יותר מידי נינה [דלית אורבך]

clip_image002

"כולכם מחליפים את כולכם במישהו אחר…".

הספר יותר מידי נינה מאגד את סיפוריהן של מספר דמויות שמתחזות לאחרות ולפעמים אפילו מחליפות מסכה. יותר מידי שקרים, יותר מידי פנטזיות, כל אחד ואחת רוצים להיות אחרים ושאר דמויות הרקע נעות בין אפאטיוּת פסיבית לבין חוסר קיום אנושי משמעותי. הספר ניזון משלל תסביכי אנוש שחלקם נולד מטראומות שואה עלומות שאנחנו יודעים רק למה הן הובילו, מה קרה "שם" אנחנו יכולים רק לנחש.

חומר גלם מעולה לספר מרתק, אלא שהספר איננו זורם, לפחות לא בהתחלה. הספר מורכב מחלקים שבכל אחד מהם הסיפור מסופר מנקודת הראות של מישהו אחר, לפעמים כמונולוג בגוף ראשון ולפעמים מהצד בגוף שלישי. התיאורים מכילים את העובדות, כפי שרואה אותן המספר באותו רגע, מתובלות היטב בהגיגיו.

החלק הראשון הוא מונולוג של חגי שמשתרע על פני 82 עמודים איטיים מידי לטעמי – יותר מידי חגי. אני מאבד ריכוז לא פעם. עובר לספר אחר וחוזר. מנסה למצוא התייחסויות לספר ברשת, מקווה שמישהו יספר לי שאני רק בפרולוג מתמשך אבל הספר צפוי בסוף להמריא. מוצא אצל נוריתהה התייחסות של יעל צין שחשה כמוני וכמעט נטשה את הספר בערך במקום בו אני נתקעתי ומבין ממנה שיש למה לצפות בהמשך.

חוזר אל הספר. בינתיים תמה תקופת ההשאלה בספריה. מתקשר להאריך ומייד מקבל הארכה של כחודשיים מה שמעיד על כך שאף אחד לא מחכה לספר – לא מעודד במיוחד.

בהמשך הספר אכן מתעורר והופך להיות מרתק יותר. העלילות מתפתחות, אמנם לא בקצב מסחרר אבל בהחלט מתחילות לסקרן. הקריאה זורמת לאיטה. רק אחרי שאנחנו צוברים די הרבה סיפורים הספר מתחיל לשעוט וסוחף אותי איתו פנימה עד הסוף המרתק שתוקע אותי עם הרבה הרהורים, תהיות וסימני שאלה.

מִקבץ רעיונות מאוד מעניינים ומעוררי מחשבה שארוג לספר שסופו מרתק. המסלול אל הסוף דליל מידי ומתקשה לשמור רצף המחשבה. יש למח זמן לעסוק ברקע בעניינים אחרים ולכן הספר איננו מספק את הניתוק מהמציאות היומיומית שאני מחפש בחוויות תרבות הפנאי שלי.

הספר יכול בהחלט להתאים למי שעיתותיו בידיו – בחופשה או בתקופה נינוחה אחרת בחיים. אני, שקצב חיי הנוכחי משלב הרבה עבודה ולימודים, מרגיש עם הספר קצת קוצר רוח.

אפשר לקרוא את תחילת הספר בסלונה, אך דווקא תחילת הספר הרבה פחות מסקרנת מההמשך.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

