חוויות ממרתון צילום רחוב של פוטו טיפס

https://www.phototips.co.ilשלושה שבועות אחרי שהצטרפתי לקבוצת הפייסבוק 'פוטו טיפס – קהילת צילום ישראלית' השתתפתי לראשונה במרתון צילום רחוב חווייתי עם קבוצת צלמים נלהבים בניצוח ויקטור וחבורת הניהול של הקהילה.

אינני זוכר כיצד נקלעתי לראות הרצאת רשת של ויקטור – הצלם-מדריך-מנטור של פוטו טיפס, אך מה ששמעתי בהרצאה ובמסכת השאלות-תשובות שבסיומה גרם לי להצטרף לקבוצה.

חפרתי מעט בפייסבוק הקבוצתי ומצאתי קהילת צלמים מקצועיים וחובבים ברמות שונות. הדיון בקבוצה מאוד מכבד וניכר שהמקצועיים יותר מכבירים עצות, הערות והארות בתגובה לצילומים שמפרסמים חברי הקבוצה.

הקבוצה מפרסמת כל שבוע אתגר צילום חדש. האתגר של השבוע שבו הצטרפתי היה #פוטוטיפס_אתגר_סימטריה. מייד שלחתי תמונה שאני מחבב במיוחד. אחד ממנהלי הקבוצה הגיב על התמונה במילים: "תמונה טובה יש משהו מוזר בצד שמאל למעלה בעננים כאילו האדווה של האגם …". במילים פשוטות – הוא גילה ששתלתי תמונת ראי מעובדת של האגם בשמיים שהיו במקור שרופים, ובחר להגיב בצורה עניינית ומכבדת. בקבוצות אחרות אני קורא לפעמים ביקורות מעליבות כאשר מתגלה ליקוי בצילום או בעיבוד. אני מספר על כך כדי להדגים את אופי העזרה ההדדית בקבוצה. עניתי לו שאינני מגדיר את עצמי כצלם, אלא כצייר עם מצלמה, לכן הצילומים שלי אינם מתעדים את המציאות אלא את מה שהייתי רוצה לראות בה. בתגובה הוא הציע לי תיקוני עריכה, ולאחר ששיפרתי את התמונה לפי המלצותיו נענה לבקשתי לבחון את התוצאה ואף הציע שיפורים נוספים. תודה עופר.

אגב, אותה תמונה קיבלה ציונים לשבח מספר פעמים בגורושוטס, התפרסמה במגזין Shutterbug ואף הוצגה בתערוכה בשטוקהולם, וזו הפעם הראשונה שמישהו מציין בפניי שהבחין בתקלת העריכה. בסיום השבוע התברר לי שהתמונה נמצאה ראויה לשבח גם בפוטו טיפס [השמאלית בשורה התחתונה]. אין לי מושג כיצד נקבע איזו תמונה ראויה לשבח, נראה לי שמדובר במספר הלייקים שקיבלה התמונה.

תמונות ראויות לשבח - אתגר סימטריה

גם באתגר הבא הגיב אחד מחברי הקבוצה בניסוח מכבד על עיבוד היתר בתמונה שפרסמתי, וגם לו עניתי שאני "צייר עם מצלמה" כפי שאני עונה גם לרבים אחרים שמתייחסים לעיבוד התמונות שלי. 

קראתי על סדנאות הצילום שמוביל המנטור שלנו ויקטור, ראיתי תמונות שפרסמו משתתפי הסדנאות וקראתי על חוויותיהם. נראה לי ממש כיף. ויקטור הודיע על מרתון צילום בתל אביב ביום שישי ה-16.7 בשעה 7:30. כן – שבע וחצי בבוקר. מבחינת מי שבא מחיפה זה אומר שצריך להתעורר לפני חמש בבוקר – שעה שמבחינתי קרובה יותר לערב מאשר לבוקר. בשלב זה לא פורסמו פרטי המרתון למעט העיר והשעה, כל השאר יובא לידיעת הנרשמים יומיים לפני ההזנקה. נרשמתי והצטרפתי לקבוצת הווטסאפ שבה נקבל את המשימות. כשהודעתי לאשתי-שתחייה שנרשמתי למרתון שמוזנק בתל-אביב בשעה שבע וחצי בבוקר, היא הטילה ספק קל באפשרות שאשכים קום ואגיע בזמן. לאחר הרהור נוסף הכריזה שהיא מצטרפת אלי.

בבוקר קיץ חם במיוחד אנחנו מתייצבים בנקודת המפגש ברחוב דניאל שבפאתי שוק הכרמל ולראשינו כובעי טיולים רחבי שוליים להגנה מפני השמש הקופחת. ויקטור כבר כאן, גם הוא חובש כובע רחב שוליים, וסביבו קבוצת אנשים מצויידים במצלמות. בעוד אנחנו מתחילים להתוודע אל אנשי הקבוצה מצטרפים עוד ועוד אנשים חמושים במצלמות.

ויקטור שלח לנו למפרע הנחיות כלליות לאירוע. אחת ההנחיות הייתה לחשוב על הסיפור שברצוננו לספר באמצעות הצילומים ולבחור לשם כך בעדשה אחת שבה נשתמש לכל הצילומים. בחרתי למצלמת המירורלס מיקרו 4/3 שלי עדשה עם אורך מוקד קבוע – 25 מ"מ f/1.7 [שקולה ל-50 מ"מ במצלמה עם חיישן 36/24 מ"מ]. עדשה זו תאלץ אותי להתקרב אל המצולמים וליצור חוויה של קרבה. חשבתי לשלב בסיפור שלי מעט טשטוש באמצעות מהירות תריס נמוכה או עומק שדה רדוד. מאחר שימים אלה מוארים במיוחד, הצטיידתי בפילטר ND8 שיאפשר לי לצלם במהירות נמוכה ובמפתח צמצם גדול. כשזרמו אלינו המשימות, התברר לי שאחת המשימות אכן דורשת מהירות תריס נמוכה. אני מביט סביבי, חלק ניכר ממשתתפי המרתון מצויידים במצלמות עם עדשות זום ענקיות. הסיפור שלהם כנראה שונה משלי.

ויקטור מדריך אותנו לקראת ההזנקה. נקבל שש משימות, כל רבע שעה משימה חדשה, וכעבור כשעה וחצי נתכנס בנקודת המפגש לסיכום החוויה. ההנחיות שלו שמות דגש על הסיפור הרבה יותר מאשר על ההיבטים הטכניים – גישה זו חביבה עלי. הוא מדגיש שהוראות המשימות הן קווים מנחים עם דרגת חופש רחבה וכל אחד יכול לפרש את המשימה כהבנתו ובהתאם לסיפור שלו. כצייר עם מצלמה אני תמיד מעדיף את הסיפור על פני הנתונים הטכניים המדוייקים. בסופו של יום, העיבודים שלי נוטים בדרך כלל להציג תמונה שנאמנה לפנטזיה שלי יותר מאשר למציאות… במידת האפשר, כמובן.

השעה שמונה. תיכף יוצאים לדרך. ויקטור שולח לקבוצת הווטסאפ את המשימה הראשונה: בולט בתוך המון – אובייקט מרכזי שבולט במיוחד בין אובייקטים אחרים דומים לו. תאור המשימה מרמז על סידור מוצרים שאחד מהם שונה מסביבתו באמצעות צורה, צבע או תאורה. אני מחליט שהאובייקט שלי יהיה אדם שבולט בתוך המון אדם – זה מתאים לסיפור שאני מספר לעצמי. מאוחר יותר אראה שמרבית משתתפי המרתון בחרו לשלב פרי או ירק זר לסביבתו. המרתון הזה איננו תחרותי ומקדש את "חרות האמן" שמפגישה אותנו עם מבחר פרשנויות לאותה משימה.

בולט בתוך המון

כעבור רבע שעה מגיעה המשימה השניה: תרגיל בגאומטריה – צילומי צורות גאומטריות ברורות, מרקמים ותצורות מחזוריות.

תרגיל בגאומטריה

המשימה השלישית היא: מתחת לברכיים – אובייקט שנמצא קרוב לרצפה – עד גובה הברכיים. אפשר לצלם בעמידה "כלפי מטה" או לרדת לגובה האובייקט. אני בוחר לצלם מנקודה נמוכה שדווקא מגביהה את האובייקט ביחס לנקודת המבט.

מתחת לברכיים

במשימה הרביעית אנחנו צריכים לצלם: מבט למצלמה – פורטרט מרגש של אדם המסתכל למצלמה. משימה זו, שלפני מספר חודשים הייתה יכולה להיות מאתגרת עבורי, הפכה בינתיים לאזור הנוחות שלי [comfort zone]. בחודש שעבר השתתפתי במשימת צילום פורטרטים של גורושוטס. צילמתי פורטרטים בשוק הפשפשים בחיפה, ביריד שבוע הספר בשרונה ובשוק הכרמל. במהלך התקופה התמקצעתי בצילום פורטרטים ברחוב. שלוש מהתמונות שהעליתי לאתגר צילמתי בשוק הכרמל ואת הרביעית צילמתי בשוק הפשפשים בחיפה. הצילומים שהעליתי עמדו בקריטריונים להצגה בתערוכה וירטואלית ויוצגו ב'צלמניה' ב-16 בדצמבר 2021.

מבט למצלמה

המשימה החמישית: תנועה ומריחה בחשיפה ארוכה – צילום פריים שמביע תנועה במהירות תריס נמוכה. ההנחיות התייחסו בעיקר למריחה באמצעות הנעת המצלמה. יש לי כבר מספר ספריות של תמונות פאנינג ומריחה באמצעות תנועת מצלמה, את הפרק הזה בהתנסותי בצילום מיציתי, לפחות לעכשיו. בסיפור שלי האובייקטים נמרחים באמצעות תנועה שלהם ואילו המצלמה יציבה ושומרת על חדות העצמים שאינם מרוחים. זוהי בחירת הסיפור שבאתי איתה למרתון זה. כשהתבשרנו שהמרתון יתקיים בשוק הכרמל דמיינתי לעצמי את הסיפור שלי – סחורה וכסף מחליפים ידיים.

תנועה ומריחה בחשיפה ארוכה

המשימה השישית הייתה מאתגרת בגלל המיקום שבו נמצאנו. הגדרת המשימה היא: רק בתל אביב – תמונה עם סיפור תל אביבי מובהק. הציפיה במשימה זו היא שהמתבונן בה יבין מייד שזו תל אביב. העניין הוא ששוק הכרמל דומה לשווקים רבים וכן הבניינים הישנים והמגדלים סביבו. מגדל שלום שמזדקר בקרבת מקום כבר מזמן איבד את זהותו כסמל של תל אביב. גם הסיטואציות המקומיות יכולות להתרחש היום בכל שוק אחר בארץ. הגרפיטי שאפיין פעם את תל אביב כבר מציף את חיפה וירושלים, ואני מניח שגם בשוקי שאר הערים נמצא גרפיטי דומה. המאפיינים המובהקים של תל אביב אינם במרחק שניתן להגיע אליו ברבע שעה ולשוב. המוצא היחיד שמצאתי הוא כיתוב שמציין שמות אתרים בתל אביב או את השם – תל אביב. לא ראיתי עדיין את כל התמונות שצילמו משתתפי המרתון. אני מקווה למצוא צילום שעונה על המשימה ללא מילים כתובות. הצילום שלי הוא פשרה שעונה על הגדרת המשימה אך איננה חביבה עלי במיוחד.

רק בתל אביב

תם המרתון ואנחנו מתכנסים להחלפת חוויות. ניכר שכולם רוויי אדרנלין. ויקטור מסכם ועונה על שאלות וכולם מתפזרים לדרכם.

מפת הטיול שלנו אחרי המרתוןאנחנו ערים מחמש בבוקר, אבל גם אצלנו האדרנלין חוגג. במרחק של דקה הליכה נמצאת המסעדה גלבי – המקום של ענת שבה צאצאינו אוכלים כל יום שישי בארבע אחר הצוהריים ואנחנו מצטרפים אליהם מידי פעם. השעה עשר, אנחנו הולכים לבקר את ענת ומתלבטים אם לשוב הביתה לחיפה או להמשיך לטייל בתל אביב עד שעת הארוחה – בעוד שש שעות. השמש הקופחת איננה מזמינה במיוחד. שיחה קצרה עם ענת מדרבנת אותנו לצאת לטייל לפארק המסילה, לשוק לוינסקי ולהרחיק עד שדרות וושינגטון. בדרכנו חזרה מתחילים לראות בווטסאפ צילומים שהעלו משתתפי המרתון. הלכנו היום למעלה מ-11 קילומטר בשמש הקופחת ונהנינו מאוד מהטיול המוזר שכל מטרתו הייתה "לשרוף" זמן עד המפגש עם ליבי וגיל אצל ענת. 
בסוף יום המרתון אינני רואה סיכוי שאגיע הביתה במצב צבירה שמאפשר לטפל בתמונות – זה יקרה ככל הנראה מחר.

היה כיף – להתראות במרתון הצילום הבא של פוטו טיפס.

פוטו טיפס היא קבוצת פייסבוק סגורה אך מסבירת פנים ומעודדת להצטרפות.
לחיצה על הקישורים של התכנים בקבוצה תוביל אל הדף שקורא לכם להצטרף לקהילה.
אני מאוד מרוצה מהקבוצה וממליץ בחום לכל אוחזי המצלמה להצטרף.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: