נגמר העוף [אבל… זיו כהן]

נגמר העוף בשוק הרוכליםאני משוטט בשוק הרוכלים של שבת בבוקר בחיפה. מרכולתם מפוזרת לראווה על האספלט והמוני אנשים מחפשים "מציאות". אני עוצר ליד מכונת הגדלת צילומים ממש מהדגם שחלמתי בנעורי שארכוש אם פעם יהיה לי כסף לכך. המכונה מפורקת לחלקיה, אבל נראה שכל החלקים נמצאים. אני מצלם את ה"מציאה" במצלמה הדיגיטלית הקטנה שלי. היום כבר אף אחד לא צריך את המכשיר שפעם כל-כך נכספתי אליו. אני ממשיך בסיור ושב לראות את המכונה, אבל היא כבר איננה שם – נמכרה – כך אומר לי ה"רוכל" שמביא ממכוניתו החדישה ארגז עם ספרים, שופך את תוכנו על הרצפה ומכריז "כל ספר בחמש-שקל".

אני מסתכל על הערימה ומהרהר ביני לבין עצמי שזה ממש מדף הספרים שלי. את מרבית הספרים בערימה כבר קראתי . ארבעה ספרים שמוטלים בסמיכות צדים את עיני. אלה הם הספרים של זיו כהן 'נגמר העוף (אבל גם הקוסקוס טעים)', 'נגמר הקוסקוס (אבל גם הדג טעים)', 'נגמר הדג (אבל גם הבקר טעים)' ו'נגמר הבקר (אבל גם ככה אנחנו תיכף נוחתים)'. אם הם באו מהבית שממנו שבאו שכניהם, הם עשויים להתאים לטעמי.

אני מדפדף באינטרנט ומבין שמדובר בסדרה שזכתה בהצלחה. בתמונת גב אחד הספרים כתוב שזיו כהן היה דייל אויר באל-על, וכן שהספר עוסק בחבורת דיילים. המחיר הוא חמש-שקל לספר, מה אפשר כבר להפסיד. אני מושיט את ידי לקחת את הרביעיה, ומישהו מקדים אותי ולוקח אחד הספרים. לא נורא, ממילא אין לי מושג מה זה. וכך הספרים מונחים אחר כבוד ואחרי ניקוי אבק יסודי על מדף בביתי ומחכים לתורם.

אני מתחיל לקרוא את הספר 'נגמר העוף (אבל גם הקוסקוס טעים)', פשוט משום שהוא הראשון בסדרה. מנסיוני הדל בספרים ובסרטים, הראשון בסדרה מוצלח בדרך כלל מאלה שניזונים מהצלחתו, אז אם הוא לא יהיה לטעמי, אין סיבה לקרוא את האחרים.

זהו ספר פעולה מובהק. מהשורה הראשונה יש בו התרחשויות. בתחילת הקריאה נוצר בי הרושם שמדובר בספר רכילותי משהו על קבוצת דיילים שכל מה שיש להם בראש זה זיונים, מסעדות ושופינג. אנשי צוות האויר עונים לסטראוטיפים שקובעים שהדיילים הומואים והדיילות נימפומניות, לא מוזכרות דיילות לסביות ובכל זאת כל עצירות הביניים נוטפות סקס. עם התקדמות הקריאה מתברר שמרביתם כנראה ביסקסואליים.

הפרקים קצרים והקריאה נוחה. העלילה פשוטה, השפה יומיומית וברורה, כך שאין צורך לשוב לאחור גם אחרי שהספר נשאר עם הסימניה מספר ימים. הסיפור הוא מארג של תככים, שקרים, מזימות, הברחות, בגידות, זיונים ורכילויות של כולם על כולם.

כבר בתחילת הספר נודע לנו על מערכת ראשונה של סודות ושקרים, ועד מהרה אנו מתוודעים לעוד ועוד תככים, ולכל העלילות נקודות מפגש שאינן ידועות לחלק מגיבוריהן. בזמן הקריאה נוצרת הרגשה של מתח וסקרנות, אך כשהטלפון שלי מצלצל ואני עונה, אני שוכח לשוב אל הספר.

ספר טיסה תרתי משמע. קודם כל, הספר סובב סביב טיסות ומה שביניהן, ובנוסף – הוא מתאים היטב להגדרה של ספר טיסה – "ספר נעים ונח לקריאה, לא מעיק, לא מותיר משקעים, אפשר לעזוב אותו…". אני קורא מפרק לפרק, עוצר כשלא מתאים לי לקרוא, ושב לקרוא פה ושם אפילו פרק בודד. ככל שהעניינים מסתבכים, הספר נהייה מסקרן יותר ובסופו של דבר [התראת ספוילר] הכל מסתדר על הצד הטוב ביותר, ממש כמו בסרט אמריקאי. יכול להיות שהסופר אפילו כיוון לכך שהספר יהפוך ביום מן הימים לסרט, או לבסיס לסדרת טלוויזיה.

אז מה? לקרוא או לא לקרוא? – זו איננה בדיוק יצירת מופת, אבל זה ספר בכיף. סיימתי לקרוא אותו ואני כבר עומד להתחיל לקרוא את הבא בתור.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

כתיבת תגובה

