סיפור חייו של מר פיקרי [גבריאל זווין]

סיפור חייו של מר פִיקְרִי – גבריאל זֶווין  תרגום: יעל סלע-שפירו
The Collected Works of A.J. Fikry – Gebrielle Zevin

סיפור חייו של מר פיקרי"כשהייתי ילד, המורים אמרו שאני קורא לאט, אז התרגלתי לא לקרוא" אומר למביאסי. "אם תגיד לילד שהוא לא אוהב לקרוא, הוא יאמין לך" עונה איזמי. למביאסי ממשיך "… אז התחלתי לקרוא כל מה שהוא נתן לי. ואז התחלתי להנות… אני אוהב לדבר על ספרים עם אנשים שאוהבים לדבר על ספרים".

בפגישתי הראשונה עם איי-ג'יי פיקרי – בעל חנות הספרים היחידה באי אליס – הוא מצטייר בעיני כאדם דוחה למדי. אני מכיר אותו דרך חוויתה של סוכנת הוצאת ספרים שמנסה להציג בפניו את קטלוג החורף. כשהיא מנסה להציע לו לקרוא ספר מסויים הוא עונה במונולוג שפותח במילים "אולי אני אספר לך מה אני לא אוהב? אני לא אוהב…" המונולוג נמשך לאורך עמוד שלם שבו מפרט איש הספרים את מה שאיננו אוהב. לימים, לאחר שאיי-ג'יי משתנה מקצה לקצה, תאמר לו אותה סוכנת "ביום שהכרנו, התנהגת אלי בגועליות".

הפרקים בספר קצרים, הקריאה קלה ושוטפת, וחווית הקריאה מושכת אותי מפרק לפרק. הספר אמנם מציג תעלומות לא מעטות, אך הוא איננו מותח אלא בעיקר מסקרן ומפתיע. דמותו של איי-ג'יי פיקרי משתנה בהתשלשלות הנסיבות ומפרק לפרק הוא מתחבב עלי יותר ויותר. איי-ג'יי חי בדירתו שמעל חנות הספרים שלו וכמעט שאין להבחין בין ביתו לבין החנות, כשם אין כל הפרדה בין עבודתו לבין חייו הפרטיים. הוא קרא את כל הספרים שהוא מציע ללקוחותיו, הוא מכיר את טעמם ומציע לכל לקוח את הספר המתאים לו אישית. הוא רוצה למכור את הספרים שהוא אוהב, אך קונה רק ספרים שבטוח שיצליח למכור.

לפני כל פרק מוצגת מסגרת ובה חוויותיו של איי-ג'יי מספר שקרא. הוא מערב ברשימותיו דברים מתוך הספר עם חוויותיו האישיות-משפחתיות, ממש כפי שאני אוהב לעשות. בתחילה נראה לי שהוא רושם לעצמו רשימות תזכורת, אך עם התקדמות הספר מתברר לי שלסיפורי חוויותיו מהספרים יש נמענת ברורה – מאיה.

קריאת הספר שועטת קדימה במהירות, אין צורך לשוב לאחור, השתלשלות המאורעות מובנית היטב וברורה. ודווקא בקטע מותח יחסית, אני מוצא את עצמי חוזר לעלעל בקטעים קודמים במקום להמשיך הלאה. זה קורה לי כשאני קורא ספר ספריה משובח. אני נהנה מחווית הקריאה ורוצה למשוך אותה מעט יותר זמן, כמו יין טוב שאני מגלגל בפה ומעכב את בליעתו. בינתיים מגיע הזמן לצאת לתיאטרון הסטודיו בחיפה לראות את הצגת היחיד של אלכס אנסקי נפילה בשידור חי. בכניסה לאולם, במרכז דוכן ספרי תרומה ב 20 ש"ח, אני רואה עותק חדש לגמרי של " סיפור חייו של מר פיקרי". אני רוכש לעצמי עותק של הספר. עכשיו, כשאני יודע שאוכל לשוב אל הספר בכל עת, אני חופשי לקרוא את הספר במהירות עד סופו.

חווית קריאה מהנה ומרגשת. ספר על ספרים ועל אנשים שאוהבים אותם – לאוהבי הקריאה וגם לאלה שאינם יודעים עדיין שהם אוהבים לקרוא – ספר על אהבה.

בסיום קריאת הספר אני נחנק מהתרגשות עד דמעות, וזה מפתיע אותי. אני אמנם רגשן בהצגות ובסרטים, גם שירה ומוסיקה מרגשות אותי מאוד, אבל ספר? לא זכור לי מתי התרגשתי כך מספר, ועוד במקום שאין בו, לפחות למראית עין, שום דבר מרגש במיוחד. יכול להיות שבסיום הספר פרצו ממני רגשות שהצטברו לאורך הדרך.

היו שהעירו לי שאינני מספר מספיק על הספר עצמו ברשימותי. צודקים – אני מתמקד בדרך כלל בחווית הקריאה האישית שלי. לכן, כדי לסגור את פינת המידע אודות הספר, אני מצטט את הכתוב על גבו ומצרף קישורים למה שכתבו אחרים.

גב הספר סיפור חייו של מר פיקרי

הפינה האישית שלי –

  • הגעתי אל הספר בהמלצתו של שכני לבלוג, אחד מאלה שתוכלו למצוא בקישורי "הבלוגים שאני קורא…" – כאן מימין למטה. בעקבות חוויותי מקריאת הספר אהבה ואוצרות אחרים, המליץ בפני אותו בלוגר במכתב פרטי על הספר 'סיפור חייו של מר פיקרי' במילים: גם מר פיקרי בסוף ימיו מנסה להעביר את המסר שכול מה שחשוב בעולמנו מסתכם במילה אחת "אהבה".
  • דמותו של איי-ג'יי מתחברת בראשי עם אדם שאני מכיר וזוכר לטוב. בילדותי, החלפתי ספרים בספריה "הצפון" בתל-אביב. מוכר הספרים היה מהזן של איי-ג'יי. כשהגעתי אליו עם ספר שאיננו מתאים, לא נתן לי אותו והציע ספר אחר בטענה שעלי לקרוא אותו קודם. בזמן אחר, היה מציע לי את הספר שבחרתי בעבר, כי עכשיו אני כבר יכול לקרוא אותו. בדיעבד, הוא צדק. פחדתי ממנו מעט, חששתי שמא אבחר שוב בספר ה"לא נכון", אך הנחייתו לימדה אותי לבחור. כל הספרים בספריה "הצפון" היו עטופים בנייר חום עבה [קרפט] והיה להם הריח המתקתק של מקטרתו של המוכר שאת שמו אינני זוכר.

הוצאת כתר, 2014, 252 עמודים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

להשאיר תגובה

