פסטיבל האזרח כאן בקרוב – יום שלישי ואחרון

image

יום שישי בשבוע. ההצגות מתחילות היום בשעה אחת אחר הצהריים. אני מקדים להגיע. כל השולחנות כבר מחכים ערוכים ברחבת הכניסה אך הקהל עדיין איננו. אני פותח את המחשב וממשיך לכתוב על ההצגה הפלגה אחרונה שראינו אמש. בינתיים מתאסף קהל ואני שקוע בכתיבה עד שגיל מגיע ומחזיר אותי מהחלום למציאות. חווית הכתיבה על הצגה מחזירה אותי בדרך כלל למצב הרוח של ההצגה וכמשדובר בהצגה מרגשת במיוחד קורה שהעולם סביבי נמחק ואני שרוי בהצגה כבחלום. אני מביט סביבי וקולט שיושבי השולחן הסמוך מביטים כיצד אני כותב, גב המחשב פונה אליהם – אין  להם מושג מה אני כותב. אני תוהה למה מעניין מישהו לראות אותי כותב, הרי אינני המשורר הלאומי.

אנחנו מצפים לתחילת הטקס. מיכאל, חבר של גיל, מגיע היום בפעם הראשונה לתיאטרון קרוב. גיל מחכה להכרזה הידועה של ניקו ניתאי בעניין האורחים החדשים – משפט שהפך למסורת. קוראים לנו אל האולם. מה קורה? אין טקס? מסתבר שהטקס יתקיים היום בין שתי ההצגות.

ההצגה הראשונה היום היא ליוויתנים, ההצגה שפספסתי בסמולבמה השנה. הצגה קשה ומרגשת עד מחנק, את חוויותי מההצגה תוכלו לקרוא ברשימה נפרדת. בסיום ההצגה יוצאים לרחבה שלפני התיאטרון. אני שרוי עדיין עמוק בהצגה כשניגשים אל הטקס. ניקו ניתאי, מייסד התיאטרון ומנהלו, נקרא לשאת מספר מילים לקראת סיום הפסטיבל. הוא מדגיש שהוא דמות משנה, מנהלת הפסטיבל היא דורית ניתאי-נאמן. הוא גם אומר שהוא מקווה שהחדשים לא באים פעמיים – ראשונה ואחרונה… זהו, גיל בא על סיפוקו. אני אפילו די משוכנע שניקו ניתאי מביט לכיוונו של מיכאל שעומד בין גיל לביני, אם כי יכול להיות שמהרהורי ליבי אני רואה. הטקס די דומה לזה שהתקיים בשני הערבים הקודמים. קריאת זכויות האזרח בספרדית, אנגלית, רוסית ועברית, שירו של שפשף ונכנסים לראות את ההצגה "הדייר חיימוביץ'".

ההצגה הדייר חיימוביץ' עלתה השנה בסטודיו של ניסן נתיב בתל-אביב. אריאל ברונז, תלמיד שנה ג' כתב את המחזה שביימו ביחד מרינה בלטוב ונתלי שילמן. תיאטרון תנועה עשיר בדימויים ורמזים שקושרים בין מה שקורה בדמיון לבין חיי היומיום בארצנו. המחזה ממש תפור לפסטיבל האזרח כאן. מקריאת העלון הסקתי שהמחזה נכתב בעקבות המחאה החברתית של הקיץ האחרון אך שיטוט קצר ברשת גילה לי שהוא עלה לראשונה במאי השנה – כלומר לפני תחילת מחאת האוהלים. ההצגה נוגעת בחוליי החברה דרך עיניו ודימיונו של הדייר חיימוביץ', משורר ששוכר דירה מתפוררת. די מהר הוא מגלה שהוא שותף לכל מיני אנשים ורעיונות, מציאותיים או דימיוניים שמבוטאים בתנועה ובקול. ההצגה מגלגלת אותנו יחד עם הדייר חיימוביץ בסבך הבירוקרטיה שמבוטא באופן יצירתי להדהים באמצעות מלכודת חבלים שגוררת אותו בידי אנשים וכולאת אותו בידי פקידי רשות, ממשל ורבנות. הוא נגרר בעקבות מחברת שיריו שנגזלה מידיו למחוזות אליהם לא ציפה להגיע. הצגה מאוד עמוסה בחוויות ורעיונות ואני לא פנוי עדיין רגשית לקלוט הכל. מידי פעם אני מאבד קשב לרגע ומרגיש שהפסדתי משהו. אולי זה בגלל שאני עדיין שרוי בהצגה ליוויתנים שראיתי קודם ואולי זו העייפות שמכריעה אותי בעקבות שני ימי עבודה שמסתיימים בנסיעה מחיפה לתל אביב וחזרה ללא שהות מספקת לשינה ראויה. זוהי הצגה מאוד מעניינת שדורשת קשב רב. תמונות הבירוקרטיה מתערבבות בראשי עם סצנת לידה מרשימה, אני זקוק לצפיה נוספת כדי לקלוט הכל. איך פספסתי הצגה זו בסטודיו? – אני קולט שכבר שנה לא קיבלתי עידכונים בעניין ההצגות של הסטודיו של ניסן נתיב. בבית אני נרשם באתר של הסטודיו לקבלת הודעות על ההצגות הבאות. הצגות כמו "הדייר חיימוביץ'" חבל לפספס ואני מרגיש שלמרות שראיתי, לא הייתי פנוי לקלוט את מלוא עוצמת החוויה.

זהו. ההצגה הסתיימה מספר דקות לפני השעה ארבע אחר הצהריים ואיתה הסתיים הפסטיבל. אני שועט לקומה השישית של התחנה המרכזית ומספיק לעלות על האוטובוס האחרון לחיפה. הפסטיבל הוא חוויה מאוד מעניינת ומעשירה. אין ספק מבחינתי שהוא מצדיק מספר ימים של היטלטלות מחיפה וחזרה אך אינני מרוצה מהמחיר. אינני מתכוון למחיר הכרטיסים לפסטיבל – 120 ש"ח הם מחיר ממש סביר לשלושה ימים חוייתיים עם הצגות, אירועי במה, תערוכה, מיצג, טקסים, שתיה חופשית ואוירה מתאימה. מחיר הנסיעות בתחבורה הציבורית, מאידך, היה גבוה בהרבה ממחיר הכרטיסים. אני נוסע באוטובוס האחרון לחיפה לפני כניסת השבת וחושב על זכות האזרח לתחבורה ציבורית במחיר שווה לכל נפש ובכל זמן, כולל סופי שבוע.

ברצוני לנצל את הבמה הקטנה שלי להודות למנהלת הפסטיבל דורית ניתאי-נאמן ולכל הצוות שלצדה על החוויה המאלפת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

