תערוכת הפרח הבינלאומית חיפה 2012

imageמזה כחודשיים פארק הכט הסמוך לביתי בחיפה סגור למבקרים. שלטי חוצות מכריזים על כך שבחול המועד פסח תתקיים בפארק תערוכת הפרח הבינלאומית חיפה 2012. תערוכות הפרחים של ילדותי היו חוויה בלתי נשכחת, אלא שמאז חלפו עשרות שנים ללא תערוכות פרחים. השלטים הציפו את הזכרונות וחיכיתי בקוצר רוח לפתיחת התערוכה.

יום ראשון – אתמול נפתחה התערוכה לקהל וכל האזור עמוס במבקרים. אשתי שתחיה ואני מגיעים לפתח המתחם בסביבות השעה חמש וחצי אחה"צ. התערוכה מתקיימת בסדרת מבנים לבנים דמויי חצי כדור, מאין איגלו מבד לבן. מרבית האיגלואים אינם מחוברים ביניהם, כך שלכל יחידת תצוגה כזאת יש כניסה ויציאה – וכשיש כניסה, יש גם תור. וכשאתרי התצוגה מופרדים, יש הרבה תורים.

imageאנחנו עומדים בתור ומעיינים במפת התערוכה. התערוכה מחולקת לתשעה "עולמות":

  • עולם הפרחים
  • השדרה הרומנטית
  • הגן הנעלם
  • עולם הפרא
  • הגן התלוי
  • עולם החושים
  • עולם הפנטזיה
  • עולם המים
  • ארץ השמש העולה

התערוכות שאני זוכר מילדותי התמקדו בפרחים והכילו מידע מילולי רב על הפרחים. ככל הזכור לי התערוכות הובילו אותנו בין איזורי גידול שונים. הפעם התערוכה איננה עוסקת בפרחים עצמם אלא בעיצובים דקורטיביים ממרכיבים שונים וביניהם גם פרחים. אין מידע על הפרחים, הפרחים אינם הנושא אלא העיצובים. אני מעט מאוכזב אך מחליט להנות ממה שיש. גם אם התערוכה איננה עונה על ציפיותי, היא בהחלט תצוגה ססגונית ומרהיבה.

ובכן, אנחנו עדיין בתור. השלטים מבשרים לנו " תחילת תור זמן המתנה 30 דק' ". ממתינים ולאחר שעוברים כברת תור מגיעים לשלט נוסף זהה לקודמו. מסתבר שפיזרו שלטים כאלה לכל אורך התורים. בקיצור – במקום זה הסבלנות היא תכונה חשובה. הגנים ושטחי החוצות מעוצבים גם כן בתצוגות יפות, אך אין בהן מספיק כדי למלא את זמן ההמתנה. בסופו של דבר נכנסים לתצוגות. במקום להוסיף וללהג אתן לתמונות לדבר. אחרי התמונות אספר על תערוכות הפרח הזכורות לי מילדותי.

Vodpod videos no longer available.

Vodpod videos no longer available.

תערוכת הפרחים הבינלאומית בחיפה – זכרונות של ילד תל-אביבי

אי שם בשנות השישים של המאה הקודמת, כשבועיים לפני חול המועד פסח, נהגה דודה לָלְקָה לפתוח את הספרים והקטלוגים ולספר לי על פרחים מכל רחבי העולם. דודה ללקה, ששמה היה בעצם אורה וָרסנו – לוי, הייתה אנציקלופדיה מהלכת למיני פרחים, צמחים, חרקים, זוחלים ומכרסמים. התלהבותה הייתה מדבקת וככל שהתקרבה תערוכת הפרחים גברה התרגשותי לקראת האירוע. חברי לשכונה בתל-אביב לא כל-כך הבינו על מה ההתרגשות, אבל להם לא הייתה דודה ללקה. עדיין זכורים לי היטב הטיולים מביתה בשיכון לדוגמא, שנבנה באותם ימים ברמת אביב, אל הגבעה בדרך לשיך מוניס. על אותה גבעה למדתי להכיר את גמל שלמה ואת כל שאר סוגי החגבים והחרגולים. היום ניצב על הגבעה בניין מקסיקו של אוניברסיטת תל אביב.

הנסיעה לחיפה הייתה אירוע לא שגרתי לילד תל-אביבי. נסענו באוטובוס אל הרכבת לחיפה. הנסיעה ברכבת לחיפה הייתה איטית וארכה, ככל הזכור לי, למעלה משעתיים. מתחנת הרכבת של חיפה, זו שליד ממגורות דגון, הלכנו ברגל לתחנת הכרמלית בככר פריז. גם הנסיעה בכרמלית הייתה מבחינתי אירוע שמשתווה בימינו לביקור בחו"ל. מהכרמלית, יצאנו ישר לתוך גן האם שבו התקיימה התערוכה.

אינני זוכר תורים אך אני משוכנע שהיו כאלה. אני זוכר היטב כיצד פסענו בשבילים צרים וצפופים, והתעכבנו בכל מעבר לקרוא על התצוגה שנראה – מאין באו הפרחים, מה תנאי האקלים המתאימים להם וסיפורים שונים על השתלבות אותם פרחים באזורי המוצא שלהם. דודה ללקה, שידעה תמיד קצת יותר ממה שהיה כתוב, העשירה את הסיפורים וקישרה אותם גם לתרבות, ספרות, ולמיתולוגיות של אנשי אזורי הגידול של אותם פרחים.

בסיום התערוכה היה ביתן לקנית מזכרות שבו, ככל הזכור לי, נמכר גם קטלוג של התערוכה. הקטלוג שימש אותנו כשהתכוננו לתערוכה של השנה הבאה. כל הדברים האלה – השלטים, הסיפורים והקטלוג – חסרים לי בתערוכה הנוכחית, אלא שהתערוכה הפעם לא נועדה למטרה זו. היום יש הרבה מאוד גנים בוטניים בארץ, ובהם ניתן למצוא מידע רב על פרחים. זו כנראה הסיבה בגללה החליטו מארגני התערוכה להציג משהו שונה לחלוטין – תערוכה של דקורציות שמשלבות חומרים שונים שחלקם פרחים ומרביתם חומרי מבנה. אני, מן הסתם, חיפשתי את התערוכות של ילדותי.

הדרך חזרה לתל אביב עברה גם כן בכרמלית, ברכבת ובאוטובוס, כך שהאירוע כולו ארך כעשר שעות שמהן בערך שש היו בדרכים. אני הרגשתי לכל אורך האירוע כאליסה בארץ הפלאות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

