הנסיכה האמריקאית – ניסים אלוני בחאן הירושלמי

הנסיכה האמריקאית של ניסים אלוני מחדשת פניה בחאן הירושלמי. אני ראיתי את ההצגה כשהתארחה בתיאטרון הקאמרי של תל אביב. אודי בן משה הפיח את הרוח במחזה שעברו עליו שנות דור ונשאר רענן ומלא חיים. בהפקה של החאן משתתפים אודי רטשילד בתפקיד נסיך כתר פרדיננד – פרדי, אריה צ'רנר בתפקיד המלך בוניפאציוס ויקטור-פליקס, לבית הוההנשואדן וכן בתפקיד המוקיון שמגלם את דמותו ומוסיקה נהדרת של קרן פלס משלימה דמויות ואוירה. בנוסף אנו שומעים את קולותיהם של יוסי עיני, ארז שפריר ויואב היימן בתפקיד קפיטן מיגל מגרס, ז'אן פול קרופניק וארנסטו בהתאמה.

השחקנים הגישו את הטקסט המופלא של ניסים אלוני שמתנדנד בין שירה לבין שפת יומיום באופן שריגש אותי מאוד. ניתן היה לצפות שההצגה תיגע לליבי אך דווקא מסיבה זו חששתי שהציפיות הגבוהות יובילו למפח נפש – זה לא קרה, להיפך, בהצגה זו נוספו מימדים נוספים למה שכבר הכרתי שגרמו לי להתרגש עוד יותר מבעבר. משום מה דווקא הדברים המוכרים והצפויים כמו הבלונים על השרביט גרמו לי התרגשות בלתי מוסברת. למי שלא מכיר, אפשר לקרוא את תקציר העלילה באתר תיאטרון החאן.

השימוש במוסיקה הוסיף מימד מעניין למחזה. המוסיקה ממש שיחקה תפקידים בהצגה. מאוד אהבתי את הדיאלוג הטלפוני שבו שימשה המוסיקה כיצוג של מה שקורה בצד האחר.

אני אהבתי מאוד את ההצגה בצורתה הנוכחית אך אני משוחד מראש לטובת ניסים אלוני. יונתן שישב לצידי ללא כל סנטימנטים מוקדמים ליצירתו של ניסים אלוני למעט עבודתו עם הגשש, אמר בצאתנו מההצגה שהוא לא התחבר אליה. בכל מקרה, אם אתם משוחרי ניסים אלוני ממילא לא תפספסו את ההצגה וגם אם לא, במידה שההצגה נקלעת למחוזותיכם או שאתם מגיעים לסביבתה אני ממליץ לא לוותר. גם אם הסיפור לא מדבר אליכם, המשחק המעולה והמוסיקה שווים את ההשקעה.

המחזה עוסק ביחסי הורים ובניהם, ביחס בין המלוכה לבין החיים הפשוטים וביחסים בין הישן, המוכר והבטוח לבין המודרניזציה והאמריקניזציה מהן רבים אוהבים להסתייג. בדיעבד נראה לי שמי שלא ריענן את היכרותו עם יחסי אדיפוס עם הוריו המאמצים והאמיתיים עלול לפספס כמה הקבלות מעניינות. נראה לי שמחזה זה של ניסים אלוני דורש יותר מצפיה אחת או קריאה אחת משום שקשה לעקוב אחרי כל הרבדים אלא לאחר שהפרטים כבר ידועים.
במאי: אודי בן משה
שחקנים: אריה צ'רנר, אודי רוטשילד
מוזיקה: קרן פלס
קולות: ארז שפריר, יוסי עייני, יואב היימן

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.