הזקן והים – ארנסט המינגוי

את הזקן והים של ארנסט הֶמינגוֵי קראתי בצעירותי. אינני זוכר אם הייתי ביסודי או בַּגימנסיה ואינני זוכר כיצד התגלגל לידי, אבל אני זוכר שהספר הרשים אותי מאוד, למרות שאינני זוכר ממנו כמעט דבר.הזקן והים של ארנסט הֶמינגוֵי

אני מטייל עם גיל בגן מאיר ומגלה במתקן הספרים המשומשים שהציבה עירית תל אביב בגן את הספר. זהו ספר קטן, 120 עמודים בכריכה קשה. תמונת השער עם הסירה ושלד הדג הענק מעוררת משהו בזכרוני ואני מחליט לקרוא את הספר שנית. אמנם אינני תושב העיר תל-אביב מזה זמן רב, אבל אני בטוח שראש העיר יעלים עין מכך שהספר נדד זמנית לחיפה. בכל מקרה, הספר עובר לידי בני – גיל שהוא כבר תלאביבי ותיק, וחזקה על הספר שישוב למדפו בגן מאיר.

אין לי זמן, אבל הספר כבר בידי, אז אני מתחיל לקרוא. רק עד סוף הפרק הראשון, להזכר, כך אני אומר לעצמי. אחרי ארבעה עשר עמודים אני קולט שהספר איננו מחולק לפרקים. אין בו אפילו נקודות עצירה נוחות, אבל אין זמן ואני נאלץ להניח את הסימניה ברצף הסיפור עד שאתפנה להמשיך לקרוא.

הזקן והים של ארנסט הֶמינגוֵילמחרת אני נוטל את הספר, שב מעט אחורה ומזנק קדימה. הספר הוא מונולוג שמשלב התרחשויות והגיגים, וכל כולו מאבק של האדם בטבע ויותר מכך בכח הרצון שלו, בעקשנותו, ביצר ההימור שדוחק בו להגן על ההשקעה גם כשההפסד הצפוי נראה באופק.

יש בספר קטעי הגיגים שלווים ויש התחבטויות נפש עזות, יש שייט רגוע על מי מנוחות ויש מאבק מתיש עם כוחות הטבע. אני שם לב שכאשר ההגיגים שלוים והשיט רגוע, גם קצב הקריאה שלי נינוח ואני אף נודד במחשבותי לאסוציאציות ולהגיגים משלי שנושקים לסיפור, אך בעיתות מאבק, מצוקה והתחבטויות, קצב הקריאה שלי שועט קדימה במהירות שאיננה מניחה לעולם שסביבי להתקיים עד שאני עוגן לחוף עמודי הספר האחרונים, ואוגר כוחות להחלים מהמרוץ יחד עם הזקן.

הספר סחף אותי, אך אני יודע שיש כאלה שלא שרדו אותו – "יותר מידי מחשבות והגיגים…" אז, אם אתם נסחפים כמוני, הספר יגרוף אתכם אל תוכו, ואם לא – עדיין אני מציע לתת לו סיכוי.

הוצאת עם עובד 1994 בתרגום חדש של אברהם יבין עם רישומים מֵעֵט אברהם אריכא

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

