ספקנים במרתף

בני, גיל, מאזין בדרכו לעבודה לפודקאסטים של ספק סביר. באחד המקרים שהתלויתי אליו שמעתי אחד מהפודקאסטים בסדרה ומאוד נהניתי. גיל נוסע יום יום כשעה מהבית לעבודה ועוד שעה בחזרה. מקום עבודתי קרוב בהרבה, עשרים דקות נהיגה עירונית בכל כיוון, אז אני ככל הנראה לא אגיע למצב של ההאזנה לפודקאסטים לצורך הגנת השפיות בזמן הנהיגה. מידי פעם הוא חולק איתי סיפורי ספקנות ואנחנו נהנים להטיל ספק בכל דבר.

כחובב תרבות אני מקבל עדכונים שוטפים ממרתף 10 שבחיפה במספר צינורות מקבילים. מרתף 10 מקושר אצלי לענייני מוסיקה ותיאטרון, ספקנות שייכת אצלי למקום אחר לגמרי, הרי בתיאטרון אנחנו עוסקים קודם כל בהשהיית הספק. בחודש שעבר ראיתי ברשימת האירועים של מרתף 10 מפגש בשם ספקנים בפאב. המפגש התקיים כשהייתי בחופשה בברצלונה אך בשובי הבייתה גיל דאג לעדכן אותי בכל פרטי האירוע ולעורר את סקרנותי. ברשימת אירועי החודש מופיע מפגש נוסף של ספקנים בפאב. הפעם הנושא הוא 'המתודה המדעית – כיצד התפתחה ומדוע היא נתפסת כשיטה הטובה ביותר כיום להערכה אובייקטיבית של המציאות'. בתיאור המפגש נאמר ש'בהרצאה זו תינתן סקירה קצרה של התפתחות המבחן המדעי עד למצבו כיום.' הרצאה? ואני חשבתי שמדובר בדיונים – לא בהרצאות. בכל מקרה זה נשמע מעניין אז החלטתי שהפעם אני בא, גם אשתי באה וכמובן גיל וכמה מחבריו הספקנים.

אני מגיע אם אשתי, עירית, למרתף 10 בשעה 20:30, השעה שבה צריך להתחיל האירוע. במרתף יש ששה אנשים. עדיין לא למדנו ששום הופעה במרתף 10 איננה מתחילה במועד הנקוב. לאט לאט מצטרפים אנשים והאירוע עדיין איננו מתחיל. מסתבר שאנחנו מחכים למישהו שרוצה לצלם את האירוע. הוא מגיע באיחור מכובד ומספר לנו על בעיות תחבורה. אנחנו מטילים ספק. לוטם אליהו, מורה לביולוגיה במקצועה, פותחת את האירוע. מאוחר יותר נבין שהיא מרכזת את כל הפעילות של ספקנים בפאב בצפון. היא איננה מתחילה בנושא הערב אלא מקדימה מספר מילים על מהותה של הספקנות המדעית. לדברי לוטם אין לנו כוונה לעסוק בספקנות במובן הפילוסופי, איננו מטילים ספק בעצם קיומנו ואיננו מטילים ספק בטיב השיטה המדעית. מסתבר שלא באנו לתקוף את תקפוּת השיטה המדעית, אני טיפה מאוכזב.

לוטם מלווה את הרצאתה במצגת שמפרטת את עקרונות השיטה המדעית. מידי פעם המשתתפים קוטעים אותה בשאלות והיא עונה ומייד מנוטת את ההרצאה חזרה למסלולה – מורה מקצועית שיודעת להתמודד גם עם קהל קשה לשליטה כמו תלמידי תיכון. ההרצאה מאוד מעניינת, אנחנו מתמקדים במחקר הרפואי ובעקרונותיו. מדברים על קבוצת ביקורת, פלצבו, סמיות כפולה [double-blind], ניסויים על בַּעֲלֵי-חַיִּים, ועדת הלסינקי ועוד. אין לי כל כוונה להרחיב את הדיבור בנושא, זו איננה המומחיות שלי.

ההרצאה הסתיימה, הפסקה ולאחריה דיון. הקהל מאוד מעניין, יש בו טווח גילים רחב החל מסטודנטים צעירים דרך גילי המופלג ואף מעבר לו. שליש מהקהל נשים והשאר, מן הסתם, גברים [ספרתי]. לשאלת לוטם מי מאיתנו תלמידי מדעים או בעלי תואר במדעים מתרוממות כמעט כל הידיים. כאשר היא מחדדת את השאלה ומסבירה שמדעים זה פיסיקה, כימיה, ביולוגיה ודומיהם יורדות ידי כל אנשי המחשב והמהנדסים ונותרות ארבע ידיים בלבד. אנחנו פותחים בדיון ועולות שאלות שונות ומעניינות, לא חסרים בקהל ספקנים לשם הספקנות. משתמשים בדוגמא מתחום הפולמוס האם יש צורך לחסן אנשים נגד מחלות ואיכשהו הדיון מתקבע על חיסוּנים… חיסונים וחיסונים. כל ניסיון לקדם את הדיון מוכשל ואנחנו חוזרים לחיסונים. אחת מהנוכחות מאוד להוטה להתמקד בנושא זה. בין טיעוניה היא מעלה את נושא האגו ודבקות האנשים בטענה גם אם איננה מוכחת רק בגלל הצורך להיות צודקים. אני תוהה אם היא שמה לב להתעקשותה המעגלית סביב טיעוניה בנושא החיסונים. אני מנסה להטות את נושא הדיון ולשם כך מספר סיפור מעט ארוך מידי על גיליונות בטיחות של חומרים סינטטייים ונטייתם של אנשים להנעל על מידע מדעי מאומת ולנתבו לכיוונים לא רלוונטיים. משום מה נראה שהנוכחים די נהנים מהסיפור ואני משיג את המטרה – הפסקנו לדבר על חיסונים ועוברים לנושאים נוספים, אך לא לזמן רב. איכשהו כעבור מספר דקות אנחנו שוב שקועים בנושא החיסונים. לא שזה לא מעניין, להיפך, הייתי ברצון מקצה לנושא מפגש שלם אלא שלא זה הנושא לשמו התכנסנו וחבל לי להפסיד את הגיגיהם של הנוכחים בנושא השיטה המדעית.

בסיום הדיון לוטם נותנת לנו מאמר שמשווה את חקר האמת המדעית עם חקר האמת המשפטית. מאוחר יותר אני קורא את המאמר שמקשר באופן חד משמעי את המונח 'ספק סביר' עם תחום המשפט בלבד ומרחיק אותו מתחום המדע. המאמר להרשיע באמצעות נוסחה מתמטית מאת פרופ' מיה בר- הלל התפרסם בגליון 8 [יולי 2010] של אודיסאה.

אני, שזה מפגש ספקנים בפאב הראשון בו אני נוטל חלק, שואל מה עושים במפגשים האחרים ומהתשובה מבין שבדרך כלל מתפתח דיון שבו עוסקים בעיקר בהטלת ספק בנושא ההרצאה הנלוית. נראה שיש לזה פוטנציאל להיות מעניין. בשיחה עם לוטם לאחר המפגש היא מספרת שיש לה בלוג בשם מדע וחיות אחרות שעוסק בנושאים דומים ובו אפשר לקרוא גם על ספקנים בפאב. הרשימה השכנה לספקנים בפאב מפריכה מיתוסים שנקשרו לגינקו בילובה וכבר יש לי נושא שיחה נוסף עם לוטם.

אין לי ספק שאעשה כמיטב יכולתי להגיע גם למפגשים הבאים. כן, אני יודע שאתם כבר מטילים בכך ספק.

להתראות במרתף.

________________________ 17 באוגוסט 2010 __________________________

קישורים מעניינים:

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • הצגות לילדים  On 9 בינואר 2011 at 20:12

    היי יוסי. אהבתי את הכתבה, כי גם אותי היה מושך נושא על המציאות מבחינת הערכה אובייקטיבית. אתה עם בנך "נהנים להטיל ספק בכל דבר" אז נעים מאוד לגלות שאני לא היחידה. אני רוצה להמליץ לך בתור אדם המתעניין בתרבות ללכת להצגה בשם "בתולות שידוך" בתאטרון "סימטה". זאת הצגה נדירה אשר מעלה את השאלות המציאות בפורום רחב אבל מהכיוון המבט הדתי. בהצגה מדובר בשתי אחיות דתיות שמגלות בתוכן יצרים טבעיים יצרים שפורצים את התרבות השמרנית בה הן חיות. ההצגה מעלה שאלות קשות כמו "האם יתכן מעבר בין תרבויות שונות כל-כך – תרבויות שחיות האחת ליד השנייה ונראות כשני עולמות זרים ורחוקים?" זה שאלות שהעסיקו אותי כשעליתי לארץ בשנת 2001 והתרשמתי ממגוון התרבויות והדתות שמדינה כזאת קטנה יכולה להכיל בתוכה. אני גדלתי במשפחה שתמיד שתקה על כך שאני יהודיה וגילו לי זאת רק בגיל 15. זאת הסיבה שתחום של הדת היהודית עניין אותי מאוד והתחלתי להתעניין ולהתעמק. עם הזמן הבנתי שבחברה ישראלית חייה בתוך עצמה 2 תרבויות בסיסיות: דתית וחילונית ובנושא זה עוסקת ההצגה. אולי גם ההצגה תשמש לך כמקור ההשראה לשאלה הבאה שתרצה לשאול את לוטם.

    אהבתי

    • יוסי רן  On 9 בינואר 2011 at 21:13

      ההצגה 'בתולות שידוך' בהחלט מסקרנת ואשמח לראות אותה.
      אם עיינת מעט ברשימותי בענייני תיאטרון את כבר יודעת שאני מעדיף לראות את ההצגות בתיאטרון הסטודיו בעירי חיפה. אני נוסע לא מעט לתל אביב לראות הצגות אלא שהמבחר עשיר והזמן והמחיר [נסיעות, חניה…] אינם מאפשרים לי לראות את כל מה שהייתי רוצה לראות.
      אינני יודע מי את ומה הקשר שלך להפקה אך אשמח לשמוע שההצגה מגיעה אלינו לסטודיו. אם תרצי, אשמח לקשר אותך עם המנהל האומנותי של התיאטרון – יונתן שוורץ.
      ביום חמישי הקרוב, אגב, בכוונתי לראות את חוות החיות של תיאטרון הסימטא אצלנו בסטודיו.

      אהבתי

  • הצגות לילדים  On 9 בפברואר 2011 at 14:56

    שלום יוסי. סליחה על העיכוב… אגב, הזכרת את הנושא המחירים של ההצגות, קודם כל חייבת לציין שמסכימה איתך בהחלט! בהקשר זה אשמח להמליץ לך אתר מדהים של ההנחות וההמלצות שונות על ההצגות החמות של החודש. הוא יכול לעזור לך להתעדכן לגבי ההצגות המומלצות ובנוסף יש את ההנחות לכרטיסים! אומנם הוא בתשלום על מנת להירשם, אך לי באופן אישי זה משתלם מאוד כיוון שאין לי כל כך מאיפה לשאוב את המידע אז הוא עוזר לי ושולח לי הודעות על ההצגות החדשות. בהקשר "מה אני ו..” אין לי שום קשר אל ההפקות, אני פשוט חובבת את האמנות, תאטרונים וכדומה! כתובת האתר הוא http://kartison.co.il/main/minisite/?k=&ymid=

    אהבתי

להשאיר תגובה

