תיקון ליל שבועות בחיפה בסימן וַאֲהַבְתֶּם אֶת-הַגֵּר [תש"ע 2010]

tikun_t[1]

עיריית חיפה, שותפות חיפה-בוסטון, מרכז חינוך ליאו-בק והלל חיפה חברו יחדיו כמנהג השנים האחרונות להעניק לנו לילה של חוויות בערב חג השבועות.

זהו תיקון ליל שבועות החיפאי עליו סיפרתי ברשימותי תיקון ליל שבועות תש"ע 2010 ו לילות לבנים ארוכים [שבועות 2009] .

ערב חג השבועות תש"ע, השעה 21:30 ואנחנו כבר מכונסים ברחבת הסינמטק לברכות, הרמת כוסית וקריאת מגילת רות. נוסח המגילה מחולק לנו מודפס על שני צדדיו של דף מדפסת בגודל רגיל. המגילה היא בסך הכל ארבעה פרקים, פחות מאלף ומאתיים מילים אותן אנו דשים כל שנה מחדש ותמיד מוצאים פן חדש שאליו עדיין לא התייחסנו. אני מציץ בדף שבידי ומגלה את המגילה המוכרת היטב עמוסה בפסיקים "וַיְהִי, בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים, וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ;…" אני די משוכנע שהפסיקים לא היו בטקסט המקראי שקראתי בבית מספר שעות לפני האירוע. לאחר צרור ברכות עולה זוג שחקנים לקריאת המגילה. מקדשים על היין, טועמים מהעוגות ופונים לאולמות ההרצאות.

התיקון מתרחש במספר מושבים מקבילים. בבית הכט עומדת להתחיל הרצאתה של הרבה אילנה בירד על החידות שבמגילת רות, נושא שעשוי להיות מעניין מאוד אלא שההרצאה היא בשפה הרוסית אותה אינני מבין. אני נכנס לאולם רפפורט לרב שיח בנושא "האחר בחברה הישראלית" נושא שבהחלט מתאים לנושא שלנו השנה 'וַאֲהַבְתֶּם אֶת-הַגֵּר'. האולם עמוס מפה לפה ובילי מוסקונה לרמן מנסה להנחות דיון בהשתתפות ראש העיר מר יונה יהב, ראש המרכז לפלורליזם יהודי – ענת הופמן, מנהלת מרכז אל-טפולה לקידום החינוך לגיל הרך – נבילה אספניולי ופרופ' דני גוטווין מאוניברסיטת חיפה. אסכם בקצרה שאהבה גדולה לא נראתה כאן, להיפך, בשורות הקהל נמצאים מספר אנשים רוויי שנאה שהגיעו במיוחד לדיון זה במטרה לצעוק ולעשות ככל יכולתם למנוע כל סיכוי לדיון תרבותי בנושא אהבת האחר. חבל.

את תלכי בשדה

לאה גולדברג

הַאֻמְנָם עוֹד יָבוֹאוּ יָמִים בִּסְלִיחָה וּבְחֶסֶד,
וְתֵלְכִי בַּשָּׂדֶה, וְתֵלְכִי בּוֹ כַּהֵלֶךְ הַתָּם,
וּמַחְשׂוֹף כַּף רַגְלֵךְ יִלָּטֵף בַּעֲלֵי הָאַסְפֶּסֶת,
אוֹ שִׁלְפֵי שִׁבֳּלִים יִדְקְרוּךְ וְתִמְתַּק דְּקִירָתָם.

אוֹ מָטָר יַשִּׂיגֵךְ בַּעֲדַת טִפּוֹתָיו הַדּוֹפֶקֶת
עַל כְּתֵפַיִךְ חָזֵךְ צַוָּארֵךְ וְרֹאשֵׁךְ רַעֲנָן.
וְתֵלְכִי בַּשָּׂדֶה הָרָטֹב וְיִרְחַב בָּךְ הַשֶּׁקֶט
כָּאוֹר בְּשׁוּלֵי הֶעָנָן.

וְנָשַׁמְתְּ אֶת רֵיחוֹ שֶׁל הַתֶּלֶם נָשׁוֹם וְרָגוֹעַ,
וְרָאִית אֶת הַשֶּׁמֶשׁ בִּרְאִי הַשְּׁלוּלִית הַזָּהֹב,
וּפְשׁוּטִים הַדְּבָרִים וְחַיִּים וּמֻתָּר בָּם לִנְגֹעַ,
וּמֻתָּר וּמֻתָּר לֶאֱהֹב.

אַתְּ תֵּלְכִי בַּשָּׂדֶה. לְבַדֵּךְ. לֹא נִצְרֶבֶת בְּלַהַט
הַשְּׂרֵפוֹת בַּדְּרָכִים שֶׁסָּמְרוּ מֵאֵימָה וּמִדָּם.
וּבְיֹשֶׁר-לֵבָב שׁוּב תִּהְיִי עֲנָוָה וְנִכְנַעַת
כְּאַחַד הַדְּשָׁאִים כְּאַחַד הָאָדָם.

 

מעט אחרי חצות עולה ד"ר רוחמה וייס להעביר לנו שיעור בנושא 'אחותי' או 'צרתי' – יחסים בין נשים במקרא ובספרות חז"ל. לפני תחילת השעור מחולקי לנו דפים עם חומר רקע והנה יש לי כבר עותק שני של מגילת רות, הפעם אין לנו פסיקים עודפים "וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ…" כל פסוק מתחיל בשורה חדשה וסופי הפסוקים מסומנים בנקודתיים. השעור מעניין מאוד ואנו לומדים ממנו שנעמי ורות השיגו הישגים ששיפרו מאוד את מצב שתיהן באמצעות שיתוף פעולה. כנגדן מוצגות רחל ולאה ששבעו מרורים אישה מאחותה בגלל שנהגו כאויבות ולא השכילו לשתף פעולה לטובת שתיהן. מוסר ההשכל אליו מוביל השעור הוא ששיתוף פעולה תמיד יקדם את כל הצדדים אך הוא לרוב נוגד את יצר לב האדם וכך אנו חווים כל הזמן עימותים שפוגעים בכל הצדדים. לקראת סיום השעור מובילה אותנו ד"ר רוחמה וייס דרך תלמוד בבלי מסכת ברכות לדיון בנושא "וַתֵּלַכְנָה בַדֶּרֶךְ לָשׁוּב אֶל-אֶרֶץ יְהוּדָה" וממנו לשיר את תלכי בשדה של לאה גולדברג שמוביל אותנו לשדות גולדברג של מאיר אריאל. שעור מעניין ופוקח עיניים.

yochiBrandes[1] השעה כמעט שתיים אחרי חצות ואנחנו חוזרים לאולם רפפורט להרצאה של יוכי ברנדס – מחברת הספר מלכים ג' . נושא ההרצאה 'רות – סוד ההצלחה של סינדרלה'. אנחנו מקבלים דפים עם מקורות להרצאה והנה בידי עותק שלישי של מגילת רות שעימודו שונה משני קודמיו, כאן כבר מתחילה להתעורר סקרנותי מאין באים הנוסחים עם צורות הכיתוב השונות של התנ"ך. יוכי ברנדס היא מרצה מעולה, פרפומרית שכישורי ההגשה שלה אינם נופלים מכישורי הכתיבה אותם אנחנו כבר מכירים. יוכי ברנדס מספרת לנו בקצרה על הספר שבע אימהות – הנשים הגדולות של התנ"ך שיצא לאחרונה למדפים ועוברת אל אחת מגיבורות הספר הלא היא רות המואביה. הזמן שמוקצה להרצאה קצר מהנדרש ויוכי ברנדס איננה מוותרת ונותנת לנו את ההרצאה בשלמותה. הרצאה מרתקת שעוברת על פני המגילה מתחילה ועד סופה ומציגה את תפיסתה של יוכי ברנדס בנושא הספר הנשי היחיד בתנ"ך והתחבולות שנקטו סופרותיו להגניבו אל תוך היצירה הספרותית הפטריארכלית למהדרין – התנ"ך. אני שותה בצמא את התיאוריות המרתקות שלה ממש כפי שגמעתי את הספר מלכים ג' . כן, אני יודע שיש החולקים על תפיסותיה ועל "זכותה" להמציא סיפורים תנכיים שאינם מצויים בתנ"ך עצמו. אני ד1010024[1]ווקא אוהב מאוד את הניסיון לחקור את מה שאיננו כתוב במפורש ולנסות פירושים חדשים וממקוריים לכל דבר ואכן, ישנם בהרצאה דברים שזו הפעם הראשונה שאני שומע והאמינו לי, כבר טחנתי את מגילת רות עד דק לאורך תיקוני ליל שבועות הקודמים וביניהם. יוכי ברנדס מנתחת את המניפולציות שנעמי מלמדת את רות להפעיל על בועז ואת המניפולציות שמפעיל בועז על הגֹּאֵל. סיפורים מרתקים, די דומים בחלקם למה שסיפרה לנו מוקדם יותר ד"ר רוחמה וייס וסותרים לחלוטין הסבר אחר ששמעתי בתיקון של השנה שעברה. אין זה משנה איזה מההסברים מתאים יותר למציאות. הרי ממילא אין דרך לדעת את צפונות ליבותיהם של גיבורי הסיפור העתיק. בסופו של דבר כל ההסברים מרתקים ומושכים לחשיבה נוספת ולתובנות חדשות בנושאים שנוגעים לחיינו גם היום. בסיום ההרצאה אני להוט לרוץ לקנות את הספר שבע אימהות – הנשים הגדולות של התנ"ך אלא שהשעה כבר אחרי שלוש בלילה, החנויות סגורות ואני עייף מכדי להשאר להופעה שמובילה את הלילה אל פתיחת השמים.

בדרך החוצה אני רואה שהרכב הקהל שגודש את רחבת הסינמטק השתנה. הרבה מאוד צעירים שלא ראיתי במהלך הלילה הגיעו להופעה של מאור כהן ופטר רוט. זוהי ככל הנראה אותה הופעה שראינו במסגרת אירועי קלבת שבת. אני ממש מתגעגע לשמוע שוב את הביצוע של מאור כהן לאיזה אחלה עולם אך אני, כאמור, עייף ומחליט שהגעתי אל תיקוני ואני יכול ללכת הבייתה לישון.

בשובי הבייתה אני מחפש ברחבי הרשת את הטקסטים המקראיים שבדפים שחולקו לנו. יש מספר מקורות ברשת אך הנושא מקורותינו – מקרא, משנה,תלמוד ומדרשים ברשת ראוי לרשימה משלו.

לסיום. תודה לראש העיר שלנו יונה יהב שמאז שנכנס לתפקידו הִתרבו אירועי התרבות שמאורגנים בחסות העיריה קלבת שבת, פסטיבל אקט 2, יוצרים יוצאים … וכמובן תיקון ליל שבועות.

סגור להשארת עקבות, אבל ניתן לפרסם תגובה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.