שוברים שיא גינס בליל המדענים

משרד המדע והטכנולוגיה הזמין את כולנו להשתתף בניסוי המוני בכימיה בליל המדענים. הניסוי הוא שחזור של ניסוי בשם הגן הכימי שערך האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז"ל במעבורת 'קולומביה' במטרה לבחון את מנגנון גידול הגבישים בתנאי הכבידה בחלל. נשמע מעניין, אלא שאני גידלתי די והותר גבישים מסוגים שונים בחיי. היו זמנים שגידול גבישים היה עיסוקי העיקרי בעבודה, אז בואו נאמר, זה מרגש אותי היום קצת פחות. בכל זאת, הפעם יש מטרה נוספת – לקבוע שיא עולם ולזכות בתואר "שיעור הכימיה ההמוני הגדול ביותר שנערך במספר מקומות במקביל". לשם כך מספר המשתתפים צריך להיות גבוה מ 562 משתתפים שהוא השיא הנוכחי שנקבע בעבר בבלגיה.

אם כך, גם אני בא, הרי לא אשא על מצפוני את האפשרות שלא נגיע למספר הנכסף. אני יוצא מהעבודה בזמן שיאפשר לי להגיע למדעטק בזמן, אבל הדרך חסומה על ידי אוטובוסים רבים שמורידים עוד ועוד ילדים לשערי המדעטק. אני תקוע בפקק סטטי, מישהו חסם את הכביש לאפשר לילדים לעבור את הכביש אל המדעטק. בזמן שאני עומד בפקק עוברים את הכביש למעלה ממאה ילדים, אולי אפילו מאתיים. כולם נבלעים בשערי המדעטק וכשאני זוכה להגיע אל מתחם הניסוי לא מניחים לי להשתתף בניסוי – איחרתי, וממילא יש ככל הנראה יותר משתתפים מערכות ניסוי. במבט אחד די ברור לי שהשתתפותי איננה חיונית להשגת המטרה.

המשתתפים, ילדים וילדות, נערים ונערות, חיילים וחיילות ואפילו קשישים וקשישות – כולם מבצעים את הניסוי והתלהבותם ניכרת. על גבי מסך ענק מוקרן הסבר של הניסוי, מדריכים מסבירים את התהליך. אנחנו רואים את התוצאה הצפויה וכן את התוצאה של הניסוי שערך אילן רמון בתנאי הכבידה של החלל. ההבדל מרשים, בתנאי הכבידה של כדור הארץ הגבישים צומחים בקוים ישרים כלפי מעלה ומציירים קוי גבישים בכחול ולבן ואילו בחלל צמחו הגבישים בכיוונים שונים.

כמחצית השעה אחרי תחילת הניסוי קוראת המדריכה לכל אלה שהגבישים הלבנים בכלי הניסוי שלהם לא הגיעו אל הקו להרים את ידם. מעטים מצביעים, כלומר – מרבית הגבישים הלבנים צמחו כצפוי. מספר דקות מאוחר יותר היא קוראת לאלה שהגבישים הכחולים שלהם עברו את הקו להרים את היד. מתרוממות ידיים רבות, נראה שמרבית המשתתפים גידלו גבישים לתפארת. המדריכה מזכירה למשתתפים למלא את כל פרטי טופס התצפית ולהניחו בתיבות שבפתחי היציאה – מספר דוחות התצפית הוא שיעיד על מספר המשתתפים ויקבע את השיא החדש שירשם בספר השיאים של גינס.

clip_image002 

clip_image004
 

clip_image006

עכשיו מה שנותר הוא לחכות לתעודה שמאשרת את השיא החדש שנקבע.

זהו, המשתתפים יוצאים ומתפזרים בכל רחבי המוזיאון שפתח את שעריו לכולם ומציג הרבה מאוד ניסויים ותצוגות. אני נגרף יחד עם כולם ממדור למדור. אני כבר מכיר את המדעטק והשעה מאפשרת לי להגיע אל ההצגה לעולם לא תשחה לבד בתיאטרון הסטודיו בחיפה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

