מאוד מקווה שיניחו לנו לעשות קלבת שבת בלי טלוויזיה אך אני מבין שמישהו צריך לעשות לעצמו גם יחסי ציבור אז לפחות אני מקווה שלא ראו את אלה שבאו להפריע לנו בטלוויזיה שלא יהיה להם תמריץ להמשיך ולבוא.

בשבוע הבא בועז שרעבי.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

