שבע אימהות [יוכי ברנדס]

clip_image002clip_image001לפני כמעט שנתיים קראתי את מלכים ג' של יוכי ברנדס. הספר מאוד קסם לי וכששמעתי על יציאת הספר הבא מפרי עטה ציפיתי למצוא משהו דומה.

בתיקון ליל שבועות האחרון בחיפה סיפרה לנו הסופרת וחוקרת המקרא יוכי ברנדס על האם החמישית מבין שבע האימהות עליהן מספר הספר הלא היא רות המואביה. שם ההרצאה כשם הפרק בספר 'סוד ההצלחה של סינדרלה'.

הספר שבע אימהות שונה מאוד ממלכים ג'. מלכים ג' הוא רומן תנכי – ספר בידיוני שנשען על הכתוב בספרי השופטים והמלכים ומשלים את החסר מדמיונה של הסופרת. שבע נשים איננו ספר בידיוני אלא קריאה נוספת של מה שכתוב בספר הספרים. את התנ"ך אפשר לקרוא בהרבה מאוד צורות ולהתייחס למילים, לביטויים ולסיפורים בצורות רבות ושונות. יוכי ברנדס מתייחסת אל הקריאות השגורות והמקובלות ומציעה קריאה נוספת, קריאה שמנסה להבין לא רק מה נאמר אלא גם למה הסיפור נכתב בתנ"ך בצורתו. אחד הקוים המובילים את הקריאה של יוכי ברנדס הוא הקו הנשי. התנ"ך נכתב בידי גברים, נשים בתנ"ך הן קישוט רקע שמאפשר לגברים לפעול ולקדם את ההיסטוריה. תפקידן של הנשים בתנ"ך הוא ללדת גברים ולכן סיפוריהן מפוזרים ותחומים בין רשימות הגברים שהולידו גברים בתחילת כל סיפור לבין רשימת הגברים שנולדו מגברים בסיכום הסיפור. יוכי ברנדס מלקטת בספר את קטעי הנשים ומאחדת אותם לסיפורים רציפים בעלי משמעות ואנחנו מקבלים סיפור חדש שאמנם קראנו בעבר אך מעולם לא ראינו את הסיפור מתחילתו ועד סופו ללא התערבות גברית. לדברי יוכי ברנדס העטיפה הגברית הכשירה את מגילת רות ומגילת אסתר, סיפורי נשים בלבד לא היו מצליחים להסתנן לספר הספרים הגברי אלמלא נפתחו והסתיימו בסיפורי גברים.

הספר עוסק בשבע אמהות שאף לא אחת מהן נמנית עם ארבע האמהות שחונכנו עליהן, אלה אמהות אחרות, כל פרק מספר לנו על אחת האמהות ומוביל אותנו לקראת סופו אל המסקנה שכל אחת מהן אחראית בדרך זו או אחרת לקיומנו היום. למרות שאת כל סיפורי התנ"ך קראתי יותר מפעם אחת, מעולם לא קשרתי את הקצוות בצורה שתוביל אותי לאותן הארות מעניינות שיוכי ברנדס חושפת בפני בספר.

בת לוט ילדה בגניבה את עמון ואת מואב שממנו באה רות אם סבו של דוד ומכאן שבזכותה עם ישראל חי וקיים. מתוך כך ברור שגם רות המואביה אחראית לקיום עמנו. בועז גם הוא נצר לתמר הכנענית ומכאן שגם בלעדיה אין קיום לעם היהודי. לאורך הספר אנו פוגשים סדרה של נשים חזקות שהתוו את מהלך ההיסטוריה וכולן הוחבאו היטב בין סיפורי הגברים. צורת ההגשה של הסיפורים מדגישה בפנינו שקיום עמנו בעצם התאפשר בין השאר בזכות נשים כנעניות, מואביות, ומצריות כך שאם היו אבותינו מקפידים על מניעת התבוללות בקרב עמי האזור סביר להניח שלא הייתי מגיע לכתוב שרות אלה. שבע האמהות בספר לא היו בהכרח אמהותינו אך הן אלה שאפשרו לעמנו להגיע עד הלום, חלקן על ידי לידת המשך השושלת ואחרות על ידי מניעת הרג המנהיג, המלך הבא או העם כולו.

הספר מצוי בכל ספריה ובכל חנות ספרים ובהחלט כדאי לקרוא אותו.

לפני שאמשיך ברצוני להזכיר את מה שקוראי יודעים – אינני מבקר – אני מספר על חווית הקריאה שלי ועל האסוציאציות שעולות במוחי תוך קריאה כך שאם חפצתם בביקורת ספרות אינכם במקום הנכון.

בקריאת הספר נתקלתי במספר תובנות מעניינות שאינן עיקר הספר אך הן בהחלט פוקחות עיניים. לפני זמן מה המתה התקשורת העולמית מסיפורי מדינות מוסלמיות בהן נקבע בחוק שנשים חייבות להתכסות מכף רגל ועד ראש בלבוש שמסתיר אפילו את הפנים. רבים מחו על דיכוי הנשים ובצדק. בין הקולות שמעתי גם מספר לא מבוטל של נשים מוסלמיות שמתעקשות על זכותן לכסות את פניהן אפילו בעולם המערבי. זכות? – הדבר נשמע לי תמוה, מדוע הן רוצות לכסות את פניהן? אחת הנשים הסבירה שכאשר פניה גלויים היא איננה חופשיה לעשות כאוות רצונה. לא הבנתי. ב'שבע נשים' מספרת יוכי ברנדס כיצד מפתה תמר את יהודה – תמר מתחפשת לזונה. וכיצד היא מתחפשת לזונה? – היא מכסה את פניה. הזנות איננה מכובדת ולכן אף אחד לא צריך לדעת כיצד נראים פני הזונה וכל זמן שפניה מכוסים היא יכולה לעשות כל דבר מבלי לפגוע בכבודה ובכבוד המשפחה משום שאיש איננו יודע על מעשיה. אני מתחיל לראות את ההגיון שבדבר ואני נזכר שבביקורי בלונדון ראיתי באחד מבתי הכלבו המפוארים מספר נשים מוסלמיות נטולות זהות באמצעות כיסוי ראש בוחנות מבחר פריטי אופנה וביניהם פריטי לבוש תחתוניים סקסיים במיוחד. זה נראה לי מוזר אך עכשיו אני מבין שהן יכלו בצורה זו לקנות ככל העולה על רוחן מבלי שאיש ידע על כך. למותר לציין שהן שילמו סכומי כסף מכובדים במזומן שגם הוא חסר זהות. עכשיו משהתבהר לי שהעלמת הזהות העצמית מאפשרת חופש לפעול בחסות האנונימיות אני מתחיל להבין גם את לבושםשל החרדים. ההופעה האחידה שכוללת מגבעת שמצלה על הפנים וזקן שמעלים את תויו מאפשרת לכל אחד מהם לנהוג כאוות נפשו ואפילו ללכת אל הזונה נטולת הזהות או לחילופיו להשליך אבנים על מכוניות מבלי שמישהו יוכל לזהותו.

סיפור נוסף שהואר בעיני באור מעניין ושונה מזה שקראתי בעבר הוא סיפורה של אסתר המלכה. לפני כל פורים אני דואג להזכיר לסובבים אותי את האופן בו אני קורא את ההמגילה. לתפיסתי ושתי היא אשה חזקה ומוסרית שאיננה מוכנה להיות קישוט או חפץ בידי בעלה אפילו אם הוא המלך. אסתר לעומתה היא לתפיסתי בחזקת זונה שהלכה מרצונה להתחרות על הזכות לספק את תאוות המלך החרמן. המגילה איננה אומרת שהיא הלכה מרצונה או שדודה תרם אותה לאנשי המלך אך זאת היא הקריאה המקובלת. הרושם בעיני הילדות שמתחפשות לאסתר המלכה הוא שמדובר בתחרות מלכת היופי שבה זכתה נציגת ישראל. בקריאתה המעניינת של יוכי ברנדס מוצגת אסתר כבובת ברבי יפהפיה עם ראש מלא פלסטיק שהופכת תוך שלושה פסוקים לאדם הכי חכם בתנ"ך. הספר מספר כיצד רקמה אסתר את תחבולותיה צעד אחר צעד וניווטה את מהלכי המלך לפי רצונה. סקרנים? – קראו את הספר – ממש שווה. ובכן, אסתר לא הייתה מעולם טפשה אך היא ידעה שכדי לעבור את האודישנים לחצר המלך עליה להתנהג בהתאם. לאחר שכבשה את מקומה בארמון בעוד מתחרותיה נותרו בהרמון היא יכולה להיות בעלת דעה אך עדיין עליה לשעשע את המלך ולגרום לו להאמין שהכל נהיה כדברו. ושוב לוקחת אותי האסוציאציה למקום אחר. בתיאטרון קרוב מוצגת הצגה בשם איש הרוח הזונה והליצן. עדיין לא ראיתי את ההצגה אך המסר שלה הוא שבכל אחד מאיתנו מסתתר איש רוח אך כדי להשמיע את דברו ולהשפיע עליו לשעשע את שומעיו כליצן ולמכור את עצמו כזונה. התנהגותה של אסתר בדרך אל ההשפעה היא דרך הזונה והליצן ממש כמו דרכם של חלק נכבד מאנשי השררה שמנהיגים את ארצנו ואת העולם כולו גם בימינו.

אם עדיין אינכם רצים להשיג את הספר ולקרוא אותו בשקיקה כנראה פספסתי משהו משמעותי או שכבר קראתם אותו. ובמילים פשוטות יותר –

מומלץ בחום, חוויה מעניינת ומעוררת למחשבות ולתובנות בלתי צפויות.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

טרקבאקים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: