גשר בתחנה על הדרך לתיאטרונטו 2011

imageלפני כשבוע קיבלתי הודעה בפייסבוק שזכיתי בכרטיס חינם להצגה בתיאטרונטו 2011. אמנם עיינתי בפייסבוק של התיאטרונטו אך שכחתי לחלוטין שעניתי שם על חידה. הייתה זו ככל הנראה חידה ממש טריויאלית, אחרת הייתי בודאי זוכר אותה. את השאלות עליהן עניתי בפייסבוק של תיאטרון גשר אני בהחלט זוכר ודוקא בכרטיסים ובכרזה של גשר לא זכיתי. התיאטרונטו נמשך שלושה ימים אך אני מגיע מחיפה לערב אחד בלבד כלומר צריך לבחור בהצגות שאוכל להספיק לראות בערב אחד. תיאורי ההצגות לקוניים, ההצגות חדשות לכן אין עליהן מידע נוסף וכל בחירה היא, מן הסתם, הימור. בפסטיבל עכו האחרון ההימור שלי לא היה מוצלח אך אין כל דרך לקלוע אל ההצגה שתקסום לי יותר מהאחרות.

עדיין לא שבו אלי מהפקת התיאטרונטו להודיע לי כיצד אקבל את כרטיסי והזמן קצר. אני בוחר בשתי הצגות כלומניקית וברית בין הבדלים ומזמין כרטיסים בכסף מלא… 30 ש"ח, לא נורא. שקלתי לראות גם את ההצגה צעדים, אם בכל זאת יתקשרו אקח כרטיס להצגה זו לעשר בלילה – שעה שמדרדרת את זמן הגעתי הבייתה בתחבורה ציבורית לשעות הקטנות של היום הבא.

clip_image001יום חמישי. אני מקדים לנסוע, בדרך לתיאטרונטו בכוונתי לבקר בתערוכת עשרים שנה לתיאטרון גשר. בעודי ברכבת לתל-אביב מצלצל הטלפון, הפקת התיאטרונטו הגיעה אלי להציע לי את הכרטיס בו זכיתי… האח!

יומולדת עשרים לתיאטרון גשר במתחם התחנה

הצגת תיאטרון היא אירוע חולף, מה שנשאר ממנה הוא תיעוד, זכרונות וחפצים – משחלפה הצגה אין דרך להשיבה. התערוכה של תיאטרון גשר בנויה מחפצים – לבוש, אביזרים וחלקי תפאורה מלווים בקטעי טקסט. במרכז התערוכה ההצגה 'כפר', לידה 'עיר' וסביבן תיעוד ומזכרות מהצגות רבות שעלו בתיאטרון גשר במהלך עשרים שנותיו. אניח לתמונות לאמר את דברן:

Vodpod videos no longer available.

מתחם התחנה שבו מתקיימת התערוכה עמוס מאוד במבקרים אך מרביתם אינם עולים לתערוכה של גשר. בחזית תערוכת המיחזור של קוקה קולה משתרך, לעומת זאת, תור ארוך מאוד. בדרכי ממתחם התחנה לתיאטרונטו ביפו העתיקה, מישהי שפניה לכיוון התחנה שואלת אותי "איך התערוכה?, יפה?" לאחר שאני מתאר לה במספר משפטים את התרשמותי אני קולט מפניה המשתוממות ששאלתה מתיחסת לתערוכת קוקה קולה… אופס.

תיאטרונטו 2011

זה הערב הראשון ועדיין מכינים ברחבת התיאטרון הערבי-עברי את התפאורות והאביזרים לאירועי החוצות. הרבה מאוד וריאציות של הדפסי מגילת העצמאות בגדלים שונים. מאוחר יותר אראה גם את האירועים עצמם. אם הייתה שם איזו אמירה תיאטרונית-אומנותית, אני פספסתי אותה. מסתבר שזכיתי בזוג כרטיסים בפייסבוק, מזכירת ההפקה נותנת לי את הכרטיסים להצגה שבחרתי ואנחנו פוסעים יחד מתיאטרון הסימטה אל מוזיאון יפו ובדרך מחליפים כמה מילים על מהותו של פרינג'.

clip_image003ההצגה כלומניקית אמורה להתחיל בשש בערב וליבי עדיין בדרכה – האוטובוס תקוע בפקק אינסופי. ההצגה מתעכבת מעט ואני מבקש להתעכב עוד מספר דקות עד שליבי תגיע. אנחנו נכנסים וההצגה מתחילה. סיוון שמואלי, השחקנית טל לוי, באודישן לתפקיד שולי כלשהו שמתפתח לחמישים דקות משעשעות, מרתקות ואפילו פה ושם מרגשות. טל לוי היא שחקנית מאוד מוכשרת שלא זכרתי באיזו הצגה ראיתי אותה בעבר. בבית גיליתי שהיא זכתה במלגת השחקנית המבטיחה בפסטיבל עכו 2007 על תפקידה בהצגה "היטלר הרובוט והסכין". אני מקווה שמה שראינו איננו מייצג את האודישנים של השחקנית טל לוי כי אני מצפה לראות אותה בהצגות נוספות – ממשיכה לקיים את ההבטחה. בשעה שמונה נכנסים לראות את ההצגה ברית בין הבדלים בה נאבקת הילדה נורית, השחקנית רינת יונה גליקו, על זכותה לקשר משמעותי עם אביה. ההצגה שעוסקת בנושא רווי קונפליקטים חולפת איכשהו מעלי. ליבי, לעומת זאת, מתלהבת מההצגה ושוקלת אפילו לראותה שנית. כשאנחנו יוצאים אנו מגלים שיורד גשם. אני מלוה את ליבי לאוטובוס, יש לה תוכניות קודמות להערב והיא לא יכולה להשאר להצגה של עשר בלילה. בדרך פוגשים חברים בדרכם לתיאטרונטו ללא כרטיסים. בהחלטה של הרגע שהגיע הזמן לשוב הבייתה לחיפה אני נותן להם את הכרטיסים להצגה צעדים.

ברכבת לחיפה מתיישבת לידי משפחה עם שני ילדים צעקניים שרבים כל הדרך עם אימם שיושבת לצידי על זכותם למזוג לעצמם פנטה לכוסות פלסטיק במו ידיהם. אני חשוף למתקפה של חטיפים שנחטפים מצד לצד ומנסה לחמוק כמיטב יכולתי מנתזי הפנטה. אני מהרהר בכך שיכולתי לראות הצגה נוספת ולהגיע לרכבת מאוחרת יותר שבה תהיה לי חברה רגועה יותר. אני נוסע לא מעט ברכבת וחבורה תזזיתית כמו זו שמקיפה אותי היום לא פגשתי מעולם. למרות הכל אני מצליח לכתוב מילים אלה בעודי ברכבת ואפילו להגיע הבייתה לפני חצות. אין ספק שצברתי היום חוויות מגוונות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

כתיבת תגובה

