אדיפוס – הסיפור האמיתי בסטודיו בחיפה

את הסיפור על אדיפוס המלך הרי כולנו כבר מכירים מכל צדדיו. ראינו כבר מבחר קריאונים ואדיפוסים לאורך השנים. גם לאנטיגונה ולאיסמנה יש לנו בראש יותר מדמות אחת, רק את יוקסטה איננו מכירים. איכשהו, תמיד היא הייתה דמות שולית, כמעט בלתי מורגשת. יוקסטה היא הקורבן התמים של קנוניות האלים… האומנם? הודעת הפייסבוק של תיאטרון הסטודיו בחיפה טוענת ש"באנו לתקן עוול היסטורי תרבותי – אדיפוס המלך – גרסת יוקסטה". מסקרן… אז הנה אנחנו בדרכנו אל התיאטרון.

האולם מסודר באופן שונה מהרגיל – הבמה גלשה אל הקהל. על הבמה ה"רגילה" נמצא הארמון שמסומל באמצעות "עמודי" בד, ואילו הרחבה שבלב הקהל מייצגת מקומות אחרים, המקומות בהם נרקמות כל המזימות. הקהל יושב מכל צידי אזורי ההתרחשות. אנחנו בוחרים לשבת, שלא כמנהגנו, על הכסאות המוגבהים מאחור – יש לי הרגשה שמשם נקבל זוית ראיה מקיפה יותר. בדיעבר, הבחירה מוצלחת.

ארמון מרומז באמצעות רצועות בד

מנהל הסטודיו, יונתן שוורץ, מתנצל על עיכוב קל – ממתינים לקהל שעדיין מחפש חניה. תופעה מוכרת היטב במחוזות הפרינג' – גם לי חיכו פה ושם יותר מפעם אחת. יונתן מספר לנו על כל מעללי הסטודיו בעבר, בהווה ובעתיד והקהל – קהל של פרינג' – מקבל את סיפוריו בסבלנות. אני סקרן לראות מה היה קורה אילו עלה מנהל תיאטרון רפרטוארי על הבמה לספר את סיפוריו בעוד הקהל ממתין לתחילת ההצגה והמונה של הביביסיטר מתקתק.

קריאון שלנו שונה מאוד מהקריאון שאנו רגילים לראות ויש לו גם סיפור רקע מעניין שלא הכרתי עד כה. לשפחה, שלא הייתי מודע עד כה לקיומה, יש בהצגה הזאת תפקיד משמעותי. המחזאי רון ישועה החליט להרחיב את התמונה ולהציג לנו נקודת מבט שונה. הסיפור האמיתי בהצגה זו הוא סיפורה של יוקסטה. זה כבר לא עיבוד חדש למחזות המוכרים, זהו מחזה אחר – הוא אמנם נשען על הסיפור המוכר ומשתדל לא לסתור אותו, רק להאיר פינות אפלות ולהפוך בכך את כל המשתמע. הסיפור של רון ישועה עטוף באירועי רקע מסוג שלא הכרנו. גם הדמויות נראות מעט שונה מהעיצובים שאנו מכירים משלל ההפקות של האדיפוסים והאנטיגונות שראינו עד כה. המעצבת, אינגה בר, בנתה תמונה מינימליסטית שמייצגת את הארמון ואת גלימות המלוכה באמצעות רצועות בד ארוכות שמתאימות את עצמן לאירוע – עיצוב מעניין ומרענן.

יוקסטה היא הדמות הדומיננטית בהצגה. היא שולטת בכולם ביד רמה, וכן – היא יודעת. היא יודעת את מה שהאחרים אינם יודעים, וזה משנה את התמונה מקצה לקצה. השחקנית המוכשרת אורלי טובלי משתמשת בקולה בצורה מרשימה מאוד, היא סמכותית, היא מבוהלת, היא כועסת ואף מרימה קולה, לפעמים בצעקה ולפעמים בקול גדול – אך מאופק. הבמאי עופר שמר השכיל להשתמש ביכולת הקולית המדהימה של שחקנית זו, כפי שעשה גם עם האחרים. קריאון, השחקן מתן קליגר, מביים בהצגה זו את נאומי הנביא ואדיפוס, נוטל לידיו תפקידים שונים ומבשל מזימות שנועדו לשנות את פני ההיסטוריה – ממש לא לכיוון אליו מנווטים אותה האלים.

המוסיקה המקורית של עומרי דגן יוצרת את האוירה ומכתיבה את קצב ההצגה. הפסנתר נשמע כל הזמן ברקע ההתרחשויות ומגדיר את הדמויות ואת אופי האירועים. השימוש בפסנתר בתפקיד החצוצרות והתופים מוסיף קריצה מוסיקלית נעימה למה שאנחנו רואים על הבמה. בבוקר שאחרי ההצגה אני מתעורר כשבראשי מתפזמת מנגינה. לוקח לי קצת זמן לקלוט שהמשפט המוסיקלי שמתאר את יוקסטה השתכן אצלי בראש ואולי אף השתחל אל חלומותי.

בתפקיד אדיפוס אנו מוצאים את דניאל סטופין שראינו בהצגה אינגעלע ממש כאן, בסטודיו בחיפה. דבי לומברוזו בתפקיד השפחה מנווטת את העלילה מאחורי הקלעים, והשחקן זוהר גלבוע מגלם את דמות הנביא הצעיר – דמות בעייתית משהו. המשחק המעולה של זוהר גלבוע עוטף את מעללי הנביא בנימה של הומור מרומז.

הצגה מעניינת ושונה, עשוייה היטב מכל היבטיה – חוויה מרעננת ומפתיעה.

שיחת היוצרים עם קהלם

אחרי ההצגה, כמקובל בסטודיו, עולים היוצרים לשיחה עם הקהל. אנחנו שומעים מרון ישועה כיצד הגיע אל הרעיון. הבמאי עופר שמר מספר לנו על להקת הרוק שהפכה להיות פסנתר, ועוד מיני סיפורים מאחורי הקלעים ומלפניהם. במהלך ההצגה הוזכר "אלוהים" מספר פעמים, ובכל פעם שזה קרה תמהתי למה בחר המחזאי לפנות דווקא לאלהים כשמדובר בתרבות מרובת אלים. שאלתי אם יש בכך רמז למשהו שלא קלטתי ונעניתי שאני רשאי להבין את זה כרצוני.

רון ישועה –
עופר שמר –
עמרי דגן –
אינגה בר –

אורלי טובלי –
דבי לומברוזו –
מתן קליגר –
זוהר גלבוע –
דניאל סטופין –

יוצר, מעבד, ממציא, הוזה והוגה  
במאי
מוסיקה מקורית ופסנתר
עיצוב במה ותלבושות

יוקסטה : מלכה. אשת ליוס לשעבר, אשתו של אדיפוס כעת.
שפחה : המשרתת של יוקסטה, והמאהבת של קראון.
קראון : רופא בית המלוכה.אחיה של יוקסטה.
הנביא : בנו הצעיר של טרזאס.
אדיפוס : איש זר, בעלה הנוכחי של יוקסטה.

המחזה מצוי בשלמותו כאן

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: