הספרייה הלאומית – אוצר של תרבות – דיגיטלי ונגיש לכל

לפני כשנה חיפשתי בכל רחבי הרשת הקלטה של השיר "שתי אפשרויות" בביצוע תיקי דיין. למרות שהשיר התפרסם אי אז בין סיום התיכון לגיוס לצה"ל, אני זוכר אותו בעל פה עד עצם היום הזה. התאהבתי בשיר משום שאני רואה בו הכרזה של אופטימיות חסרת גבולות, תכונה שאיפיינה אותי כבר אז ומאפיינת אותי גם היום. ביתי – ליבי – היא אנציקלופדיה מהלכת לשירים מכל הזמנים, וגם היא לא הצליחה לאתר הקלטה של השיר. משלא נמצא השיר, פנתה ליבי לתיקי דיין שהופתעה לגלות שמישהו עדיין זוכר את השיר. היא הקליטה אותו לתוכנית רדיו חד-פעמית בשם "שלכם לשעה קלה" וגם לה אין הקלטה של השיר.

היום נתקלתי בפייסבוק בהודעתו של אהרון: “האתר של הספרייה הלאומית, כולל אוספי הקלטות ותקליטים מקול ישראל. אני נרשמתי”. מסתבר שלספרייה הלאומית יש אתר, ובאתר יש בלוג, ויש גם ספריה דיגיטלית של ספרים, כתבי יד, והקלטות. והחשוב מכל, הכל זמין לכולנו באינטרנט ללא תשלום ואפילו איננו חייבים להרשם – איזה יופי!

בראש האתר של הספריה הלאומית נמצאת תיבת חיפוש. אפשר לחפש במאגרי הספריה או באתר. כתבתי בתיבת החיפוש "שתי אפשרויות" ותוך פחות מדקה שמעתי את השיר – האח!

החיפוש השני שניסיתי היה הספר "הרפתקאותיו המקפיאות של אורי קורי". הספר שליווה את ילדותה של ליבי הושאל ומאז אבדו עקבותיו. ניסיתי מספר פעמים לאתרו בחנויות לספרים משומשים ללא הצלחה. כתבתי בתיבת החיפוש "אורי קורי" והספר אוּתר מייד בקטלוג הספרייה במחסן S ובמחסן SR אך לא במאגר הדיגיטלי. ניתן להשאיר במאגר הספרייה גם תגובות, אך זכות זו שמורה למשתמשים רשומים. היתרונות של משתמשים רשומים על פני אורחים מזדמנים הם:

  • שירותי השאלה
  • הזמנת פריטים לאולמות הקריאה טרם הגעה לבנין
  • חיפוש במאגרי מידע וחיפוש מורחב למשתמשים מזוהים
  • שמירה על קשר וקבלת עדכונים שוטפים מן הספרייה
  • מדף אישי
  • שמירת שאילתות ופריטים נבחרים
  • התאמה אישית של התכנים באתר הספרייה

נרשמתי. עכשיו אני בעל זכויות בספריה ויש לי אפילו מדף אישי. בשולי האתר ישנה לשונית לשירות צ'אט. השירות פעיל רק בשעות פעילות הספריה, לכן לא זכיתי עדיין להתנסות בו. תהיתי איך לא ידעתי על קיום האתר והמאגר הדיגיטלי עד כה. משיטוט קצר בבלוג למדתי שהרשימת הבלוג הראשונה נשלחה ב 12 ביוני 2012 – כלומר, לא איחרתי יותר מידי.

זהו. עכשיו תורכם. אם הגעתם עד כאן, סביר להניח שגם אתם ניחנתם באותה סקרנות שמשאירה אתכם לפעמים חסרי עונים לשאלות בנושאי תרבות. שלחו למאגר את שאלותיכם וספרו לי מה עלה בחכתכם. קריאה והאזנה נעימה.

שתי אפשרויות

אם אתה דואג, דואג מאוד
עליך אז לזכור שקיימות
רק שתי אפשרויות והן עולם מלא
אתה בריא או שאתה חולה

אם אתה בריא
אינך צריך לדאוג
אתה יכול לחגוג
אתה יכול לשאוג
אתה יכול לנהוג
כרצונך

אֲבָל

אם אתה חולה, חולה מאוד
עליך אז לזכור שקיימות
רק שתי אפשרויות וזו אינה טעות
אתה תחייה או שאתה תמות

אם אכן תחייה
אינך צריך לדאוג
אתה יכול לחגוג
אתה יכול לשאוג
אתה יכול לנהוג
כרצונך

אֲבָל

אם אתה תמות, תמות מאוד
עליך אז לזכור שקיימות
רק שתי אפשרויות וזה אינו חלום
imageלגן העדן או לגיהנום

אם לגן העדן
אינך צריך לדאוג
אתה יכול לחגוג
אתה יכול לשאוג
אתה יכול לנהוג
כרצונך

אֲבָל

אם לגיהנום, בגיהנום
תפגוש את כל החבר'ה משלשום
תאמר בלי סוף שלום, תשתה וגם תחגוג
ולא יהיה לך כבר זמן לדאוג

מילים: אהוד מנור
לחן ועיבוד: קובי אשרת
שירה: תיקי דיין
בליווי קובי אשרת וקובי רכט

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • חיים לוי  ביום 8 ביוני 2013 בשעה 19:03

    אני שמח שגילית ונרשמת לספרייה הלאומית.
    כפי שאתה רואה באתר הספרייה מקיימת גם ארועי תרבות שונים ואתה מוזמן לבוא ולסקר. אני יודע שירושלים זה קצת רחוק בשבילך אבל לא נורא.

    חיים

    אהבתי

  • עליזה  ביום 22 ביוני 2016 בשעה 08:02

    איזה כיף שמצאתי אצלך את כל המילים של השיר. גם אני אהבתי אותו מאד, וכמורה, תמיד הייתי שרה (את רוב המילים זכרתי) אותו לתלמיד שנראה לי מודאג. כך הצלחתי להעלות חיוך על שפתיו.

    אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.