געגועים לטחנות רוח בתיאטרון קרוב

imageכמו ההצגה הזבובים גם הצגה זו מתחילה מחוץ לתיאטרון – בחלל התחנה המרכזית של תל אביב. יש היום כיבוד ויין, בקהל מיכאל הנדלזלץ, שי בר-יעקב, צבי גורן ואולי עוד מבקרי תיאטרון – זוהי הבכורה הרשמית של ההצגה ‘געגועים לטחנות רוח’. בדרך לתיאטרון אני מראה לגיל שעובר בימים אלה מחיפה לתל אביב עיר חמה ושוקקת ריבועי זהביה מדלקת. אנחנו נכנסים לתחנה המרכזית ופוגשים בקהל המתקבץ אל ההצגה את מירי אלוני ששרה לפני שנים רבות את השיר שיר לערב חג שממנו ציטטתי.

imageנגני הרחוב מתחילים לנגן ומאי שם במעלה המדרגות מופיע יהושע שהיה בעבר שחקן והיום הוא מטאטא רחובות. ניקו ניתאי הוא יהושע, ניקו-יהושע מספר כיצד הוא הופך את תל אביב למרכז למפגשי אוהבים כמטאטא רחובות שמחלק פרחים לאוהבים ותוך כך מעלה את זכר כל אותם תיאטראות קטנים שהיו ואינם, תיאטראות עם מעט כסאות ובמה נמוכה, תיאטראות בהם מתקיים קשר כמעט אינטימי בין השחקן לבין הצופה שממש רואה את זיעתו. אני מכיר מקרוב למעלה ממחצית התיאטראות שמוזכרים וממש מתרגש. בינתיים אנחנו "מגורשים" מהרחוב אל תוך אכסדרת התיאטרון שהיא אולם של תיאטרון שוליים. מאוחר יותר יספר לנו יהושע-ניקו שהיום קוראים לזה פרינג' כמו בלונדון ופעם קראו לזה אוֹף כמו בברודווי. בשיחה פרטית אחרי ההצגה הוא יספר לנו גם שהוא סולד מהנסיון למסד את תיאטרון השוליים באמצעות "ועדות פרינג'".

מנהלת ההפקה של יהושע מציעה לו בטלפון כל מיני תפקידים דחוקים, רק שלא יקראו לחלטורות בִּשְׁמָן – חלטורות. סיטואציה משפילה וניקו ניתאי איננו חוסך מאיתנו את המבוכה, להיפך הוא מותח ומעצים אותה ממש כפי שעשה באיש הרוח הזונה והליצן. ניקו ניתאי מעלה רשימה של שחקנים ותיאטראות חלוציים. לא ברור לי מדוע בחר להמציא לדמות את השם יהושע כאשר ברור שההצגה היא מבטו המאוד אישי של ניקו ניתאי עצמו, הרי אנחנו יודעים שזה האני מאמין הפרטי של ניקו ניתאי.

הוא מזכיר את תיאטרון האוהל ואת מאיר מרגלית ועיני מוצפות דמעות של התרגשות. חלק לא מבוטל מהקהל מכיר את ההיסטוריה הזאת של התיאטרון ואני רואה הרבה מאוד עיניים מזוגגות בקהל. עוברים מרחוב לרחוב ברשימת הרחובות שאינם, מגיעים לפֶּפּוֹ וג'ימי – יוסף מילוא וזוגתו ימימה. אני מתרגש מאוד, יוסף מילוא ותיאטרון האוהל העניקו לי כשהייתי בן שמונה חווית תיאטרון בלתי נשכחת – ריצארד השלישי הצולע והמובס קורא ‘הבו לי סוס’ לקול הלמות תופי המלחמה… מאוחר יותר הבנתי שרעש התופים לא היה חלק מההצגה אלא הברד שהיכה על גג הפח של תיאטרון האוהל. עוד ועוד משוררים מקוללים ואומני שוליים מוזכרים בזה אחר זה והתרגשותי גוברת.

image“אומני הפרינג' הם הומלסים מבחירה, הדיבוק הוא ביתם” כך אומר הדינוזאור – מטאטא-הרחובות – פקיד התרבות – השחקן. הממסד מנסה לנער אותו ולהתנער ממנו, לא מאפשרים לו אפילו להיות מובל כראוי אל הצלב אך הוא איננו מוותר, הוא יודע שעתיד התיאטרון הוא בתיאטראות קטנים ואינטימיים שיעניקו לכולם את החוויה האמיתית המרגשת – החוויה שלי בהצגה זו. השחקן בועט בקודשי ממסד התרבות, בפקידים ובמבקרים והוא עושה זאת בעדינות, מבלי להכאיב אך נראה שהממסד בוחר להכות בו בחזקה, להם יש אפילו כח לכבות לו את האור ולהחשיך את שלטי הרחובות שאינם, אלה שנושאים את שמות טחנות הרוח.

אחרי ההצגה אני מספר לגיל על מה ולמה כל כך התרגשתי. חוויתו של גיל שונה משלי, הוא אומר שהרגיש געגועים לדבר שמעולם לא הכיר והוא חש הפסד כלשהו. אני מציין שארצה לראות את ההצגה פעם נוספת, גם גיל רוצה אך לפני כן הוא רוצה להשלים חוסרים בקריאה על אותם אומנים שלא זכה להכיר.

הצגה מרגשת מאוד שמעמתת את הצופה עם יחסו אל התרבות ובעיקר אל התיאטרון.

יהושע – מטאטא הרחובות וההיסטוריון של השוליים לוקח אותנו למסע מרתק אל חלוצי התיאטרון והתרבות שלא היו מספיק "בסדר" כדי להיות ראויים להנצחה על-ידי הממסד.

imageכרגיל יגיעו אל ההצגה רק אלה שמעדיפים את השוליים על פני המרכז והם יאהבו את ההצגה מאוד. אני סקרן כיצד יגיבו צופי הבימה, בית ליסין והקאמרי להצגה זו אך יש לי הרגשה שהם פשוט לא יגיעו לראותה.

רק בדרך חזרה, ברכבת לחיפה, אני נזכר שהיום הוכרז כ"יום הניקיון הלאומי" וברדיו דיברו רבות על פינוי זבל. יהושע מפנה את הזבל של כולם כל השנה והוא דואג גם לזכור את הסביבה התרבותית למען כל אלה ששכחו.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

