בשבילה גיבורים עפים – אמיר גוטפרוינד

סרט וספר ועוד סרט ושלושתם מעולים.

אחת לחודש תוקף את רשת הטלוויזיה בכבלים פרץ נדיבות וכולם מקבלים "סרט במתנה". כך זכיתי לפני מספר חודשים לראות בטלוויזיה את הסרט פעם הייתי. חווית הצפיה בטלוויזיה שונה מזו של היציאה מהבית. כשרואים משהו בטלוויזיה יש כמעט תמיד עוד מספר אירועים ברקע, לא מפנים מקום וזמן להתנתק מהמציאות ולשקוע בחוויה.

במקרה זה, למרות שישבנו על הספה בבית, שקעתי עמוק אל תוך הסרט וחוויתי אותו כשאני מנותק מכל המתרחש סביבי – תופעה נדירה למדי. סרט מאוד יפה, מרגש ועשוי כהלכה בהשראת ספרו של אמיר גוטפרוינד בשבילה גיבורים עפים. הסרט ממש דיבר אלי ונשאתי אותו איתי מספר ימים ואפילו קראתי עליו לא מעט. הסידור הזה של "סרט במתנה" מאפשר לשוב ולראות את הסרט כאוות נפשי במהלך 48 שעות. ראיתי את הסרט בשעות החכירה האחרונות ובכל זאת,בסיומו שבתי לראות אותו מהתחלה ולשוטט לאורך העלילה הלוך וחזור כפי שאני נוהג לעשות בסיומו של ספר שקסם לי במיוחד. התחברתי אל הסרט והוא שב והופיע באסוציאציות שלי לא מעט בימים הבאים בעיקר משום שעלילתו מתרחשת בסביבת מגורי והתרחשויות הרקע במדינה מלוות את חוויותי האישיות באותם זמנים. בסופו של דבר, אריק – המספר ואני נולדנו בהפרש של שנים בודדות וחווינו יחד את המדינה. אינני מרבה לכתוב על מה שאני רואה בטלוויזיה וגם על סרט זה לא כתבתי. חלף זמן, שבעתי חוויות נוספות והסרט התחיל לשקוע אל אזורי השכחה שהם מנת חלקן של כל החוויות.

בתיקון ליל שבועות האחרון שמענו את הרצאתו של הסופר אמיר גוטפרוינד ונזכרנו, מן הסתם, גם בסרט פעם הייתי. כעבור מספר ימים הביאה לי אשתי מהספריה את הספר בשבילה גיבורים עפים. איכשהו שכחתי שהסרט נעשה בהשראת הספר. התחלתי לקרוא. הספר מרתק, כתוב בקלילות וזורם מהר. הדמויות היו מאוד מוכרות אך רק בפתח הפרק השמיני, כאשר הופיע "יענקל'ה בְּרֵייד – שדכן מומחה גם חריגים" הייתי משוכנע שמדובר בספר עליו נשען הסרט.

ובכן, הסרט איננו מספר את הסיפור של הספר ואפילו לא חלק ממנו וכן הספר איננו מכיל את עלילות הסרט. הדמויות אותן דמויות ויש הרבה קוים בהם נושק הסרט לספר אך לכל אחד מהם זכות קיום נפרדת לחלוטין ושניהם מעולים.

כאשר סרט מתבסס על ספר קיימת הנטיה להשוות ובדרך כלל להתאכזב מהסרט בעיקר אם הספר נקרא לפני הצפיה בסרט. הפעם אין זה כך. ראיתי את הסרט, הייתי שותף לחוויה, להתרגשות ואפילו לניצני האהבה. חלק ניכר מעלילות הסרט אינן קיימות בספר כלל. קלרה ניצולת השואה איננה קיימת בספר וכן לא קיים שם בית הקולנע של הגמדים. מאידך, נוכחותה של מיכל בסרט צנועה למדי. גם העלילות המשותפות לספר ולסרט שונות מאוד. שתי חוויות שונות שמשלימות זו את זו ולכל אחת מהן תרומה משלה לחוויה. נהניתי לראות את הסרט ונהניתי מאוד מהספר ואין דרך להשוות ביניהם. הדבר היחיד שמקשר בין החוויות הוא שבקריאת הספר לא הייתי חופשי להמציא לדמויות פנים וצורות – לכל הדמויות שקיימות גם בספר הייתה חקוקה בראשי צורה ברורה.

בספר בשבילה גיבורים עפים מספר אריק את סיפור חייו. אנו פוגשים לראשונה את אריק ואת חבריו ביום שבו יצא צה"ל אל מבצע כראמה במהלך מלחמת ההתשה שאחרי מלחמת ששת הימים. מכאן ואילך ממשיך סיפורו לעקוב אחרי התנהלותו והתנהלות חבריו על רקע כל המאורעות שפקדו את המדינה במהלך כעשרים ושמונה שנים. אריק גדל בחיפה, העיר בה אני חי כבר למעלה משלושים שנה. הוא צעיר ממני בארבע שנים שבמבט לאחור די מתגמדות ובכל זאת, במדינה שמודדת את חייה בפעולות מלחמתיות, יש לארבע שנים אלה משקל. אריק וחבריו היו עדיין תלמידים כאשר אני חוויתי את מלחמת יום הכיפורים כחייל. בכל זאת אני מרגיש במהלך קריאת הספר שאני נמצא אי שם ברקע. אמנם מסלול חיי שונה מזה של אריק ושל חלק מחבריו אך זו אותה המדינה ואת המאורעות המכוננים חווינו יחדיו.

חייו של אריק שזורים היטב בהיסטוריה של מדינתנו הצעירה שמתחילה להתבגר יחד איתנו. מסלול חייו של אריק עובר דרך כל האירועים החשובים ובכל אחד מהם יש לו נגיעה ישירה או באמצעות מישהו ממכריו הקרובים. סביבתו כוללת את משפחתו האשכנזית עם הקשר המתבקש לשואה ולצידה משפחות מהתפוצות השונות שמרכיבות את המרקם שמייחד אותנו כל-כך. אנו פוגשים באמצעות אריק כל מיני טיפוסים מתחומים שונים, לוחמים, ציונים, יורדים, ציונים יורדים, אנשי עסקים מפוקפקים, אנשים שנמלטים מהמאפיה, רואי חשבון, משפטנים, אנשי תרבות ומעריציהם שיודעים לצטט את דבריהם וסוגדים להם ליד קברם, סטודנטים, צעירים חסרי דרך, הומוסקסואלים כפי שנתפסו בתודעות האנשים השונים לאורך השנים, רוצחים, קוראי עתידות, צדיקים, פגועי נפש והלומי קרב, גוּרוּאִים, אנשים שנשבו בידי כתות ודתות מדתות שונות, רווקים ונשואים וכאלה שאינם מוצאים את מקומם… וברקע תמיד נמצאת ג'ני.

ג'ני ?! מה פתאום ג'ני ? אין בספר שום ג'ני אבל אצלי בראש מתחיל סיפורו של אריק להידבר הם סיפורו של פורסט גאמפ – סרט מעולה שזכה בשישה אוסקרים בצדק רב. פורסט גאמפפורסט גאמפ שונה לחלוטין מאריק שלנו והאסוציאציות שלי מחברות אותם זה לזה לאורך כל הדרך. שניהם מספרים בתוך סיפורם האישי את סיפור ההיסטוריה של מדינתם ומלחמותיה דרך פריזמות שמורכבות מהשקפות עולם של האנשים הסובבים אותם. שניהם מאבדים את דרכם ומחפשים אותה לסירוגין לאורך שנים רבות ולשניהם יש ברקע חברת ילדות קרובה מאוד שטיב היחסים ביניהם איננו מוגדר ואיננו ברור אפילו להם. בכל צומת בחייהם היא נמצאת ובכל זאת בזמנים מסויימים היא נעלמת ושבה. היא זאת שבסופו של דבר מבססת את טעם החיים של שניהם ובהחלט "בשבילה גיבורים עפים".

כן, אני יודע שהפסקה האחרונה נובעת מהגיגי מוחי הקודח בלבד. כל אחד יכול לראות בספר את הסיפור הבדיוני או לנסות למצוא בספר רמזים להיסטוריה בהתהוות. הספר ללא ספק בידיוני ובכל זאת הוא משקף נאמנה את הלך הרוחות של מדינתנו כפי שאני חוויותי אותו וכפי שחוו אותו כל אלה שפסעו איתנו במהלכה. יש בספר יצוג של כל הדעות, ההשקפות והעימותים שמאפיינים את מדינתנו הצעירה עם תחלואי הנעורים בתהליך ההתבגרות, ההתפלגות, ההתאחדות הרגעית סביב משברים והחזרה לשגרת חוסר ההסכמה על כל דבר – אפילו על מועדי היורה והמלקוש.

לקראת סוף הספר, בשנת 1995, מתרגשות הרוחות ומתקיימות עצרות בהן נשמעות קריאות נגד ראש הממשלה יצחק רבין וכשחוזרים הגיבורים ממעופם אריק מנחש ש"תחתינו מתרחשת ההפגנה הגדולה למען השלום, ורבין נואם. ואולי כבר הסתיימה ההפגנה. שחר של יום חדש."

ובמשפט אחד "אל תקרא לי מיכלי".

ספר מעולה. ארוך מאוד וזורם כהרף עין. עשיר בחוויות שירתקו את מי שחי את התקופה ואת מי שמכיר אותה רק מספרי ההיסטוריה.

גמרתי לקרוא את הספר ועכשיו אני עושה עליו סיבוב שני, מהיר יותר… אינני מוכן לוותר על הטעם, רוצה עוד. אני מניח שבימים הקרובים אחפש הזדמנות לשוב ולראות את הסרט… בעצם, את שניהם.

זמורה ביתן, 2008, 667 עמודים

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

