צלה של הרוח – קרלוס רואיס סאפון

ספר על ספר שמספר סיפור בתוך סיפור ואולי אפילו מִספר סיפורים שעוטפים את עצמם כבצל.

la sombra del vientoאת מה שתראה היום, דניאל, אסור לך לספר לאף אחד מזהיר אב את בנו בן העשר, ומרגע זה ואילך הופך צלה של הרוח למבוך פנטסטי של עלילה שנחשפת שכבה אחר שכבה.

בקיץ האחרון ביקרתי בברצלונה. לפני שנסעתי המליצו בפני לקרוא את 'צלה של הרוח' כהכנה לטיול מרתק יותר. לצערי לא עלה הדבר בידי. למען האמת, לא ייחסתי להמלצה חשיבות מרובה… וחבל. מצד שני, עכשיו, כשאני קורא את הספר כל המקומות מוכרים לי היטב. כבר בעמודי הספר הראשונים אני פותח את גוגל מפות ועוקב אחרי המקומות. אזור ההתרחשות מוגבל לטווח הליכה רגלית די קצר ששוטטתי בו רבות ולעוד אזור מצומצם במרחק נסיעה קצרה בתחבורה הציבורית היעילה של ברצלונה.

הספר מצוטט בהמוני אתרים, אפשר לקרוא את גב הספר באתר טקסט וברבים אחרים הנה התקציר:

בוקר אחד ב-1945, בברצלונה אפופת הצללים שעדיין מלקקת את פצעי מלחמת האזרחים, אב מכניס את בנו בסוד בית הקברות לספרים נשכחים, ספרייה שבה אלפי ספרים זנוחים שאיש אינו קורא עוד. הילד דניאל שולף ממדף מאובק את הרומן צלה של הרוח, נשבה בקסמו ומבקש לקרוא את כל ספריו של מחברו, חוליאן קאראך. באחד הלילות, בשעה שדניאל מטייל ברחובותיה העתיקים של ברצלונה, קרבה אליו דמות שמזכירה לו את אחד מגיבורי הרומן, דמות שמתברר כי היא השטן בכבודו ובעצמו, האיש הזה השמיד בשיטתיות את כל ספריו של קאראך ומבקש לשים את ידו גם על הספר האחרון שנותר, הספר שבידי דניאל. בכך נקרע צוהר אל אחד מסודותיה השמורים ביותר של ברצלונה, סוד שמעורבים בו רצח, קסם, טירוף ואהבה מקוללת.

איזה יופי, אני חווה מחדש את המקומות, אלא שהפעם מתלווה אליהם סיפור שלא הכרתי כשטיילתי שם, סיפור מסתורי, אפל, מרתק ומפתיע. קיימים הרבה קוי דמיון בין סיפור המסגרת, סיפורי הדמויות אחריהן מתחקה דניאל סמפרה והסיפור שבתוך הספר 'צלה של הרוח' מאת חוליאן קאראך שעליו מספר הספר 'צלה של הרוח' של קרלוס רואיס סאפון. עם זאת קיימים הבדלים רבים בין הסיפורים המוכללים זה בזה.

עם התקדמות הקריאה נגלים דברים שהיו סמויים בעבר, אני מדפדף אחורה וקורא שנית דברים שכבר קראתי ומגלה דברים שלא ראיתי בקריאה ראשונה. כך אני קורא קדימה ואחורה לסירוגין והקריאה זורמת במהירות בכל הכיוונים. אני משוטט בספר מצד לצד כאילו הייתי מגלגל בפה יין משובח ומעכב את בליעתו כדי להתענג עוד ועוד על הטעם.

הספר מספק חוויה מרתקת, רבגונית ומפתיעה ואני רוצה לשוב בעקבותיו לברצלונה שהכרתי לא מזמן ולתור אותה שנית בעקבות הספר. אני מסמן לעצמי את כל המקומות במפת גוגל שהכנתי, אולי עוד אגיע יום אחד לטייל לאורך הספר ולרוחבו ברחובות ברצלונה ובסימטאותיה.

למרות שמתחתי את הספר על פני ימים רבים, בליל הקריאה האחרון כמעט שלא עצמתי עין עד שסיימתי לקרוא את הדף האחרון ואז שבתי לשוטט כמנהגי על פני הדפים שקראתי. גמרתי לקרוא את הספר בשקיקה ולמחרת בבוקר התחלתי לקרוא אותו מהתחלה, הפעם מתוך היכרות עם הדמויות שבסיפורים, בצללים ובסיפורים שבתוך הסיפורים אלא שאז הזכירה לי אשתי שכבר הארכתי את תקופת השאלת הספר ואני חייב להחזירו לספריה. בלית ברירה נפרדתי מהספר כשאני בעמוד 72 של הקריאה מחדש ועכשיו אני הולך לרכוש אותו – ספר כזה אני רוצה אצלי על המדף, זהו מסוג הספרים שחוזרים וחוזרים אליהם ואולי יום אחד הוא ילווה אותי גם לטיול משותף בברצלונה בעקבות 'צלה של הרוח'.

חווית קריאה מדהימה שמערבת את כל החושים ומעלימה לחלוטין את העולם שמסביב – מומלץ !!!

הנה מפת טיולנו ולצידה רשימת האתרים העיקריים בספר.

הוצאת כנרת זמורה ביתן – 2006, 460 עמודים
תירגום: ליה נירגד.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורי  On 3 באפריל 2011 at 16:26

    אכן ספר טוב אם כי לדעתי הסיום לוקה בחסר. יש הרגשה שבשלב מסויים המחבר החליט לסיים את הסיפור וחיבר בחופזה את כל הקצוות. קצת כמו בסרט אמריקאי.

    אהבתי

    • יוסי רן  On 3 באפריל 2011 at 20:35

      גם לי הייתה הרגשה דומה. פתרון כל התעלומות באמצעות מכתב נראה כיציאת ידי חובה, מזכיר מעט את פתרון התעלומות של אגאתה כריסטי באמצעות מונולוג של הרקול פוארו או מיס מרפל וספר זה בכל זאת עולה מהרבה בחינות על יצירותיה של אגאתה כריסטי. מאידך, המכתב של נוריה מונפורט הוא במתכונת של ספר נוסף בתוך הספר ובכך הוא משלים את הקו המנחה. כאמור, בכוונתי לקרוא את הספר שנית, אולי אחרי שתצטנן התלהבותי.

      אהבתי

  • Irit Peer Aharonovich  On 6 בנובמבר 2013 at 17:39

    מנסה להשיג את הספר לפני חופשה בברצלונה
    תודה על המפה המצורפת!

    אהבתי

Trackbacks

להשאיר תגובה

