על הבגידה בסטודיו בחיפה

ההצגה 'על הבגידה' היא חוויה רגשית ואינטלקטואלית מרתקת שגורמת לצופה להמשיך לבחון את ההתרחשויות ואת הקונפליקטים זמן רב אחרי סיומה.

עד כאן הקדמה לאלה שאינם קוראים ברשת מעבר לתו ה-140. אני מקווה שההקדמה גרמה לכם לרצות להמשיך לקרוא, אם לא, הפסדתם כרגיל, וכרגיל אינכם יודעים.

מסרון מתיאטרון הסטודיו מזכיר לי שהערב מוצגת ההצגה 'על הבגידה'. אינני יודע על ההצגה דבר מלבד מה שנכתב בתזכורות של הסטודיו, וזה מספיק כדי לעורר את סקרנותי. אשתי שתחיה עייפה מאוד ובכל זאת מִתְרַצָּה, אי אפשר לוותר על טעם החיים בגלל העבודה ומטלות המשפחה. אני מזמין שני מקומות ומפה לשם אנחנו מגיעים כמנהגנו באיחור קל. ההצגות בסטודיו כמנהגן מתאחרות מעט יותר, ויש לנו כמה דקות להתארגן להתרווח ואפילו לענות לשיחת טלפון אחרונה לפני כיבוי מסכים סלולריים ואורות.

על הבמה כסאות שאחד מהם משרדי, שולחן שעליו מונח לפטופ עתיק ומספר פריטים שמייצגים משרד עלוב למדי. ההצגה עדיין לא התחילה. ליד השולחן השחקן רונן יפתח מתארגן, ובפינת הבמה יושבת עינת ויצמן כשגבה מופנה אל הקהל ומדפדפת בקבוצת דפים משודכים. "היא קוראת את הטקסט של ההצגה" לוחשת לי חברתי – "כן, ככה זה נראה" – הם מתכוננים להצגה, אך זה נראה כמו חזרה, כאילו אין קהל. יונתן שוורץ, המנהל האמנותי של הסטודיו, עולה לתת לנו את מונולוג הפתיחה המסורתי שמספר על הצפוי בימים הקרובים, בעוד השחקנים עוסקים בהכנות גלויות להצגה על רקע דבריו.

על הבגידה'אישה מבולבלת מגיעה אל משרדו של גבר עסוק. היא מספרת לו שבעלה בוגד בה עם אישתו, הוא לא רוצה לשמוע. הם נסחפים למשחק מפתיע ומסוכן.' זה מה שקראנו בתזכורות שקיבלנו באי-דואר מהסטודיו. כך זה אכן מתחיל. פעם למדנו ששלבי ההתמודדות עם אובדן הם הכחשה, כעס, התמקחות, דיכאון, השלמה והתארגנות מחדש. אז הגבר נמצא בהכחשה ועובר גם לשלבים הבאים, אך לא בסדר הצפוי. בעצם גם האשה שמולו איננה בדיוק צפויה, וכל ההתרחשויות מבלבלות קמעה. אין לי עניין לפרט יותר מידי מה קורה משום שכל דבר שאכתוב יהיה ספוילר, אבל – יותר מכך – לא יוביל לשום תובנה, שכן כל מתבונן עשוי לראות משהו מעט שונה על פי הקצב שהוא קולט את המעברים בין הנפשות הפועלות ובין מצבי הרוח הרגעיים שלהן.

ממה שנאמר כבר ברור לכם שהשחקן והשחקנית בהצגה מפגישים אותנו עם הרבה יותר משתי דמויות. אנו רואים כאן שתי נשים ושני גברים בהרכבים שונים, וכן דמויות שאינן נוטלות חלק בעלילה שבעצם איננה קיימת. ההצגה איננה מספרת סיפור אלא מציגה תהליך בהתהוות, תהליך מעולם התיאטרון שמנסה להתמודד עם קונפליקטים מהחיים. בעלון שקיבלנו בסטודיו נכתב שזה 'מותחן פסיכולוגי' והמסרון מכין אותנו ל'מחזה אבסורד'. לטעמי זה איננו בדיוק מותחן וגם לא תיאטרון אבסורד, זהו משהו אחר – מאוד מסקרן מפתיע ומעורר מחשבות, והראייה – זוגתי ואני ממשיכים לדבר על ההצגה זמן רב אחרי שעזבנו את האולם.

עינת ויצמן ורונן יפתח נושאים את כל ההצגה על כתפיהם ועוברים בין דמויותיהם באופן מעורר השתאות ומפעיל רגשות. אנחנו מרגישים שיש כאן הרבה מאוד מניפולציות ובכל זאת מתרגשים כאילו אנחנו חווים את מה שחוות הדמויות שעל הבמה. את עינת ויצמן ראינו לאורך השנים בלא מעט תפקידים ואנחנו מודעים היטב לכישוריה. לרונן יפרח, מאידך, התוודענו רק לאחרונה בהצגה קוריולנוס ותמהנו היכן התחבא מפנינו עד כה השחקן המוכשר. בהצגה הנוכחית הוא נראה ונשמע לנו מוכר, אך השוני בדמויות לא מאפשר לנו לקשר בינו לבין קָאיוּס מַרְסְיוּס, רק מאוחר יותר נופל האסימון.

בשיחה שלאחר ההצגה עולות התהיות הצפויות, מאין נולדה ההצגה וכיצד חווים אותה בני ובנות הזוג בחיים של הזוגות שעל הבמה. הבמאית-מחזאית, עלמה וייך, מספרת לנו מעט על התהליך שארך בסך הכל כחודש וחצי מתחילת החזרות עד העליה לבמה, ורונן יפתח מספר לנו בהרבה התלהבות על החוויה מצד השחקנים. שאלות הצופים מעידות על כך שלא כולם הבינו באותה צורה את כל התהפוכות על הבמה, והבמאית מדגישה שזה בסדר, החוויה היא אישית וכל צופה חופשי לקחת אותה לעולם הרגשי שלו.

הבמאית איננה חוסכת מאיתנו מניפולציות רגשיות והטעיות מכוונות. המוזיקה של אורי אפרת בליווי התאורה של נדב ברנע מספקות לנו רמזים לשינויים בהתרחשות על הבמה, אך כשאנחנו כבר קולטים למה מרמזים האורות והצלילים, הרמזים מטעים אותנו מידי פעם וגורמים לנו לראות בדיאלוג אחד – שני דיאלוגים סימולטניים בין ארבע נפשות פועלות. מרתק.

אשמח לראות את ההצגה פעם נוספת. נראה לי שבכל צפיה אזכה בחוויה שונה.

בקיצור – מומלץ!

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

טרקבאקים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: