פיטר מייל – מפרובאנס לחוה אלברשטיין דרך גולדמונד ואורי קורי

'פרובאנס לנצח' הוא לקט סיפורי חוויות יומיומית של הסופר פיטר מייל Peter Mayle בניחוח פרובאנס. אני אוהב לקרוא חוויות והספר מספק את הסחורה היטב, החוויות חיות ומדברות ישירות אל החושים. אפשר ממש להריח את ריח הגשם והבוץ, הפטריות, הכלבים, מעדני הגורמה, האוכל העממי שמוגש במנות ענק במסעדת נהגי המשאיות וכמובן 'פאסטיס – החלב של פרובאנס'. אני קורא ושומע את קרקור הקרפדות ונביחות הכלבים. ספר קליל, נעים לקריאה ולא מחייב, מה שאני קורא ספר מילוי, אפשר להניח אותו בסיום אחד הסיפורים ולשוב כעבור זמן. אמנם יש קשר בין הסיפורים ובכל זאת לכל סיפור יש חיים משל עצמו. ממש מעורר תיאבון לקום מייד ולבקר בפרובאנס, רק כדאי לשים לב לכך שהספר נכתב בשנת 1991 וכבר ניכרת בו היטב הפיכת האיזור מאזור כפרי נידח לאזור מתוייר ביותר כך שאין לדעת ממנו מה נמצא שם היום.

פיטר מייל חי שנים רבות בפרובאנס אך הוא בריטי במקורו והמקומיים, אף שמקבלים אותו בחום, לא יניחו לו לשכח שהוא בעצם זר. זה הספר השני של פיטר מייל על פרובאנס, את הספר הראשון 'שנה בפרובאנס' עדיין לא קראתי ואינני נחפז, גם תורו יגיע, היופי בספרים מסוג זה הוא שהם חסרי גיל, אפשר לשוב אל הספר כעבור מספר שנים ולקרוא בו באותה הנאה חושית כמו בראשונה.

הדרך בה התגלגל הספר לידי מעניינת לא פחות מהספר עצמו. מזה זמן מה אני מנסה לאתר את הספר 'שיר במתנה' של חוה אלברשטיין. זהו ספר עם סיפורים אישיים קצרים ומבחר שירים שבצעה חוה אלברשטיין מלווים בתוים. הספר הסתובב שנים רבות בביתנו וכולנו שרנו וניגננו משיריו. לימים נעלמו עקבות הספר, כנראה השאלנו אותו למישהו והדבר נשכח. באחד הימים, בדרכי חזרה מהעבודה החלטתי לגוון ולנסוע דרך רחוב מסדה בהדר הכרמל. רחוב מסדה זרוע בארים קטנים, בתי קפה שכונתיים וחנויות מעניינות לכן הנסיעה ברחוב זה, מן הסתם, איטית. תוך נסיעה אני קולט חנות ספרים ובחזיתה ארגזי "מציאות", פיתוי מהסוג שאינני יכול לעמוד בפניו. מסתבר שזו חנות ספרים משומשים בשם גוֹלדמוּנד ספרים, אני נכנס ואת פני מקדם הריח המוכר של ספרים שידעו ימים טובים יותר. לשאלתי על 'שיר במתנה' שולף מייד המוכר שני עותקים של הספר, האחד משומש במצב סביר והאחר נראה שעבר התעללות קשה. אני קונה את הבריא מביניהם ועכשיו הוא מסתובב בביתנו משולחן לשולחן וגורם לנו לשיר ולנגן את השירים מאז. התמונה שמלווה את הרשימה את תלכי בשדה – הגיג בעקבות לאה גולדברג סרוקה מספר זה.

מאחר שאני כבר בחנות ספרים משומשים אני שואל על הספר 'אורי קורי' שליווה את ילדותם של ילדי והושאל ללא שוב. אני מקבל את התשובה שקיבלתי גם ממאתר הספרים הידוע איתמר – רבים מחפשים את הספר והוא קשה מאוד להשגה. אני יוצא לנבור בארגזי הספרים המוזלים בחזית החנות ועיני צדה ספר את הספר 'פרובאנס לנצח' של פיטר מייל. הגיע הזמן לקשור את הקצוות – פיטר מייל כתב ב 1977 מדריך השרדות לגבר בהריון, לאחר מכן כתב על תינוקות, עבר לספרי ילדים וב 1983 כתב את Chilly Billy שתורגם לעברית והיה ל'אורי קורי' – הספר אותו אני מחפש. שמו המלא של הספר הוא בעצם 'עלילותיו המקפיאות של אורי קורי האיש המתגורר במקרר' והוא מספר על אורי קורי שתפקידו להדליק את האור במקרר כל אימת שמישהו פותח את הדלת. משגדלו הילדים עבר פיטר מייל לפרובאנס. השקעתי עשרה שקלים ברכישת הספר 'פרובאנס לנצח' במצב ממש טוב. בהזדמנות אעבור שם שוב ואולי אשוב עם 'שנה בפרובאנס' אך לפני כן עלי להשאיל את 'פרובאנס לנצח' למישהו ולשכוח כדי לפנות שטח במדפים שהספרים בהם חונים חניה כפולה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

טרקבאקים

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.