חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי תשע"א 2011

clip_image001 יום העצמאות תשע"א – 2011, עוד מעט השעה אחת עשרה, אני ממתין לתחילת חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי ובינתיים מרפרף על פני החידון דאשתקד. כבכל שנה גם הפעם המנחה הוא ד"ר אבשלום קור, מחבר החידות הוא נריה פנחס ויושב ראש חבר השופטים הוא הנשיא החמישי של ישראל – יצחק נבון. הדיבורים קודמים לחידון שלשמו התכנסנו, תשלום שאנו חייבים לאלה שאישרו תקציבים לאירוע וחשוב שתרומתם תהיה ברורה גם אם אין לחלק מהם ולו זיקה שולית אל התנ"ך. דיבורים… דיבורים… חנופה הדדית … הצהרות פוליטיות… ועוד דיבורים… כבר עברה כמחצית השעה מתחילת האירוע ועדיין לא הוצגו המתחרים על התואר חתן או כלת התנ"ך. בשנה שעברה, להזכירכם, הייתה לנו כלת תנ"ך – אור אְַשׁוּאָל, בת 17, מאולפנת אמנה בכפר סבא.

הנאומים מתישים אותי. אני נודד לאתר משרד החינוך וקורא שהחידון השנה בסימן "אהבת הארץ". אינני יודע עדיין מה תהיינה השאלות. הנושא טעון. המונח "אהבת הארץ" יכול להתפרש במספר צורות ואני מקווה שעורכי החידון השכילו לפסוע בין המוקשים ולשמור על קו שמדבר אל כל עם הספר. אני אוהב מאוד את הארץ – הכוכב בו אני חי, אני אוהב גם את ארץ ישראל – המדינה שלי. יש לי בעייה עם הכללת מקומות נוספים בכדור הארץ בהגדרת ארצנו, אבל זה אני וזה ממש לא קשור לחידון.

המנחה מציג את המועמדים: צדוק יצחק קליין מקנדה, נעם חדד מישראל, ישי חמודות מארה"ב, יהושע קייפ מקנדה, שרון מוחפרה מפנמה, אורי טייכמן מישראל, אלכסנדר כהנא מארה"ב, שירה לורנס מאוסטרליה, אריה צ'פקין מדרום אפריקה, שלומי אדלמן מישראל, אליהו קלטמן מאוסטרליה, ג'סיקה חלבה ממקסיקו, אורלי לוקיר ממקסיקו, אופיר אבו מישראל, אביגיל מיכאלי מבלגיה, יעקב ראיק ממקסיקו.

יושב ראש חבר השופטים יצחק נבון מברך על קיום חידון התנ"ך למבוגרים בחג החנוכה שעבר וקורא לחידוש חידון התנ"ך במתכונתו המקורית שאיננה מוגבלת ליהודים. הוא חותם את דבריו בציטוט מדברי מיכה שמכילים לדבריו מסר חשוב לכל אומות העולם: וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה נָכוֹן בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא הוּא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ עָלָיו, עַמִּים. וְהָלְכוּ גּוֹיִם רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה וְאֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיוֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט, בֵּין עַמִּים רַבִּים, וְהוֹכִיחַ לְגוֹיִם עֲצֻמִים, עַד-רָחוֹק; וְכִתְּתוּ חַרְבֹתֵיהֶם לְאִתִּים, וַחֲנִיתֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת–לֹא-יִשְׂאוּ גּוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּן עוֹד מִלְחָמָה.

עברו ארבעים דקות מפתיחת הטקס ומגיעים אל השאלה הראשונה. השאלה מתחילה בסרטון על השחקן חיים טופול ובהשתתפותו. התחלה טובה מבחינתי, החיבור בין התנ"ך לבין התיאטרון חביב עלי מאוד, ממה שעשו בקולנע מהתנ"ך אני מתלהב קצת פחות. השאלה מתייחסת לדוד שהובא לנגן בפני שאול כדי להסיר ממנו את הרוח הרעה, היום אני מניח שאת דוד הייתה מחליפה תרופה נוגדת דכאון.

השנה הוכרזה כשנת הלשון העברית ולפני השאלה הבאה מספרת היועצת הלשונית של רשות השידור, רות אלמגור-רמון, על תפקידה ועל השפה העברית החייה והמשתנה. שנת 2011 הוכרזה ע"י האו"ם כשנת הכימיה הבינלאומית וככימאי לשעבר ואוהב הלשון העברית קצת חורה לי שלא הניחו לכל אחד מהתחומים שנה משלו. הייתי שמח יותר אילו הכריזו על שנה אחרת כעל שנת הלשון העברית ושנת הכימיה הבינלאומית הייתה שנת הכימיה גם בארצנו, אבל זה אני וזה ממש לא קשור לחידון.

לכל שאלה סיפור רקע משלה, את אחת השאלות הבאות מקדים סיפור מרגש של ילד חולה לוקמיה שחייו ניצלו בזכות תרומת דם מנער שדמו התאים. הסיפור מסופר על ידי הילד והנער שקשורים לעד בקשר דם. בשלב זה החידות הן עדיין "שאלות חימום" שאפילו אני יודע לענות על חלקן. אנו מגיעים לסיפורו של יינן בשם דוד ונטורה שעלה מצרפת לפני שבע שנים, הקים יקב בעפרה ואף זכה בפרסים בתחרויות בינלאומיות – בין השאר זכה במדליה בתחרות ב Finger-Lakes בארה"ב. ביקרתי בתחרות יינות זו לפני מספר שנים, חוויה מעניינת מאוד.

ממשיכים מסיפור לסיפור ומחידה לחידה, אבשלום קור מציין ש"אַל-יִתְהַלֵּל חֹגֵר כִּמְפַתֵּחַ" בתרגומו לאנגלית הוא שש עשרה מילים … Let not him that girdeth on his armour boast himself as he that putteth it off. מגיעים לסיפורה של הכדורסלנית שי דורון שהובילה את אליצור רמלה לזכיה ביורוקאפ – אליפות אירופה בכדורסל נשים. שי דורון מספרת על החברוּת בתוך הקבוצה ומובילה אל השאלה שתשובתה "הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָו, וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו". בהמשך אבשלום קור מצטט בְּכָל-לִבִּי, וּבְכָל-נַפְשִׁי והדגש בשם לִבִּי מאוד כבד בצורת ההגיה שלו.

תם השלב הראשון ועוברים לשני, במעבר לשלב זה מתאפס הניקוד שנרכש עד כה. כל מתמודד נדרש לזהות עיר מקראית על פי רמזים הניתנים למתמודדים על גבי מסכי מחשבים. זהוי על פי הרמז הראשון מעניק את מלא שמונה הנקודות, הרמז השני והשלישי מפחיתים ממספר הנקודות. בהמשך השלב נשאלות חמש שאלות בשישים שניות ללא אפשרות לתקן את התשובה – אין מקום לניחושים, חייבים לדעת את התשובה.

כל מקבץ שאלות מבוסס על אחד מתיקי השרים בממשלה. המנחה, אבשלום קור, מעיר בעוקצנות שמדובר רק על תיקי השרים בממשלה ולא על תיקים אחרים. נעם חדד מאולפנת אמונה בכפר סבא עונה בצניעות ובשלווה על כל השאלות וזוכה בכל שלושים הנקודות. כאן המקום להודות שאני מרגיש כמו באירוע ספורט שיש לי בו העדפה – נעם חדד נעימת ההליכות שמפגינה בצניעות בקיאות מדהימה היא כלת התנ"ך שלי כבר בשלב זה ואני מקווה שהיא תזכה.

המתמודד הבא עונה והשופטים דנים ביניהם אם ענה לאחר שביקש וקיבל את הרמז, בינתיים נושא המנחה נאום לשוני על חילופי אותיות בתנ"ך – דוגמת לִשְׁכָּה שהופכת לנִשְׁכָּה – "וַיַּעַשׂ לוֹ לִשְׁכָּה גְדוֹלָה … לַעֲשׂוֹת לוֹ נִשְׁכָּה" בנחמיה. לבסוף מכריעה המזכירות שהרמז התבקש והוצג על המסך בטרם נענתה השאלה. כמו בתחרות ספורט – הפוטו פיניש של המזכירות מעורב בשיפוט.

אופיר אבו מאשקלון עולה לענות, ניכר בו שהוא מאוד מתוח, המנחה מתלוצץ על כך שהשאלה על גת חוברה עבורו במיוחד משום שהוא בא מאשקלון הסמוכה. ההלצה אכן מרפה מעט את המתח ואופיר עונה במהירות וברהיטות על כל השאלות וגורף את כל שלושים הנקודות.

imageהגענו אל שלב שאלת ראש הממשלה. לשלב זה עולים נעם חדד מישראל, יהושע קייפ מקנדה, שלומי אדלמן מישראל, אורלי לוקיר ממקסיקו ואופיר אבו מישראל. חמש השאלות הראשונות מוקראות על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו שעל חלקן הוא מתלוצץ שאפילו הוא יודע את התשובה:

  • מי אמר – וַתִּתֵּן לָהֶם אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם–אֶרֶץ זָבַת חָלָב, וּדְבָשׁ.
  • מי אמר – יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל רַבִּים, כַּחוֹל אֲשֶׁר-עַל-הַיָּם לָרֹב, אֹכְלִים וְשֹׁתִים, וּשְׂמֵחִים.
  • מי אמר – בַּיּוֹם הַהוּא, אָקִים אֶת-סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת; וְגָדַרְתִּי אֶת-פִּרְצֵיהֶן, וַהֲרִסֹתָיו אָקִים, וּבְנִיתִיהָ, כִּימֵי עוֹלָם.
  • למי נאמר – מְבֹרֶכֶת יְהוָה אַרְצוֹ, מִמֶּגֶד שָׁמַיִם מִטָּל, וּמִתְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת. וּמִמֶּגֶד, תְּבוּאֹת שָׁמֶשׁ; וּמִמֶּגֶד, גֶּרֶשׁ יְרָחִים. וּמֵרֹאשׁ, הַרְרֵי-קֶדֶם; וּמִמֶּגֶד, גִּבְעוֹת עוֹלָם.
  • מי אמר – וְיָשְׁבוּ עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב, אֲשֶׁר יָשְׁבוּ-בָהּ, אֲבוֹתֵיכֶם; וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ הֵמָּה וּבְנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם, עַד-עוֹלָם.

כל התשובות נמצאות בתנ"ך ואת כל התנ"ך ועוד ניתן למצוא באתר מכון ממרא.

לפני שלב הגמר מתקיים טקס הענקת התעודות לחתן ולכלת התנ”ך של התפוצות ובסופו אומר המנחה שבשנה הבאה לא יתקיים חידון תנ"ך עולמי לנוער יהודי כי כל הנוער היהודי יעלה ארצה – זוהי, מן הסתם, הלצתו הקבועה מזה שנים. מוענקים הפרסים:
סגן שני – אופיר אבו מבית הספר מקיף א' באשקלון
סגן שלישי – יהושע קייפ מקנדה
סגנית רביעית – אורלי לוקיר ממקיסקו.

נעם חדד ושלומי אדלמן צברו את כל חמישים הנקודות והיושב ראש מציע לא להעמיד אותם לתחרות ראש בראש אלא להכריז עליהם כעל חתן וכלת התנ"ך. אבשלום קור עונה שהנשיא נבון יוכל להכריז עליהם כעל חתן וכלה כאשר יהיה רב.

imageהשלב המכריע מורכב משתים עשרה שאלות, חמש שניות קצובות לכל תשובה והמתמודדים נשאלים לסירוגין. שלומי אדלמן נשאל ראשון ועונה מייד, נעם חדד מתמהמהת בשאלה הראשונה, את כל שאר התשובות יורים שני המתמודדים בשטף אך הנקודה הבודדה שחמקה מזכרונה של נעם חדד מעבירה את כתר חתן התנך לשלומי אדלמן ונעם חדד היא סגנית חתן התנ"ך.

אני מאמץ את המלצת יו"ר חבר השופטים – יצחק נבון מבחינתי נעם חדד היא כלת התנ"ך לצד חתן התנ"ך שלומי אדלמן אבל זה אני וזה ממש לא קשור לחידון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא את מילות הסיום. מסתבר שגם הוא מאמץ את ההמלצה ומכתיר את נעם חדד, אבל זה הוא וגם לו אין נגיעה להחלטות. ניכר שראש הממשלה מכיר ואוהב את ספר הספרים. הוא מברך על כך שמערכת החינוך השיבה את סיפורי המקרא אל תכנית הלימודים. אני נדהם, לא העליתי בדעתי שקיימים בוגרי מערכת החינוך של ישראל שלא למדו מעולם את סיפורי המקרא.

imageסגנית חתן התנ"ך תשמ"א – נעם חדד

image
חתן התנ"ך תשמ"א – שלומי אדלמן

זהו. תם ונשלם חידון התנ"ך – חידון הידע והבקיאות ביצירה הספרותית הגדולה בכל הזמנים – להתראות ביום העצמאות הבא.

ניתן לראות את החידון בשלמותו באתר רשות השידור.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

טרקבאקים

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.