הצופן האלכסנדרוני – ויל אדמס

הספר הצופן האלכסנדרוני מאת ויל אדמס גדוש בהתרחשויות מסקרנות ומפתיעות ובמידע היסטורי מגוון. בפרולוג מסופר על קלונימוס שמגשש את דרכו במערה אפלה במדבר לוב בשנה ה-318 לפנה"ס במנוסתו מפני פטולמאוס אחרי שבּיליפ, יאטרוֹקלֶס, קלֵיאוֹמנס והֶראקלֶס כבר אינם בין החיים.

הצופן האלכסנדרוני - ויל אדמס - תרבות הפנאי

בחלק I של פרק 1 אנחנו בְּיָמֵינוּ בשונית ראס מוחמד בסיני – מִצְרַיִם. דניאל נוקס, ארכיאולוג אנגלי, עובד בהדרכת צלילה באתר של חסן אל-אסיוטי. כעבור חמישה עמודים, בחלק II של הפרק, אנחנו באתר חפירות בדלתא של הנילוס בצפון מצרים. כאן אנחנו מתוודעים אל אלנה קוֹלוֹקטרוֹניס שעוסקת בארכיאולוגיה ואל גֵייל בּונאר שעיקר מומחיותה בפיענוח כתבים בשפות עתיקות. עוד חמישה עמודים ואנחנו בחלק III עם נוקס, מקס ורִיק. נוקס מספר לריק על עלילות אלכסנדר מוקדון מהדלתא של הנילוס דרומה למֶמפיס, צפונה להקים את אלכסנדריה, משם מערבה לאורך החוף עד פָּרֶטוֹניוֹן, מָרסָה־מָטרוּח של ימינו, ומשם ישר דרומה דרך המדבר לסיווה. הוא מדבר גם על סיפורי אריסטוֹבּוּלוּס ועל הצליחה של מצר הֶלֶספּוֹנטוּס… ובהמשך מגיעים לתיאור הקָטָפאליקוּם – מרכבת ההלוויה שבה הובלה הגופה החנוטה של אלכסנדר בארון מזהב רקוע עם תבלינים ושאר אוצרות יקרים, ומעל הכול כיפת גג גבוהה מקשקשי זהב משובצת יהלומים. הקָטָפאליקוּם נעלם מההיסטוריה בלי להשאיר זכר.

בתחילת פרק 2 אנחנו באתר בנייה של מלון באלכסנדריה. מוחמד א־דהב מביט בתצלום של בִּיתו לָיילָה. מוחמד ואנשי צוותו גילו תגלית מפתיעה – אחמד, חוּסני ופאהד יורדים אל עיי החורבות לבחון אותה. בחלק II אנחנו שוב עם נוקס ועם ריק ובחלק III מוחמד א־דהב הולך לאיברהים בֶּיוּמי – ראש מועצת העתיקות העליונה באלכסנדריה. ועדיין לא הגענו לעמוד 50.

הספר מרתק אבל קשה מאוד לעקוב אחרי השתלשלות האירועים השונים שמתרחשים במקביל באתרים שונים. אני קורא על הרבה אנשים ומקומות עם שמות שאינם קלים לזכירה. בכל פעם שמופיעים שמות שמצלצלים מוכרים אני נודד לאחור לנסות להיזכר מה קרה עם אותם אנשים או באותם מקומות בקטעים שכבר קראתי.

במקביל להתרחשויות במצרים, אנחנו פוגשים בתחילת פרק 4 את ניקולס דראגומיס בכנסייה מחוץ לסלוניקי בצפון יוון. המטיף בכנסייה קושר פסוקים מספר דניאל אל תבוסת הפרסים מפני אלכסנדר וחוזה את התפצלות הממלכה לארבעה חלקים: תלמי, אנטיגוֹנוּס, קָסָנדרוס וסֶלֶאוּקוּס. חזון דניאל נכתב מאתיים וחמישים שנה לפני שאלכסנדר בכלל נולד. בחלק II אנחנו שוב עם נוקס. ועדיין לא הזכרנו את אוגוסטין, מנסור, נאסים, יוסוף עבאס ופיליפ שלכל אחד מהם יש תפקיד משמעותי בסבך ההתרחשויות שצפויות בהמשך הספר.

כולם מתחרים זה בזה, רודפים ונרדפים וכל אחד פועל ממניעים שונים. יש כאן אנשים שכל עניינם הוא מדעי – סקרנות ארכיאולוגית. אחרים מוּנָעִים מתאוות בצע או מתאוות בשרים. אחד יעשה הכול כדי לפתור בעייה רפואית, אחרים מעוניינים בנקמה על דבר שקרה לדעתם, ויש כאלה שכל מטרתם היא להוביל להפיכה שלטונית לשיקום מולדתם.  

הספר שועט קדימה מסקרן, מרתק ועשיר במידע היסטורי. 
לא קל להתחקות אחרי כל הדמויות וההתרחשויות, אבל בסך הכול הקריאה מהנה ומתגמלת.

מִשׂכל, ידיעות אחרונות וספרי חמד 2008, 426 עמודים. מאנגלית: אסף כהן

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

טרקבאקים

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.