חוויות מההצגה במערכה האחרונה בתיאטרון קרוב

imageבאתי לא לגמרי מוכן. זה התחיל בדיאלוג בפייסבוק –
תיאטרון קרוב: בסוף השבוע אנחנו נוסעים להופיע ברומניה עם ההצגה בקרנבל – רגע לפני זה ביום רביעי 23/05 ההצגה החדשה שלנו "במערכה האחרונה" – תביאו שכפ"ץ – יהיו יריות.
יוסי רן: כל הכבוד – תשעה שחקנים ישראליים הולכים להציג לרומנים בעברית קומדיה של יון לוקה קאראג'אלה. זה נשמע לא פחות מטורף מהקומדיה בקרנבל. בהצלחה!!!
תיאטרון קרוב: תודה! תגיעו להצגה החדשה ברביעי?

באתר של תיאטרון קרוב נאמר שבמערכה האחרונה היא הצגה שעוברת דרך מחזותיו של צ'כוב במסלול האקדחים היורים במערכה האחרונה. צ'כוב. לא קל – דורש קשב מיוחד, ועוד רצף של קטעי השיא שלוקטו ממספר הצגות. אני די עמוס. לא הייתה לי כוונה לנסוע לתל-אביב. גם גיל עמוס מאוד בימים אלה. החלטתי להשאיר את ההחלטה בידיו, אם הוא יבוא – גם אני הולך. שלחתי מייל וגיל ענה מייד שהוא בא. הפור נפל – נפגשים כרגיל בפתח התיאטרון. הקהל שמתגודד באכסדרת התיאטרון רב מהרגיל. יש פה ושם פרצופים מוכרים. זוהי אחת ההצגות הראשונות, קודמותיה היו הצגות הרצה.

ההצגה עטופה במחזה 'שירת הברבור' מאת צ'כוב, אבל אי אפשר לטעות – ההצגה היא קודם כל על ניקו ניתאי, האני מאמין שלו מפוזר בין הקטעים ומתגבש לשיר אישי לקראת סיום. הצגה שנתפרה על ידי ניקו ניתאי למידותיו והשאירה אותו על הבמה בתחתונים… לא תחתונים! זה גטקס!

אנחנו יושבים באולם, כרגיל בימין השורה הראשונה. על הבמה כורסא, כסא, מכתבה ונברשת. הדופן האחורית של הבמה היא וילון טול שקוף למחצה שדרכו נראים אחורי הקלעים. מתלה עמוס בתלבושות שמתאימות למחזות צ'כוב, שולחן עץ ארוך ומספר כסאות. על השולחן ישן השחקן שנשכח שם בסיום הצגה שנערכה לרגל יום הולדתו השמונים. הסביבה היא תיאטרון קרוב שבתוך התחנה המרכזית. המאבטח שמוצא אותו שם מזהה את השחקן כמי שהוא "גדל עליו". ההצגה, כאמור, תפורה בדיוק למידותיו של ניקו ניתאי. מכאן נמשיך עם חבורת השחקנים שלו לrun של ההצגה – חזרה על כל ההצגה ברצף ללא הפסקות.

ההצגה עוברת מיריה ראשונה, לשניה, שלישית… לאורך קטעים ממחזות צ'כוב. המחזות של צ'כוב עמוסים בדרך כלל בפרטי עלילה וברעיונות. אחרי הצגה של צ'כוב אני זקוק לזמן לעיכול ולהתאוששות. ב'במערכה האחרונה' אנחנו מקבלים תרכיז צ'כוב עמוס ומהודק היטב. אחרי ההצגה, בדרך לרכבת לחיפה, גיל אומר שצ'כוב בדרך כלל מרים להנחתה לאורך כל המחזה ובסוף באה המכה. כאן אין הרמה להנחתה – מקבלים ישירות הנחתה אחרי הנחתה במידה גדושה. ההנחתה מגיעה לרוב בשיא הקונפליקט והשחקנים מציגים את הקטעים בתיאטראליות "גדולה", עם משחק מוחצן עד כדי צעקני. מידי פעם נכנסת הפוגה של שפיות מתונה שמנסה להחזיר את הדמויות של צ'כוב לפרורפורציות. כאשר קוסטיה טריפליב עומד לירות בעצמו, בא ניקו ניתאי לעצור בעדו ולשכנע אותו במילים של הגיון ותבונה לסטות ממסלול ההצגה. כאשר הוא מבין שלא יצליח להניא את קוסטיה, הוא שולח אותו לציית להוראות המחזאי ולצאת מהבמה. יריה. זוהי דוגמה אחת מיני רבות של התערבות המחזאי, ניקו ניתאי, והדמות שלו – במחזה שמבוסס על צ'כוב.

ההצגה מאוד אישית. המסרים שקולים ורציניים, והכל עטוף בשלל קריצות – חלקן על צ'כוב ומחזותיו ואחרות הן הומור עצמי של המחזאי. לקראת הסוף, 'שד היער' הגדול והמוחצן הופך ל'דוד וניה' המאופק והמינורי יחסית וההצגה "נרגעת". הדיאלוג האחרון משוחק ב"קטן" ואישי וממנו אנחנו גולשים אל שירו של המחזאי-שחקן ניקו ניתאי. שיר על נסיונות לשנות ועל מלחמות אישיות שמסכם את החזון האישי של השחקן שרוצה להשאר צעיר לנצח. השיר מקפל בתוך עצמו תובנות שאינני בטוח שקלטתי את כולן בשמיעה אחת. אני מקווה להשיג את מילות השיר.

ההצגה מורכבת ממספר מעטפות. הקהל הקבוע של תיאטרון קרוב יקבל מההצגה מסרים ברורים שמוכרים לו היטב. אני מניח שכל צופה יראה בה דברים מעט שונים, שיכול להיות שמעידים על הצופה עצמו לא פחות מאשר על ההצגה.

הצגה מאוד תיאטראלית –
שחקן תיאטרון בגבורותיו עושה תיאטרון בתוך תיאטרון בתחנה המרכזית.

'במערכה האחרונה' – מסע בעקבות האקדח של צ'כוב
רעיון עיבוד ובימוי: ניקו ניתאי.
במאי משנה: רם רחמים
תפאורה: צבי פדלמן
תלבושות: יערה צדוק
תאורה: אפי אוגד
מוזיקה: מוטי פרנסס
ע. במאי: תמרה ניר

בהשתתפות
– לילך דייוויס
– יונתן מילר
– נעמה פרייס
– אלון שטיינברג
– תמר חנה שטיירמן
– רודי פרידמן
– ניקו ניתאי

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: