לקראת תיאטרונטו 2012 – הצגות התחרות

imageפסטיבלי התיאטרון מסבכים לנו את תהליך בחירת ההצגות שנראה. פעם זה היה מובן מאליו שכל המידע מרוכז בדף מידע אחד. בשנים האחרונות השתנתה הגישה העיצובית לטובת מעט מידע מלווה בקישור שמוביל אל דף ההצגה. בתהליך תכנון הבילוי בפסטיבל על הצופה לדלג הלוך ושוב בין העמודים וללקט מידע. משהבנתי את רוח הדברים התחלתי לארגן לעצמי לפני כל פסטיבל דף שאליו אני מקבץ את המידע מהקישורים. דף המידע מוענק בזה לקוראי תרבות הפנאי כשרות לציבור, או בשמו האופנתי – תרומה לקהילה.

מקור המידע הוא דף הפסטיבל ששובץ בפייסבוק מעודכן ליום פרסום הרשימה.

הקוף של קפקא

imageמונולוג השוטח בפני נוכחים בכנס אקדמי את סיפורו המדהים של אדם שעשה מסע מן הקופיות אל האנושיות בחמש שנים בלבד: הוא ניצוד באפריקה, ובדרכו, על גבי ספינה לאירופה, הוא מגלה לראשונה כי החופש שלו נשלל ממנו לחלוטין. כדי לשרוד הוא בוחר ללמוד את מנהגי בני האדם, מה שמסתבר כמשימה קלה למדי (למעט היכולת לשתות אלכוהול…). עם הגעתו לאירופה הוא מקדיש את כל מרצו להפוך לשחקן על במות הבידור, כדי לחלץ את עצמו מהאלטרנטיבות ההרסניות העומדות בפניו. משל של קפקא על בני אדם המתעקשים להיות בני אדם בחברה שנושאת עדיין את סממני הקופיות– האם הג'ונגל האפריקאי לא היה מקום גן העדן האבוד ממנו הושלכנו בחרפה? האם הרווחנו במסע הזה או הפסדנו? האם עורנו הצח אינו מכסה על פרוות קופים מלאת פרעושים?

מאת: קולין טיבן על פי ‘דו"ח לאקדמיה’ של פרנץ קפקא
תרגום: שמעון בוזגלו
בימוי: אילן תורן
משחק: יוסף אבו ורדה
הפקה: תיאטרון חיפה

תיאטרון יפו – מפרץ שלמה 10
שני 9.4 – 22:00
שלישי 10.4 – 18:00, 20:00
רביעי 11.4 – 20:00

שום גמדים לא יבואו

image

אמצע הלילה במגרש כדורגל. אישה משולי החברה הישראלית, שוכבת בשער כמו כדור שנשכח בסוף משחק. עד לא מזמן היא הייתה 'סימונה שלנו', אשתו של מלך הפלאפל בעיירה, המלכה, ש"כל אחד שהיה לו שכל, היה עומד על ידה, שֶמַתי שיורד המזל לצבוע את החיים שלה, יבוא גם עליו קצת מהוורוד". בעלה מת והיא נותרה עם ששה ילדים, עולם ריק, ו"לב בפריזר". זהו ליל קטיושות – כל התושבים ישנים במקלטים ורק היא בחוץ, קוראת לקטיושה שתבוא ותעזור לה "גם כבר עכשיו אני חצי בחיים שיורידו את החצי השני ונגמור". קטיושה אחת נופלת לידה והכל מתפוצץ… במסע לילי אל תוך חייה ועברה, בשפה עשירה וייחודית לה – מתעוררת סימונה דדון לחיים חדשים.

מאת: שרה שילה
עיבוד ובימוי: רויטל איתן
משחק: שנטל כהן

תיאטרון יפו – מפרץ שלמה 10
שני 9.4 – 18:00 , 20:00
שלישי 10.4 – 22:00
רביעי 11.4 – 18:00

בריליאנט

image"זה כל כך יפה פיאנו. אני כל כך אוהבת. את מנגנת בפיאנו? לא? חבל. תנגני. אני כל כך אהבתי… אבל זה היה פעם. מזמן. זה לא חשוב. מה נשמע מיידאלע? מה שלומך? מה חדש? יש לך כבר חבר? לא?… לא נורא! יהיה! אני לא דואגת לך, אני מכירה את הסחורה שלי. את תמיד היית ראשונה בכיתה ותמיד תהיי. את בריליאנט!"
בתוך הקשר החם בין הסבתא לנכדתה פועמים זיכרונות השואה המודחקים שמטילים את צילם ומשאם הכבד על חיי השתיים. הסבתא מנסה לברוח מהם, לשווא, בעוד הנכדה רוצה לדעת יותר אודותם ולנסות לפענחם. כך היא אולי תצליח להבין טוב יותר את סבתה, את אביה השותק, את עצמה. ההצגה נוגעת במורכבות הישראלית של דור השואה והשפעתו על הדור השלישי. זהו סיפור על סבתא ונכדה, ועל התמודדות עם הבדידות והזקנה הכואבת, שמשנה לבלי הכר את פני האהובים מכל ומובילה לפרידה הסופית: המוות. את ההצגה, הבנויה מרצף סצנות לא כרונולוגי, מלווה מוזיקה אידית וישראלית.

מאת ובביצוע: לני שפיר

מוזיאון יפו – מפרץ שלמה 10
שני 9.4 – 18:00 , 20:00
שלישי 10.4 – 22:00
רביעי 11.4 – 18:00

עכשיו שוב מאי

imageרגע לפני שיולי, רווקה בת כמעט 40, מפילה את העובר הלא רצוי שברחמה, היא מנסה להסביר לו למה היא מוותרת עליו. מתוך כך עולים וצפים בה זיכרונות מילדותה המאושרת שנגדעה באחת כאשר אביה נהרג בתאונת דרכים. היא משתפת אותו בתחושת הבדידות וחוסר השייכות המלווה אותה מאז. היא מספרת לו על אמה שלא הצליחה להתמודד עם האסון ועל הברית שכרתה עם אחיה הגדול שי, כדי שיוכלו לשרוד יחד. כמו כן היא חושפת בפניו את הסוד שאמה ואחיה ניסו להסתיר מפניה במשך שנים. דרך הפניה אליו היא מצליחה לחיות מחדש כמה מהרגעים היפים כמו גם הקשים שידעה עם האנשים שאהבה ואינם עוד בחיים.

מאת ובבימוי: ליאת פישמן לני
משחק: ענת זמשטייגמן

מוזיאון יפו – מפרץ שלמה 10
שני 9.4 – 22:00
שלישי 10.4 – 18:00 , 20:00
רביעי 11.4 – 20:00

iDoll

image"יופי, פינוקיו! הוכחת את עצמך כאמיץ, ישר ואיכפתי, ועכשיו אני מעניקה לך את מתנת החיים." פינוקיו הופך לילד אמיתי, אך האם הוא חי באושר ועושר עד עצם היום הזה? סיפור ההמשך שמעולם לא נכתב לאגדת פינוקיו. הבובה שבילדותה הייתה מפורסמת כפלא על טבעי גרה כעת בדירה שכורה אי שם בעיר הגדולה. מסתבר שלהיות אנושי זה לא כל כך פשוט. פינוקיו של היום מתאושש מנישואים כושלים, מתקשה לגמור את החודש, סובל מהתקפי חרדה ומתמודד עם מצבו הבריאותי של ג'פטו אביו הקשיש. רוב הזמן הוא מרגיש כמו בול עץ שלא מסתדר בעולם הגדול. פינוקיו עובד על המצאת חייו, ה- iDoll, הבובה האולטימטיבית שתשנה את העולם. הפעם אין פיות וצרצרים שיעזרו. ערב ההשקה הגדולה, על סף התמוטטות עצבים, מגיחות דמויות, בובות וצעצועים מהעבר.

מאת ובביצוע: נעם רובינשטיין
בימוי: יובל לירון

תיאטרון הסמטה – אולם עליון – סמטת מזל דגים 8
שני 9.4 – 18:00 , 20:00
שלישי 10.4 – 22:00
רביעי 11.4 – 18:00

שפוי

imageצ'יקו בחור בן 38 אינטליגנטי בצורה מבהילה, מגיע לאחר 20 שנה לביתו של דודו ברוך שגידל אותו, אך מגלה שהוא נפטר. בבית הדוד הוא מספר על התלאות שעברו עליו בחייו, איך נזרק מהצבא לרחוב, על שנותיו בתור קבצן, על הטיפוסים שפגש ועל הקבצנים מהסיפורים שסיפר לו דוד ברוך, שהצילו את חייו. סטודנט לפסיכולוגיה שפגש בו בדרך מקרה, צילם אותו והביא את התמונות למומחה שאשפז אותו בעל כורחו, תשע שנים של אשפוז אכזרי, כדי לערוך עליו עבודת מחקר ולקבל עליה פרס נובל בפסיכיאטריה. צ'יקו מספר על הבריחה מבית המשוגעים, על המלחמה התמידית שלו להישאר שפוי ועל גילוי "האמת של החיים" – שאין בעולם הזה כלום ושרק כך, בידיעה הזו, אפשר לעבור אותם.

מאת ובביצוע: יוסף סיקוראל
בימוי: עופר הלוי

תיאטרון הסמטה – אולם עליון – סמטת מזל דגים 8
שני 9.4 – 22:00
שלישי 10.4 – 18:00, 20:00
רביעי 11.4 – 20:00

הטובה באמהות

image(עוד) לילה גורלי בחייה של מוריאל, ערב חג המולד, העיר כולה אוכלת, שותה, חוגגת, מזדיינת, ומחר יום גדול ומשמעותי עבורה. מוריאל מנסה להירדם, זה לא קל להתגבר על הקולות הפורצים מן החוץ אל חדרה, וקשה אף יותר להתגבר על הקולות העולים מעברה הרחוק והקרוב. היא מנצלת את הלילה לסגירת חשבונות עם הסובבים אותה. הלילה חושף עוד ועוד פרטים על חייה ומעמיד את דמותה בסתירה עמוקה שבין החמלה לתיעוב. לילה המשרטט בעדינות דיוקן של אישה המנהלת מאבק אמיץ עם האמא שלה ועם האמא שהיא.

סיפור קצר מאת סימון דה בובואר
עיבוד ובימוי: עידן שוורץ
משחק: חגית בן עמי

תיאטרון הסמטה – אולם תחתון – סמטת מזל דגים 8
שני 9.4 – 22:00
שלישי 10.4 – 18:00, 20:00
רביעי 11.4 – 20:00

בגדי חורף אבא

imageמונודרמה מאת משה פרסטר הבוחנת את שבירתו של התא המשפחתי דרך עיניה של ילדה. חווית הגירושין של הוריה מחייבת אותה לעבור מסע התבגרות בעל כורחה. לבד, במלתחות הבריכה, עם תיק בריכה ואינספור זיכרונות ותובנות, היא מכינה את עצמה למסע בריחה, דרכו היא מקווה להציל את נישואי הוריה.

מאת: משה פרסטר
בימוי: הדס קרידלמן-גלבוע
משחק: הילה מצקר הלוי

תיאטרון הסמטה – אולם תחתון – סמטת מזל דגים 8
שני 9.4 – 18:00 , 20:00
שלישי 10.4 – 22:00
רביעי 11.4 – 18:00

מה נראה, היכן ומתי
יום תאריך שעה תיאטרון יפו מוזיאון יפו הסמטה – עליון הסמטה – תחתון
שני 9.04 18:00

שום גמדים לא יבואו

בריליאנט

iDoll

בגדי חורף אבא

שני 9.04 20:00

שום גמדים לא יבואו

בריליאנט

iDoll

בגדי חורף אבא

שני 9.04 22:00

הקוף של קפקא

עכשיו שוב מאי

שפוי

הטובה באמהות

שלישי 10.04 18:00

הקוף של קפקא

עכשיו שוב מאי

שפוי

הטובה באמהות

שלישי 10.04 20:00

הקוף של קפקא

עכשיו שוב מאי

שפוי

הטובה באמהות

שלישי 10.04 22:00

שום גמדים לא יבואו

בריליאנט

iDoll

בגדי חורף אבא

רביעי 11.04 18:00

שום גמדים לא יבואו

בריליאנט

iDoll

בגדי חורף אבא

רביעי 11.04 20:00

הקוף של קפקא

עכשיו שוב מאי

שפוי

הטובה באמהות

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יוסי רן  ביום 1 באפריל 2012 בשעה 21:16

    חל שינוי במנהגי הפרסום. אתר הפסטיבל אמנם מטרטר אותנו בין עמודיו, אך אתרים אחרים דאגו הפעם לרכז את המידע בדף אחד בדומה למה שעשיתי כאן. באופן מעט תמוה, האתרים מציגים בדפיהם את מרבית המידע אך כל אחד שומט משהו. בכל מקרה זוהי התפתחות חיובית שעשויה לחסוך ממני את הטרחה בפסטיבלים הבאים עלינו לטובה.

    זה לא קרה בשנים האחרונות ואני נוטה לזקוף את השינוי לזכותי. בפסטיבלים הקודמים הייתה נהירה לדפי המידע שפרסמתי כאן, ואתרים אחרים אף צירפו קישורים אליהם. לדף זה כמעט שאין כניסות ולכן גם נוכחותו ירודה במנועי החיפוש. כנראה האלטרנטיבות שקיימות היום מקלות על ליקוט המידע – וטוב שכך.

    – אתר החברה לפיתוח יפו העתיקה – מידע על ההצגות ללא ציון מועדיהן http://www.oldjaffa.co.il/?CategoryID=0&ArticleID=365

    – עכבר העיר – מידע על ההצגות עם מידע חלקי ומוטעה על המועדים
    http://www.mouse.co.il/CM.shows_item_show,761,208,22513,.aspx

    – אתר הבמה – מידע חלקי על ההצגות בציון האולמות והמועדים
    http://www.habama.co.il/PagesHaifa/Event.aspx?Subj=8&Area=1&EventId=26010

    אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.