ספקנים במרתף 10 בנושא לא רלוונטי

imageבשפינוזה כתוב שספקנים בפאב חיפה – מכתבי שרשרת – עם חנן כהן יתקיים ביום א', ה-12/6, בשעה20:00. באתר מרתף 10 כתוב שזה ביום א' 12.6.2011 בשעה 20:30. סתירות במידע לספקנים, נו באמת, מצאתם עם מי להתעסק. אני שולח ללוטם אליהו, הרוח החיה מאחורי אירועי ספקנים בפאב בחיפה, מייל בו אני שואל למי להאמין ובמי להטיל ספק, תוך זמן קצר אני מקבל את התשובה "אנחנו מתחילים בול ב-20:30 אז השאלה היא איזה סוג של ישראלי אתה". הכל בסדר, לא צריכים להקדים להגיע בשמונה – מתחילים בול ב 20:30. אנחנו ישראלים מהסוג שמגיע ב 20:33 כדי לראות את לוטם ברחוב ליד פתח מרתף 10. כנראה גם היא מאותו סוג של ישראלים, נרגענו, כנהוג במקומותינו האירוע לא יתחיל בול בזמן.

במרתף 10 מקובצים כעשרים ספקנים לשמוע על מכתבי שרשרת מפי חנן כהן, מנהל את אתר האינטרנט של מוזיאון המדע בירושלים, ועורך בהתנדבות את האתר לא רלוונטי. מכירים את האתר לא רלוונטי? אם לא – הגיע הזמן. אני מבקר בו כל אימת שאני מקבל מידע מפוקפק כלשהו, כלומר – לעיתים מאוד מאוד קרובות. האתר מוקרן על המסך, אין צורך במצגות – האתר מסביר את עצמו. חנן כהן מספר לנו איך כל זה התחיל ואיך גמלה בליבו ההחלטה להקים אתר שישרת את הציבור, יעצור הטעיות מכוונות ויחסוך עגמת נפש מאלה שפרסמו בתום לב את פרטים אישיים ברגע של סעור רגשות.

לפני שנמשיך אני מרגיש צורך להסביר לאותו קורא שבמקרה עדיין לא ביקר בלא רלוונטי במה מדובר. אם עד עכשיו לא לחצתם על הקישור ללא רלוונטי הגיע הזמן. כאן תמצאו מידע עדכני על מרבית פעילויות הרשת שמופצות בדרכים שונות ומוטלות בספק. חנן כהן נטל על עצמו את המשימה לברר את הרלוונטיות של ההודעות שמשתוללות ברשת ובעיקר באמצעות שירשורי מייל כדי שלא נצטרך כולנו לעשות זאת. אתם כבר בלא רלוונטי, עכשיו רדו עד תחתית הדף – תחת הכותרת 'דיפדוף לפי נושאים' תמצאו קישורים להמלצות שכתב חנן כהן בתחומים שונים.

מלכתחילה לא היה זה אתר המלצות. המטרה המקורית הייתה לחלק את עולם המידע המופץ ללא הבחנה לשני סוגים – 'רלוונטי' ו'לא רלוונטי' ומכאן נולד שמו, אלא שברבות הימים, כך מספר לנו חנן, הסתבר שעולם השמועות איננו שחור לבן, יש בו גם הרבה מאוד גווני אפור ואפילו צבעים, במילים אחרות יש גם אפשרויות נוספות ויש צורך להבהיר קצת יותר. היום האתר נותן המלצות כמו 'אפשר להעביר', 'לא להעביר', 'תרמית', 'לכאן ולכאן' ויכול להיות שיהיו תחומים נוספים. ההמלצות מסומנות בצבעים כצבעי הרמזור שמקלים על הזהוי.

חשוב מאוד לחנן כהן להבהיר לנו שהוא איננו מקור מידע ואיננו בר-סמכא בשום תחום מהתחומים אליהם הוא מתייחס, הוא פשוט מברר את המידע כפי שגם אנחנו יכולנו לעשות. אני מאוד מזדהה עם דבריו, גם כאן, בפינת הבלוג תרבות הפנאי, הקישור הבולט ביותר מבהיר שאינני בר סמכא בתחומים בהם אני חולק את חוויותי.

לאורך הערב אנחנו שומעים סיפורים מתוך האתר. לשמועות יש נטיה לקבל חיים עצמאיים משלהם לאחר שהתחילו להתגלגל וכך הודעה העדרות של אדם כלשהו יכולה להפוך להעדרות של ילדה, להדביק לה מחלה נדירה, ולפעמים להוסיף נתונים פיקנטיים נוספים. כל הנוכחים מהנהנים וניכר על פניהם שכולם חוו לא מעט מיילים והודעות מופרכות. שמועה היא כמו בלון ששוחרר במקום הומה אדם – הבלון לעולם לא יגיע לקרקע. בצורה זאת מידע שמתחיל להתגלגל זוכה בחיי נצח. רציתי לשאול את חנן על "זמן מחצית חיים" של שמועה אך העדפתי לשמוע את שאלותיהם של אחרים ולא הגעתי לכך.

לא פעם מקור השמועה הוא אדם במצוקה שאיננו חושב על השלכות מעשיו לטווח הארוך. ילד בורח מהבית לאחר סככסוך רגעי עם משפחתו, ומקורביו מייד מפרסמים מייל ובו קוראים לאנשים לעזור לאתר את הילד בליווי תאור, תמונה, מספרי טלפון ושלל פרטים אישיים. כעבור זמן לא רב הילד נרגע וחוזר אך מרגע שפורסמה ההודעה ועד עולם הילד הזה יהיה בחזקת נעדר והמשפחה תזכה בלא מעט שיחות טלפון מביכות, מציקות ומתסכלות. במקרה זה דאגו בני המשפחה לילד ולעצמם, הייתה להם מטרה אחת – למצוא את הבן הנעדר. האתר לא רלוונטי מנסה להרגיע אך במעט את הבלון ולהפחית מההצקות לה יזכו הילד ומשפחתו.

כולנו מקבלים מידי פעם אזהרות בשלל נושאים כמו: מצלמות מהירות בכביש 6, הסכנה בשתיית משקה מפחיות, מוצרי מזון "מזוייפים" וכל מיני חומרים "מסרטנים". למה אנשים מקורבים ומקורבים פחות שולחים אלינו הודעות מעין אלה? המטרה של המזהירים היא צבירת נקודות חברתיות. המחשבה היא שמי שמזהיר אותי כנראה דואג לי, אז אני מודיע ל"חבר" שלי ואז שנינו יודעים ואני מראה לאותו "חבר" שאני דואג לו. בצורה זו המזהיר מנסה לשמר קשרים חברתיים ולהודיע לכולם 'הנה אני קיים ואפילו דואג לכם'.

חנן כהן מזכיר עוד מספר סוגים של מכתבי שרשרת שאינם דווקא תמימים ולפעמים אפילו בעלי כאלה שנועדו להונות את המקבל כמו למשל העוקץ הניגרי, אך אם נציץ ברשימת הדפדוף לפי נושאים נראה שמרבית מכתבי השרשרת נועדו לעזור למקבל, החלק של התרמיות קטן יחסית. אנשים "עוזרים" למכותביהם בעיקר האמצעות אזהרות, חיפוש נעדרים, יעוץ רפואי והרבה דברים שנמסרים מתוך כוונה חיובית. דוגמאות לא חסר,פשוט שוטטו באתר. חנן כהן מפציר בנו לנסות לבלום שמועות שוא שמופצות על ידי אנשים בתום לב. צריך להבהיר לשולחים שמה ששלחו איננו רלוונטי אך, מאחר שהשולחים עושים זאת לרוב מתוך כוונה חיובית, להזהר לא לפגוע בהם. קודם כל התשובה צריכה להיות אישית לשולח ולא לכל מכותביו, אם הוא אדם אחראי באמת – הוא כבר ידאג לתקן את הודעתו, בכל מקרה אין כל סיבה להעליב את השולח בפני אחרים. אין צורך להתעמת עם השולח, הדרך העדינה והמשכנעת ביותר היא לשלוח קישור למקור מידע אמין שמפריך את הידיעה ולהניח למקבל להתמודד עם המידע ללא אינטראקציה אישית עמו.

הסיפורים מאוד מעניינים, לכולם יש שאלות ויותר מכך סיפורים. מתפתחים ויכוחים לגבי הדרך הנכונה לנהוג ויש גם כאלה שמתעקשים להרחיב את היריעה גם לכיוונים אחרים. יכולנו להמשיך כך כל הלילה אך זמננו תם ואנחנו מתפזרים הבייתה. בבית כבר מחכה לי בתיקית הדואר זבל הודעה שכותרתה "Please My Dear I Need Your Help" – נכון, זוהי אחת הגרסאות של העוקץ הניגרי שאני מקבל מידי פעם. מנגנוני סינון הדואר-זבל פועלים מצויין ומפנים כמעט את כל המידע הלא רלוונטי למקום הראוי להם, רק דואר זבל מאנשים שאני באמת מכיר מגיע אל התיבה שלי. כמעט כל אלה ששלחתי אליהם לינק אל המידע על הודעתם באתר לא רלוונטי הפסיקו לשלוח דואר מעין זה. אינני יודע אם הפסיקו לזבל או שהוציאו אותי בלבד מרשימת הדיוור שלהם, העיקר שכמות הודעות הסרק פחתה.

עצה קטנה לסיום. ליד כל המלצה באתר לא רלוונטי יש ציור של מעטפה ולידו קישור 'לשלוח באימייל'. הדרך הנוחה ביותר להודיע לשולח שהודעתו איננה ראויה היא ללחוץ על קישור זה ולקבל את הנוסח המדוייק של ההודעה שיש להעתיק ולשלוח לשולח מכתבי השרשרת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרבות ישראלית  On 7 בספטמבר 2011 at 13:00

    היי. אהבתי את הפוסט. במיוחד ש"אנחנו סוג ישראלים שמגיעים ב- 20.33 🙂 אהה ופה תפסתי אותכם! ככה זה תרבות ישראלית- אתה חושב לאחר ב-3 דקות, אחר יחשוב לאחר "כולה ב-5 דקות"… זאת הסיבה ששום דבר לא מתחיל באופן פונקטואלי בארץ ישראל.. 🙂

    אהבתי

Trackbacks

כתיבת תגובה

