התיאולוגיה של הקרמבו – בוב זאבי

174881_182861898447605_68449_n[1]קיבלתי הודעה בפייסבוק ממרתף 10 שביום שישי יש מופע סטנד-אפ אתאיסטי בביצוע בוב זאבי ושמו 'התיאולוגיה של הקרמבו'. נזכרתי שקיבלתי הזמנה לאותו אירוע בעבר מתיאטרון קרוסל בתל-אביב. אינני נוסע לתל אביב להצגות אלא אם כן ברור לי שצפויה לי חוויה איכותית. על המופע הזה לא שמעתי עד כה, אבל הפעם הוא מגיע לחיפה. אני עולה מול גיל במסנג'ר לשכנע אותו לקפוץ לתיאטרון קרוסל, מרחק שלוש דקות הליכה מביתו, ולהביע את חוות דעתו על המופע. גיל כבר משתכנע כשאנחנו מגלים שאני מנסה לשלוח אותו להצגה של אתמול. אין דבר, הוא עונה, יש גם בעוד שבועיים. בסדר, מי שיראה ראשון יספר כבר חוויות. אז זהו, הקדמתי אותך גיל ואני יכול להמליץ לך בחום לקפוץ לקרוסל – אתה הולך על בטוח.

יום שישי, השעה עשר בלילה, אשתי שתחייה ואני נכנסים למרתף 10 בחיפה. די מלא אבל המקומות החביבים עלינו במקרה עדיין פנויים. חמש דקות מאוחר יותר אי אפשר למצוא פיסת רצפה פנויה. מישהי עולה לבמה וניגשת למיקרופון. מסתבר שיש מופע חימום. בחורה שלצערי לא קלטתי את שמה נותנת לנו סטנד-אפ קצר. היא מספרת לנו שאיננה עושה זאת בדרך כלל ולכן נעזרת בפתק שנשלף מהכיס מפעם לפעם. היא אומרת שמופע החימום נועד להנמכת ציפיות והיא מקווה שתעמוד במשימה. הקהל קולט את הבדיחה באחור אלגנטי – ההומור שלה מתוחכם. לפעמים חלק מהקהל מתחיל לצחוק אחרי שהיא כבר עברה הלאה, אבל די מהר כולם קולטים את הקצב ומתחילים להגיב בהתפרצויות צחוק. אוקיי, חלק מההתפרצויות מתרחשות באופן תמוה שלא במקומן. הפאנצ'ים נשמעים פשטניים ואז קולטים שיש השלמת מעגל עם סיפור אחר. אני ממש נהנה וכאמור – אין לי מושג מי זאת למרות שאני יודע עליה כבר לא מעט.

מופע החימום מסתיים ובוב עולה לבמה. זה איננו מופע סטנד-אפ. זוהי הצגת יחיד של מונולוג מובנה היטב. אמנם יש פה ושם התייחסות אל הקהל אך ברור שהיא לא תטה את ההצגה ממסלולה. בוב שואל באינטונציה דרמטית ורצינית ובניסוח מוקפד שאלה בנושא דיני אכילת קרמבו בשבת… אלהים מוטרד מהאופן שאתם אוכלים קרמבו בשבת – אם הפרדתם את הקרם מהביסקויט בצורה פזיזה מידי – עונש מוות. הקהל מגיב בצחוק מיידי. מכאן והלאה נמשיך לצחוק ללא לאות לאורך כל ההצגה. הטקסט שנון ומצחיק וההגשה מעצימה את ההומור. לפעמים המילים אומרות משהו וההתנהגות או האינטונציה מוסיפות מימד.

אין פרות קדושות, להיפך – כל דבר שעלול להחשב כקדוש הוא בדיוק מה שמוצג כאבסורד מוחלט. אסור פירסינג, אסור קעקועים אסור להתגלח – זוהי השחתה של הגוף, אבל לחתוך את הזין? אין בעיה… אברהם, קח את בולבולך את יחידך אשר אהבת והעלית אותו לי לעורלה [הבעת תדהמה…] לא.

בוב זאבי איננו נשאר חייב לאף דת, כת או נטיה – כולם יקבלו את מנת חלקם ומתחילים במה שקשור ליהדות. את השנקל המציאו כדי שיהיה עודף לח"י שקלים. אז מהו שוק הנדל"ן המשתלם ביותר בארץ? – חלקת קבר. מטר על מטר של אדמה לא מופשרת – עשרת אלפים שקל ויש לך בור באדמה על שמך. קישור מצחיק ומעורר מחשבה על היחסים בין דת לבין נדל"ן, עבודה, בטלנות בשם הדת ואמונה או אתאיזם – שגם הוא בעצם סוג של אמונה. אני מקווה שלאלהים אין קליטה כאן במרתף 10 – אני אתאיסט אבל למה להסתכן.

בוב זאבי - התיאולוגיה של הקרמבוכשאני שומע את השיר "הכל זה מלמעלה" בא לי לעלות על סולם ולהשתין לדודו אהרן על הראש כדי לבדוק אם הוא מקבל בכזאת שלוות נפש את כל מה שבא מהכיוון ההוא – אלהים משתין עליך אני רק השליח. מחיאות כפיים סוערות – הקהל אוהב את זה מעבר לצפוי – נראה לי שאפילו בוב מופתע. גם עם הסיינטולוגים יש לבוב סיפור. יש לסיינטולוגים בעיה עם הפסיכיאטריה ואני מבין אותם, כל מי שהצטרף לסיינטולוגיה הוא בסך הכל טיפול פסיכיאטרי שנכשל. ויש עוד דתות שלא חשבנו עליהן כמו דת הזבל ודת האקולוגיה. יום כדור הארץ – אם כולנו נכבה את האור לשעה אחת – מה??? מה יקרה? – נצליח לדחות את הקץ בשעה?.

יש יותר מידי אנשים ומי אשם בזה? – מישהו ששוכב על רצפת מרתף 10 ונערתו לידו אומר – אנחנו. שניכם?!? אתם כבר בתנוחה… זה המדע וגם זה שאלהים אמר פרו ורבו ומלאו את הארץ – ומה נעשה כשהארץ תתמלא – אלהים יודיע בכריזה "הארץ מלאה תזדיינו בסבלנות" ? איננו מפסיקים לצחוק. צחוק רודף צחוק. זה איננו סטנד-אפ של פאנצ'ים, יש כאן הומור מובנה ובכל זאת קצב הצחוקים מתאים לסדרת פאנצ'ים מתוזמנים היטב – אין סיכוי שאגיד משהו רע על האיסלם. הם יהרגו אותי.

זהו. ההצגה הסתיימה. בוב יורד. מחיאות כפיים והוא חוזר. יש הדרן שאיננו חלק מההצגה אלא לקט של בדיחות שלקוחות מהופעות סטנד-אפ שלו שאפשר לטעום מהן ביוטיוב שבאתר שלו http://playbob.co.il. מה יש בדרום תל-אביב? פלורנטין? כל מה שיש בפלורנטין זה הומואים ונגרים – מקסימום נגר יצא אליך מהארון.

המופע נהדר – הומור שנון עם הרבה אמירה איכותית וביצוע מוקפד.

מומלץ במיוחד לספקנים, לאתאיסטים, להומואים, לסטרייטים… בעצם לכולם. אוקיי – אם אתם ממש דתיים תרדו מזה, אבל ממילא לפי מה שראיתי כל ההופעות בשבת.

האתר של בוב זאבי http://playbob.co.il

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

