חגיגת יין בכרם בוטיק מוסיקלי

יקב כרמי זיו בפייסבוקיום אחד מופיע בפיסבוקי אירוע בשם חגיגת היין של יקב הבוטיק "כרמי זיו". מעולם לא שמעתי על היקב ואין לי מושג מי הזמין אותי. בהזמנה מצויין שבתכנית כלולים 'סיורים קצרים בכרם המוזיקלי וביקב עם הסברים על היינות והמקום'. ביקרתי בלא מעט יקבים בארץ ובעולם, אך בסיורים בכרמים של יקבים הייתי רק בניכר, בארץ – כל הסיורים היו בתוך היקב, ובעיקר באתר המכירה המכונה "מרכז המבקרים" – אך לא בכרם. אז נוסעים.

אבן וחבית עם הטבעת סמל היקב - האות Z היקב נמצא בכפר קיש למרגלות הר תבור. מפות גוגל שולחות אותנו בדרכים חדשות ואנו מופתעים מאיכות הכבישים שבדרך. הנסיעה מחיפה ליקב אורכת מעט יותר משעה ואנחנו מגיעים בדיוק בשעה המובטחת על ידי מפות גוגל.
איפה כאן היקב? מכוונים אותנו לכניסה לבית משק שמאכלס בתוכו גם את היקב. מתברר לנו שזהו ממש ממש יקב בוטיק. כבר בשביל אל הבוטיק אנחנו שומעים מוסיקה קלסית שבוקעת מרמקולים אי שם. בכניסה לבית אנחנו רואים אבן וחבית עם הטבעת האות Z – סמל היקב שאליו כבר התודענו מדף הפייסבוק שלו.

טעימת יינות בכרמי זיולפני הדלת נמצאת עמדת גבינות העזים של מירי ממשק העדר, ומאחוריה דלפק היינות שמאחוריו עומד היינן בנג'י שביט ומציע לנו לטעום מיינותיו. אני פותח בפטיט ורדו 2012 ונשבה מייד. היין שמשיקים היום הוא פטיט ורדו 2013 שטעמו דומה, אך אני כבר שבוי בטעמו של זה מ-2012. בינתיים גלעד, הבן של בנג'י, מזמין אותנו לצאת לסיור ומכנס אותנו ליד פינת החי. המוסיקה נשמעת קרוב יותר. גלעד מספר לנו איך היקב נולד בעקבות מות אחיו – זיו – שעל שמו נקרא היקב. מות האח בתאונת אופנוע במהלך טיול בפושקר שבהודו, זיעזע את המשפחה הירושלמית. ההכרה שהחיים הם בני חלוף גרמה לכולם לשנות את מסלול חייהם ולפנות להגשמת חלומות. גלעד שב מהמזרח כשהוא מתנה את שותפותו בהרפתקת היקב בכך שיניחו לו להביא לידי ביטוי את הכשרתו בהנדסת קול ואת רעיונותיו המוסיקליים והאורגניים.

הכרם המוסיקלי בכרמי זיו

בין המקום שאנו עומדים לבין הר תבור ניצב כרם קטנטן. לפני הגדר שבחזית הכרם ניצבת אבן שעליה כתוב 'הכרם המוסיקלי'. גלעד מסביר לנו שהכרם שכל-כולו 600 עצי גפן, איננו מדושן בחמרים מלאכותיים ואיננו מרוסס בחומרי הדברה. הכרם איננו נקרא "אורגני" רק משום שאין להם עניין לשלם ל"רבנות האורגנית" שתעניק להם הכשר רשמי. אז ממה בכל זאת ניזונים הגפנים? בעיקר מהומוס – הפרשות של תולעים שמגודלות בפאתי פינת החי, ומהפרשות האווזים שרוֹעִים בכרם. ואיך שומרים על הגפנים מפני מזיקים? – באמצעות מוסיקה. לגפנים אין אוזניים, כך גלעד, הם אינם שומעים את המוסיקה, אך המזיקים מנוטרלים בדרך כלשהי שאיננה ברורה לי באמצעות צלילי הבאס, והדבר בדוק על ידי בקרי המזיקים. טעם היינות המוסיקליים הוא חידה, הכרם צעיר מידי – עדיין איננו מניב ענבי יין, ולאחר שיניב יש צורך להמתין עד שהענבים יהיו ליין. לאווזים יש, אגב, תפקיד חשוב נוסף – הם שומרי הכרם, אם מישהו ינסה לחדור לכרם מייד ירעישו האווזים את הכרם בקולותיהם.

יקב כרמי זיו

יקב כרמי זיושבים אל היקב. בוטיק – כבר אמרתי. היקב משתרע על פני מספר מיכלים קטנים, חביות ואמצעי חיתוך וסחיטה. גלעד מסביר לנו בהתלהבות את התהליך, הוא מספר לנו על בציר בחשכת הלילה, כאשר הארומות נודדות מהצמח אל הענבים. ניכר על גלעד שהוא מאוהב בייננות בכל נימי נפשו. הוא מתאר את כל פרטי התהליך, ותוך כך נותן לנו לטעום מזן מיוחד של ענבים שנשמר במקרר, זן שמעשיר את היינות בארומות פירותייות שמעניקות לכל סוג יין גוון וייחוד משלו. הכרם שממנו מופקים היינות איננו הכרם המוסיקלי, אלא כרם גדול יותר בסביבה שבו צומחים אלפי עצי גפן.
לשאלתי היכן מאוחסנות החביות, מפנה אותנו גלעד למרתף. בכניסה אמנם כתוב שהכניסה אסורה, אך גלעד מתיר לנו להכנס בתנאי שלא נרגיז את החביות. גם המרתף בוטיקי להפליא – שתי שורות של חביות ליד הקירות ועמדת בקבוקים לאורך הקיר שמנגד.

טעימת יינות בכרמי זיוחוזרים אל בנג'י לטעום מהספיישל יסמין שגלעד גמר עליו את ההלל כשהסביר שלפעמים היינן מעדיף להקטין את תנובת הכרם לטובת איכות הענבים והיין שמופק מהם. היתרון של יקב שיש לו כרם משלו, הוא שיש לו שליטה מלאה בכמות המים ובצורת גידול הענבים. ובכן, הספיישל יסמין אכן טעים להפליא. אני עדיין בשלי – כבר בתחילת הביקור נכבשתי בקסם טעמו של הפטיט ורדו 2012. ממשיכים לטעום מהיינות ומהגבינות, טובלים פיתה בשמן זית וקונים חריץ גבינה טעים וריחני. על השולחן מונחים כרטיסי הצטרפות למועדון היקב. אני נרשם. הכרטיס מעוטר בציור של שועל מצוי – בחירה מעניינת.

טעימת יינות בכרמי זיומפה לשם, נפתח בקבוק של יין שמסומן בכתב יד. עדיין אינני מכיר את היקב, אך אחד הדברים החביבים עלי ביקבי בוטיק ובמחלבות בוטיק הוא גורם ההפתעה. ביצור של מנות קטנות, יוצאות תמיד תוצאות מפתיעות שמעניקות לטועם חוויה מיוחדת. נכון – לא כל החוויות הן הצלחה, אבל ההתנסות מעניקה חוויה שלפעמים איננה ניתנת לשחזור. היין שנפתח כרגע הוא ככל הנראה מוצר בוטיק נסיוני והדבר מצית מייד את סקרנותי. אני שואל את בנג'י למהות היין ומבטו מסגיר את העובדה שאיננו נלהב אחרי יין זה. אני טועם ובהחלט מבין אותו. כשאני מבקש לקנות ארגז של שישה בקבוקי פטיט ורדו 2012, מודיע לי גלעד שמגיע לי גם בקבוק מהיין האחרון שטעמתי. אני מוותר. גלעד, שמבין לרוחי, יורד למרתף ומביא לי יין מסוג אחר, גם הוא מסומן בכתב יד.

בנג'י ויינותיו בחגיגת היין בכרמי זיונפרדים מגלעד ומבנג'י ושבים הביתה עם שישה בקבוקים של יין משובח ויין אחד מסתורי. בבית אינני יכול לדחות את הסקרנות, אני פותח את היין ומגלה שטעמו נפלא בעיני. בעוד אנחנו טועמים ממנו אני מגלגל אותו בגביע ומציין שהוא נראה לי "בעל גוף". על התוית הכתובה בכתב יד כתוב שהוא "בעל גוף בינוני" – כנראה עלי לשפר את כישורי הטעימה שלי. בנגי' אמנם אמר לנו שהם שולחים ארגזי יינות לבית הלקוח, אך גם לטיול בַּמושב הצופה אל הר תבור יש ערך חוויתי, יש לי הרגשה שעוד נשוב אל היקב.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

