האם שימפנזים חושבים על פרישה [יעקב בּוּרָק]

הוצאת כנרת זמורה ביתן - 2007, 279 עמודים

אך יש כאלה שלוקחים
מונופול על החכמה
הם יודעים יותר טוב ממני
הם יודעים יותר טוב ממך
מה טוב בשבילי מה טוב בשבילך.


שירו של עוזי חיטמן מתנגן בראשי בכל פעם שאני נוטל את הספר לידי. זה לא מעיד על הספר, זה מעיד בעיקר עלי. אין לי מושג באיזה שלב של הקריאה זה קרה, אבל זה טבוע בי ללא שליטה.

שמעתי על הספר בעבר ולא התעניינתי במיוחד במה מדובר. בדרך כלל אני מעדיף לקרוא ספרות בדיונית. בתור ספקן מוצהר, מדע פופולארי משמש עבורי בדרך כלל כחומר גלם לניגוח. אז ידעתי על קיום הספר, אבל לא הייתה לי כל כוונה לקרוא בו. יתר על כן, כששמעתי לראשונה את שמו, תהיתי למה צריך ספר שלם כדי לענות על שאלה של כן או לא. סתם תגובה צינית שלי.

לפני השיפוץ הבאתי לגולדמונד ספרים, חנות הספרים המשומשים החביבה עלי, מספר ארגזים עם ספרים מהספריות שפירקתי. יש לי שם זיכוי מכובד. עכשיו, לאחר שהתחלתי לבנות את הספריות החדשות, הגיע הזמן לממש את הזיכוי. בגולדמונד מעודדים אותך להתחיל ממדפי המציאון – על המדרכה מחוץ לחנות – יש אפילו סיכוי סביר למצוא שם במחיר מגוחך, ספרים שנמצאים בתוך החנות במחיר הרבה יותר מציאותי, אם כי עדיין נמוך ממחירו כחדש. ובכן, באחד מביקורי במציאון של גולדמונד ספרים, נתקלתי בַּספר האם שימפנזים חושבים על פרישה של יעקב בּוּרָק. הצצה בגב הספר גילתה לי שהספר אמור לענות על יותר משאלה אחת…

  • למי יש סיכוי טוב יותר להיות יזם מוצלח?
  • האם נשים הן משקיעות טובות יותר מגברים?
  • האם משתלם לתת אמון?
  • מדוע בנים בכורים אינם אוהבים להסתכן?
  • האם מיליונרים הם קודם קמצנים ואחר כך מיליונרים או להיפך?
  • מה הקשר בין גובה החצאית שנשים לובשות וביצועי שוק המניות?

מסקרן, בנוי מפרקים קצרים שמתאימים להגדרתי לספר מילוי. במחיר של עשרה שקלים, שווה לקחת אותו הבייתה – שיחכה לתורו על המדף יחד עם עוד כמה ספרים מהמציאון.

הספר מספר על מחקרים מתחומים שונים – בעיקר פסיכולוגיה, אבולוציה ועסקים, אך לא רק. יעקב בורק עשה עבודת ליקוט וארגון של המידע באופן בהחלט מעניין ומעורר סקרנות. הוא גם דאג לתת בסוף הספר סימוכין לכל הפרסומים והספרים עליהם הוא מתבסס, כך שאם מתעורר הספק – תמיד יש לאן לפנות ולהרחיב את הידע. הוא איננו מתיימר להמציא את החכמה – הוא אומר את הדברים בשם אומרם ועושה זאת בצורה מרתקת ומעוררת חשיבה. אינני יודע אם הקרדיט על העריכה המרתקת שייך לכותב הספר או לעורכת – תמי צ'פניק – ומבחינתי, זה לא כל כך משנה.

אני קורא בספר לפרקים, לא ממש ברצף. הרצף איננו הכרחי משום שפרקי הספר סוגרים היבט מסויים ובדרך כלל אינם נשענים על מה שקראנו בפרקים הקודמים. ממש ספר מילוי – כבר אמרתי. כמעט כל יום אני מוצא את עצמי מספר על משהו מתוך הספר, שמתחבר בדרך זו או אחרת לסיטואציה הנוכחית. בדרך זו כל הסובבים אותי כבר יודעים שאני קורא בספר ושיש בו משהו מעניין.

סיימתי את קריאת הספר והוא כבר בידי אשתי שתחייה. זה מסוג הספרים שישבו בשקט על המדף ובכל פעם שנתקל בסיטואציה אליה הוא מתייחס, נשוב לקרוא את הפרק המדובר. לא בהכרח כדי להחכים או לסייע בקבלת החלטות, סתם כדי לקבל נקודת מבט נוספת שמעוגנת במחקר שפורסם באיזשהו מקום. אם יתעורר הצורך להעזר במידע לצורך קבלת החלטה, אני מניח שאחפש גם את המחקר שסותר את מה שכתוב בספר.

אז מה למדתי מהספר? כל מיני דברים – חלק נכבד מהם הוא פיקנטריה נחמדה ומסופרת היטב. חלקם סיפורי היסטוריה או רכילות עסקית, ויש – כאמור – גם הרבה מאוד מחקרים. התובנה העיקרית מהספר היא שכדאי שיהיה לכם מזל – כל שאר התכונות יכולות לסייע או להפריע – המזל הכרחי.

מאחר שבעסקים עסקינן, אני מרגיש צורך לספק את "השורה התחתונה" –

הספר מעניין, נח לקריאה, רלוונטי, משעשע ומספק נושאי שיחה למכביר.

מקורות מידע מבוססים יותר אפשר למצוא ברשימת המקורות המפורטת בפרק "קריאה נוספת" שבסוף הספר.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

