געגועים לאביתר בנאי הישן

 אביתר בנאי - יפה כלבנה - שוני - תרבות הפנאיבחול המועד פסח, מופיעים בזאפה-שׂוּנִי אביתר ואהוד בנאי – כל אחד לחוד. אביתר ביום רביעי, ואהוד בחמישי. חזותם החרדית נעשית דומה מיום ליום, אך שיריהם שונים. אני נהנה לשמוע את הגיגי אהוד בשישי-אישי בגלי צהל, אבל שיריו של אביתר, מדברים אלי יותר. בעיקר שיריו מהתקופה החילונית למהדרין – מתי נתנשק… וגו’. לאחר לבטים והתיעצויות נופל הפור לטובת אביתר.

הפקק בכניסה ל'פארק ז'בוטינקי', המוכר יותר בשם 'שׁוּנִי', ארוך ומבולגן. בסופו של דבר אנחנו חונים אי שם בפאתי מגרש עפר מרוחק במיוחד, ונושאים פעמינו לכיוון התיאטרון הפתוח. ההופעה אמורה להתחיל בשעה תשע בערב, ובאופן מפתיע למדי היא מתאחרת רק בעשרים דקות.

אביתר בנאי והלהקה עולים לבמה בלי יותר מידי פוזות – כמעט בלתי מורגשים. האורות מתחלפים ומתחיל השיר הראשון. אי שם מאחורי הבמה, ירח חיוור מנסה לפלס את אורו אלינו, מבעד לצעיף אפרפר של ענני אביב.

 אביתר בנאי - יפה כלבנה - שוני - תרבות הפנאיבהופעה חיה, מטבע הדברים, אין טעם לצפות לאיכות הצליל של הקלטת אולפן. הטעם בהופעה חיה איננו בשמיעת השירים, אלא בחוויה ההיקפית. יש הופעות בהן אנחנו מתבשמים מכח ההמונים. בהופעות מעין אלה, לא איכות הצליל היא החשובה אלא התלהבות הקהל – גוף אחד ששר יחד, נע יחד ומתלהב עד כלות החושים. הופעות אחרות הינן בעלות אופי אישי, אינטימי יותר. לא משנה מה גודל הקהל בהופעות אלה, כל יחיד בקהל שרוי בתוך בועה שהוא חולק עם האמנים, והעולם כולו נעלם. את שני סוגי החוויות אני אוהב מאוד. ראיתי מאלה ומאלה לא מעט, וגם הופעות מוסיקה מסוגים אחרים. על מרביתן סיפרתי כאן.

איננו יודעים מה בעצם צפוי לנו הערב. אביתר הוא משורר, מלחין וזמר מוכשר להפליא. אלי, מדברות קודם כל המילים – הלחן הוא מבחינתי משרתו של התוכן. את השירים הישנים והמושמעים אנו מכירים היטב. את אביתר בנאי החדש, המתחזק, אנו מכירים קצת פחות. על ההופעה החדשה יפה כלבנה איננו יודעים בעצם דבר. אינני יודע אם לצפות להופעה שבה החוויה נובעת מכח ההמונים, או להופעת "בועה" שבה הקהל נעלם ואני נשבה בחוויה אינטימית.

שיר, ועוד אחד, ועוד… די ברור שהקהל איננו מתעורר. אביתר בנאי צפוּן בתוך עצמו, אינו מתלהב ואיננו מלהיב. אני מנסה לכנס את עצמי אל חווית ה"בועה", ללא הצלחה. הקהל סביבי פעיל מידי, אבל לא בשירה עם הזמר, אלא בפטפוטים ובעיסוקים שונים. שתי הנערות שלשמאלי גולשות לכל אורך ההופעה בסמרטפוניהן. פה ושם מבליח משהו שמעורר את הקהל לרגע… תחרות כלבים… ודועך. אפילו מחיאות הכפיים חיוורות כמו הירח שעולה לאיטו מאחורי הבמה.

הנה סוף סוף שיר שמצליח לעורר את הקהל לשיר מעט עם הזמר. זהו השיר חתונה לבנה של שלום חנוך, וגם כאן הקהל איננו סוחב עד סוף השיר ודועך לעיסוקיו. אני באתי לחוות חוויה. אני מנסה למצוא את אופי החוויה שישאיר עלי את רישומו, ואינני מצליח. אני, כאמור, איש של מילים, וגם אלה אינן מגיעות אלי. השירים שאני מכיר בעל-פה, מזדמרים בראשי, אך את מילות השירים החדשים אינני מצליח להבין. משום מה, החליטו מעצבי הסאונד של ההפקה, להסוות את קולו של אביתר בנאי בהדהוד עם השהיה ארוכה במיוחד, שמצליחה לערבל את המילים לבליל בלתי ניתן להבנה. אפילו כאשר הוא מדבר אלינו, הדיבור מהדהד ואנחנו מתקשים להבין את סיפוריו. הקהל סביבי מנסה לשמור על קשב ונותר אדיש. ריכוז הכיפות ומטפחות הראש בקהל גדול ממה שאנחנו רגילים לראות בהופעות מוסיקליות מעין אלה. בעצם, קצת קשה לי להגדיר את ה'מעין אלה' אליהן אני מכוון. נראה לי שגם הסובבים אותי אינם יודעים למה בדיוק לצפות.

 אביתר בנאי - יפה כלבנה - שוני - תרבות הפנאיההופעה נמשכת. השירים ערבים לאוזן למרות הסאונד המוזר. התכנים אינם מצליחים לחדור אלי. ממש לקראת סיום ההופעה אביתר בנאי מפתיע אותנו עם מתי נתנשק והקהל מתעורר בבת אחת. אביתר משמיט מהשיר את המילים שאינן מתאימות לבנאי המתחזק, אך הן מצטלצלות מאליהן באזנינו – זו ההופעה לה חיכינו. לא רק אני, ניכר שכל הקהל מזדקף ושר יחד איתו… ובטרם הצלחנו להרים את החוויה – ההופעה מסתיימת. לאחר ירידה מסורתית מהבמה לצורך עליה, עוד שני שירים, השתחוויה, ודי ברור שהם לא ישובו עוד לבמה – הקהל כבר בדרכו החוצה. אני אומר לאשתי שתחיה, שהנהירה אל עבר הפתחים עוד בטרם הסתיימה ההופעה, דומה להתנהגות הקהל במשחק כדורגל, שכבר ממחציתו התיקו ברור מאליו, וכל מה שהקהל רוצה הוא להיחלץ מהחניה בטרם ילכד בפקק.

אנו עדיין משחרים להתפרצות של הרגע האחרון. קורה שאמנים שחוֹוִים את התעוררות הקהל, פורצים קדימה ומותחים את ההופעה לקראת חוויה מסוג אחר. לצערנו זה לא קורה, ואנחנו יוצאים לדרכנו הביתה, מתגעגעים לאביתר בנאי הישן, זה שלא פגשנו בהופעה זו.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

